[RI] Konferencja w sprawie ustawy o piaskownicy regulacyjnej

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: [RI] Konferencja w sprawie ustawy o piaskownicy regulacyjnej

Re: [RI] Konferencja w sprawie ustawy o piaskownicy regulacyjnej

Post autor: Fryderyk Skarbinski » 15 sie 2018, 17:35

OG: Faktycznie zrobiłem drobny edit

Re: [RI] Konferencja w sprawie ustawy o piaskownicy regulacyjnej

Post autor: Aleksander Beski » 15 sie 2018, 17:19

OG: Ale u nas Wielka Brytania jest w UE, jeśli dobrze pamiętam.

[RI] Konferencja w sprawie ustawy o piaskownicy regulacyjnej

Post autor: Fryderyk Skarbinski » 13 sie 2018, 23:21

Ludomir Handzel (poseł Rządzić Inaczej):

Szanowni Państwo! Prezentujemy dzisiaj projekt ustawy o tzw. regulatory sandbox, czyli piaskownicy regulacyjnej. Zapowiadaliśmy w kampanii w wyborach uzupełniających projekty wspierające innowacyjność i to jest pierwszy z nich. Przygotowanie projektu poprzedziły szerokie konsultacje z przedsiębiorcami, w szczególności z tymi początkującymi w branży fintech, z Komisją Nadzoru Finansowego i prawnikami.

Efektem jest projekt, który daje KNF uprawnienia do uruchomienia programu piaskownicy regulacyjnych dla firm chcących testować w bezpiecznych warunkach innowacyjne technologie finansowe. KNF będzie mógł wobec przedsiębiorstw uczestniczących w programie odstąpić od stosowania niektórych regulacji. Przedsiębiorcy zyskają wsparcie Komisji w interpretacji przepisów i w przygotowaniu do działania w pełnym środowisku prawnym.

Fryderyk Skarbiński (przewodniczący Rządzić Inaczej):

Chcemy, aby polskie i zagraniczne chcące działać na polskim rynku fintechy pod czujnym okiem KNF mogły testować swoje rozwiązania, a równolegle przygotowywać się do spełnienia wszelkich wymogów prawnych i uzyskania niezbędnych zgód i licencji. Dla biznesu korzyści są oczywiste. Skrócenie time to market, zmniejszenie ryzyka i zgodność z wymogami prawnymi. Dla regulatora to szansa na wymianę wiedzy z firmami i szybsze przygotowanie rynku na innowacyjne technologie.

Polska może dzięki temu rozwiązaniu znaleźć się na czele innowacyjnego wyścigu w całej UE. Od kilku lat regulatory sandbox funkcjonuje w Wielkiej Brytanii i trochę krócej w Szwajcarii. Państwa UE poza Wielką Brytanią dotychczas nie wprowadziły takich rozwiązań, więc Polska może być też poligonem dla firm chcących wejść na kontynentalny rynek unijny.

Tomasz Brzostowski (lider krakowskiego koła Rządzić Inaczej):

To olbrzymia szansa na zacieśnienie współpracy pomiędzy administracją publiczną, a start-upami i innowacyjnymi firmami. Współudział administracji od początku powstawania innowacji finansowych umożliwi przygotowanie rynku tak, aby zabezpieczyć konsumentów. Umożliwi to podniesienie efektywności nadzoru.

Robimy pierwszy krok, aby Polska przestała gonić a zaczęła przewodzić w stawce gospodarek przyjaznych dla innowacji. Kolejny krok nad którym pracujemy to ustawa o kryptowalutach. Liczymy, że te regulacje pozwolą Polsce stać się Doliną Fintech.

Ludomir Handzel:

Liczymy na to, że posłowie z innych ugrupowań poprą nasz projekt. W razie czego mamy plan B i powołamy Obywatelską Inicjatywę]y Ustawodawczą. Tymczasem zapraszam do zadawania pytań, a koleżanki i kolegów z innych partii do udziału w panelu dot. proponowanych rozwiązań.


Ustawa
o mechanizmach eksperymentowania z innowacyjnymi technologiami finansowymi


Art. 1. W ustawie z dnia 21 lipca 2006 roku o nadzorze nad rynkiem finansowym wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 ust. 1. po pkt 3 dodaje się pkt 3a) w brzmieniu: "3a) podejmowanie działań mających na celu wspieranie rozwoju innowacyjności rynku finansowego;"

2) w art. 4 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
"7. Komisja uruchomi program piaskownicy regulacyjnej (dalej Program) w uzgodnieniu z innymi właściwymi organami w celu umożliwienia podmiotom ograniczonego dostępu do rynku krajowego do testowania innowacyjnych produktów lub usług finansowych bez konieczności uzyskania niezbędnych licencji lub innych zgód wymaganych przez prawo oraz bez konieczności stosowania rekomendacji Komisji w uzgodnionym zakresie."

3) w art. 4 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
"8. Komisja w drodze uchwały określi regulamin Programu o którym mowa w art. 4 ust. 7, a w szczególności:
1) wymogi i proces aplikacyjny do uczestnictwa w Programie,
2) maksymalny czas uczestnictwa w Programie,
3) maksymalną liczbę konsumentów mogących testować produkt lub usługę,
4) sposób i zakres dostępu do danych przechowywanych w rejestrach publicznych,
5) zakres wsparcia udzielanego przez Komisję uczestnikom Programu w tym w postaci opiekuna regulacyjnego,
6) warunki wyjścia z Programu."

4) po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:
"Art. 11a. 1. Podmiot wykonujący działalność na podstawie przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2, podmiot zamierzający wykonywać taką działalność oraz podmiot zakwalifikowany do Programu, o którym mowa w art. 4 ust. 7 mogą złożyć do Komisji wniosek o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 2, w jego indywidualnej sprawie (interpretacja Komisji).
2. Interpretacja Komisji jest wydawana bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni od złożenia wniosku o jej wydanie.
3. Interpretacja Komisji nie jest wiążąca dla podmiotu i Komisji, przy czym na podmiot, o którym mowa w ust. 1, nie mogą być nakładane przez Komisję sankcje administracyjne w zakresie, w jakim zastosował się do treści interpretacji Komisji.

Art. 3. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2028 roku.


OG: tym samym chętnych graczy zapraszam do udziału w panelu czyli komentowania ustawy w tym temacie

Na górę