Postautor: Marek Kohn » 27 lut 2017, 21:28
Dziękuję za dotychczasowe pytania. Z przyjemnością odpowiem.
Jeżeli chodzi o pytanie o media. Rzeczywiście, rola mediów publicznych wymaga przewartościowania. Sam w ostatnich tygodniach byłem ofiarą pewnej nagonki za którą Telewizja Polska przepraszała. Funkcjonowanie państwowych mediów to zawsze pokusa dla władzy, która ma zdecydowanie większą możliwość wpływania na nie, by wykorzystywać je przeciwko swoim przeciwnikom. Dlatego będziemy proponować model, który z jednej strony zabezpieczy wspieranie polskiej kultury, czyli to co cenne w mediach publicznych, z jednak ich odpartyjnieniem poprzez prawdopodobną prywatyzację. W ten sposób, w drodze otwartych konkursów, rozmaite media mogłyby konkurować o pieniądzę na realizację cennych wartości dla polskiej kultury. Chcemy to jednak poprzedzić szeroką dyskusją, jako, że media publiczne mają bardzo istotną rolę.
W odniesieniu do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, uważamy, że należy się tej instytucji przyjrzeć. Jednak, jako, że jest umocowana konstytucyjnie - jej likwidacja to nie będzie decyzja jednego ugrupowania, a szerokiego porozumienia w parlamencie. Uważamy, że należy zastanowić się, czy dzisiejsze funkcjonowanie Rady najlepiej realizuje jej konstytucyjne obowiązki troski o jakość rynku medialnego i jego pluralizm.
Jeżeli chodzi o tematykę prawa, to tutaj pan przewodniczący jak rozumiem oczekuje ode mnie przede wszystkim odpowiedzi w zakresie wymiaru sprawiedliwości. Bo rzeczywiście nasze postulaty prawne są szerokie, natomiast jeżeli chodzi o wymiar sprawiedliwości, to jesteśmy zwolennikami wielu zmian. Wymienię chociażby kilka. Chcemy szerokiego odciążenia sędziów i prokuratorów z obowiązków nie-merytorycznych, poprzez wzmocnienie kadrowe stanowisk referendarskich czy asystenckich oraz przekazywanie pewnych spraw poza kognicję sądów (np. poprzez rozstrzygnięcia administracyjne w ramach SKO), co pozwoli skupić się sędziom na orzekaniu, a jednocześnie - przez wspomniane wzmocnienie asystenckie - przyspieszyć orzekanie. Drugą kwestią jest wzmocnienie czynnika obywatelskiego w sprawach karnych, zbliżające nas do modelu amerykańskiego, co przyczyni się do wzrostu zaufania społeczeństwa do sądów. Trzecią kwestią jest wprowadzenie zasady, tam gdzie to możliwe, orzekania "dzień po dniu", ponieważ zauważamy, że odraczanie rozpraw źle wpływa także na orzecznictwo w tym zakresie, że sędziowie za każdym razem muszą poświęcać nadmiernie dużo czasu na odświeżanie sobie sprawy na nowo przed kolejnymi posiedzeniami.
Korzystając z tego, że jestem przy głosie, chciałbym zadać pytanie pani minister Radziwiłł-Schmidt, by dzisiaj powiedziała nam wprost: czy Wasz postulat likwidacji Trybunału Stanu, który jest organem oceniającym konstytucyjność działań polityków, jest powodowany tym, że w ostatnich miesiącach kilkukrotnie naruszyliście obowiązującą Konstytucję?
I dalej, pani minister, jaka jest Wasza propozycja na obniżenie długu publicznego, który - m.in. swoim projektem budżetu - rząd Postępowych Demokratów radykalnie podwyższył, jednocześnie sprzeciwiając się propozycjom naprawy sytuacji, składanym przez PL-K?
Pozwolę sobie też skierować pytanie do pani przewodniczącej Novak: jaka jest dzisiaj sytuacja polskiej lewicy, kto jest dzisiaj obowiązującym kandydatem Lewicy na premiera, ponieważ w ostatnich tygodniach mieliśmy doniesienia o ruchach wręcz rozłamowych? Czy dzisiaj może Pani zapewnić Polaków, że jeżeli Wam zaufają to nie posypiecie się jak domek z kart?
Marek Kohn - dr hab. nauk prawnych, były prezes Partii Liberalno-Konserwatywnej, były premier Rzeczypospolitej Polskiej (2022), poseł na Sejm RP (2020-2025), senator II kadencji (od 2025).