[Rząd]: ustawa budżetowa na rok 2020
: 12 sie 2016, 20:57
Ustawa budżetowa na rok 2020
Art. 1.
1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 375 630 939 tys. zł
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 419 229 942 tys. zł
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2020 ustala się na kwotę nie większą niż 42 999 003
Art. 2.
Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 600 000 tys. zł
Art. 5.
Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 104,1%
Art. 6.
Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 4 800 zł
Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 2020 roku.
Załącznik nr 1
Dochody Budżetu Państwa w 2020 r. (w tysiącach złotych)
I. DOCHODY OGÓŁEM 375 630 939
1. Dochody podatkowe 340 130 939
1.1. Podatki pośrednie 249 725 025
z tego:
Podatek od towarów i usług 162 229 479
Podatek akcyzowy 85 770 143
Podatek od gier 1 655 403
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 44 936 872
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych 42 168 129
1.4. Podatek tonażowy 10
1.5. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 3 300 903
2. Dochody niepodatkowe 34 100 000
2.1. Dywidendy 5 500 000
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 4 000 000
2.3. Cło 2 600 000
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 20 000 000
2.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego 2 000 000
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł... 1 400 000
Załącznik nr 2
Wydatki Budżetu Państwa na rok 2020
Zestawienie zbiorcze według działów
II. OGÓŁEM (w tysiącach zł) 419 229 942
010 Rolnictwo i łowiectwo 8 933 610
020 Leśnictwo 3 405 000
050 Rybołówstwo i rybactwo 197 203
100 Górnictwo i kopalnictwo 599 172
150 Przetwórstwo przemysłowe 904 588
500 Handel 703 184
550 Hotele i restauracje 25 215
600 Transport i łączność 13 578 362
630 Turystyka 52 531
700 Gospodarka mieszkaniowa 5 331 368
710 Działalność usługowa 787 338
720 Informatyka 220 841
730 Nauka 7 068 484
750 Administracja publiczna 10 190 935
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 2 268 657
752 Obrona narodowa 50 284 000
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 87 481 106
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 15 000 000
755 Wymiar sprawiedliwości 12 010 405
757 Obsługa długu publicznego 51 215 000
758 Różne rozliczenia 100 358 307
801 Oświata i wychowanie 3 024 329
805 Szkolnictwo wyższe 14 060 304
851 Ochrona zdrowia 8 802 094
852 Pomoc społeczna 14 839 101
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 4 000 000
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 321 312
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 414 561
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 2 600 000
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 110 631
926 Kultura fizyczna 389 773
1. Założenia makroekonomiczne
wzrost PKB – 5,6%
inflacja - 4,1%
przeciętne wynagrodzenie - 4 800 zł
bezrobocie - 7,0%
2. Przewidywane saldo i dług sektora finansów publicznych
Przewidujemy, że PKB w cenach bieżących wyniesie w 2020 r. 2 512,2 mld zł.
Deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,6% PKB.
Państwowy Dług Publiczny w dniu 31 grudnia 2020 wyniesie 1107 mld zł, czyli 44,5% PKB
3. Omówienie dochodów budżetu państwa
Rząd zakłada wzrost na poziomie 5,6% PKB co wydaje się realnym założeniem ze względu na prognozy dochodzące ze światowych rynków. Ze względu na szybki wzrost gospodarczy przewidujemy wyraźny wzrost dochodów z tytułu podatków. W pierwszej kolejności będą to podatki pośrednie. Przewidujemy wzrost konsumpcji spowodowany m. in. obniżeniem podatku PIT. Poprawi się kondycja przedsiębiorstw, dzięki czemu wzrosną dochody z podatku CIT. Poprawa sytuacji na rynku pracy i wzrost płac spowodują także poprawę w zakresie wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, acz w mniejszym stopniu.
Pozytywne doniesienia z NBP skłaniają nas ku odniesieniu wzrostu dochodów z tego tytułu a także działania mające na celu restrukturyzację oraz reorganizację spółek Skarbu Państwa podtrzymują rząd w przekonaniu iż założenia dochodów na przedstawionym poziomie są realne.
4. Omówienie wydatków budżetu państwa
Wydatki poza utrzymują się w podobnej formie co w roku 2019 powiększone o wskaźnik inflacji.
Nastąpiły zmiany w działach:
010 Wzrost wydatków w związku z powołaniem Funduszu Wzajemnej Pomocy w Stabilizacji Dochodów Rolniczych
020 Oszczędności związane z funkcjonowaniem Lasów Państwowych i prognozowane większe zyski w tym zakresie
050 Oszczędności w dziale związane z restrukturyzacją finansowania Wspólnej Polityki Rybackiej
600 Większe wydatki na GDDKiA oraz wdrożenie programu modernizacji dróg wodnych
751 Wzrost wydatków na funkcjonowanie organów władzy państwowej, spowodowany nieuzasadnionymi cięciami w tym zakresie w latach ubiegłych
752 Wzrost wydatków na Obronę Narodową związany z ustawowymi wymogami w tym zakresie
851 Wzrost wydatków w związku z reorganizacją finansowania ZOZ, zapowiadany w expose zakup nowego sprzętu medycznego i rozwój systemu geriatrycznego
900 Zmniejszenie wydatków związane z tylko kilkukrotnymi okolicznościowymi wzrostami w latach ubiegłych