Wicepremier Ilona Antoniszyn-Klik o eksporcie- Promując Polskę na arenie międzynarodowej, chcemy jeszcze efektywniej wspierać eksport, który przyczynia się do wzrostu konkurencyjności rodzimych firm i ich produktów na rynkach zagranicznych. Przynosi to wymierne efekty. Tempo wzrostu eksportu w ciągu ostatnich 8 miesięcy 2016 r. osiągnęło poziom 7,2 proc. – podkreśla wicepremier, minister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik.Ministerstwo Gospodarki podejmuje wiele działań, które mają na celu zwiększenie konkurencyjność polskich firm i promowanie rodzimych produktów. Dzięki temu polscy przedsiębiorcy zdobywają nowe rynki, a tym samym rozszerzają wymianę handlową. Strategicznym dla MG celem jest dywersyfikacja struktury geograficznej obrotów handlowych poprzez m.in. zwiększenie udziału krajów pozaunijnych w globalnym eksporcie Polski. W latach 2011-2016 nastąpił istotny wzrost umiędzynarodowienia gospodarki Polski i poszerzenie liczby podmiotów uczestniczących w wymianie międzynarodowej. Towarzyszył temu równoległy napływ inwestycji zagranicznych, który umocnił naszą pozycję jako lidera w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość polskiego eksportu ogółem wzrosła w tym okresie o ponad 23 proc., odpowiednio z 136,7 mld euro do 172,7 mld euro w 2016 r. Wysokie tempo wzrostu eksportu wciąż się utrzymuje. W ciągu ostatnich 8 miesięcy 2016 r. osiągnęło ono poziom 7,2 proc.
Dla wzmocnienia działań na międzynarodowych rynkach prowadzone są akcje promocyjne zarówno w krajach, z którymi współpracujemy od lat jak i na mniej znanych i trudniejszych rynkach. Ministerstwo Gospodarki uruchomiło m.in. projekty Go China, który ułatwia wejście polskich firm na rynek chiński oraz Go Africa, wspierający przedsiębiorców w podejmowaniu działalności na rynkach afrykańskich. W przygotowaniu są kolejne - Go India i Go Arctic.
W starej perspektywie finansowej UE, MG wybrało 15 najważniejszych branż, polskich specjalności eksportowych. Znalazły się wśród nich: branża meblarska, branża jubilersko–bursztynicza, usługi IT i ICT, produkcja jachtów i łodzi rekreacyjnych, przemysł biotechnologiczny i farmaceutyczny, produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej, stolarka okienna i drzwiowa, budownictwo, ochrona i zachowanie zabytków, kosmetyki, maszyny i urządzenia górnicze, odzież, dodatki i galanteria skórzana, turystyka medyczna, przemysł obronny i polskie specjalności żywnościowe. Dla każdej z nich został przygotowany indywidualny program promocji, w ramach projektu Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych.
W latach 2015-2016 na wybranych perspektywicznych rynkach MG promowało również polskich przedsiębiorców bez względu na gałąź gospodarki, w której funkcjonowali. W siedmiu państwach Algierii, Brazylii, Kanadzie, Kazachstanie, Turcji, Meksyku i Zjednoczonych Emiratach Arabskich polskie firmy zaprezentowały swoje produkty, które dzięki wysokiej jakości, zaawansowaniu technologicznemu, a przy tym dobrej cenie mogą z powodzeniem konkurować z artykułami z innych krajów.