[PL-K&ND] o zmianie ustawy o PIT oraz ustawy o dochodach JST
: 15 sty 2017, 17:00
USTAWA
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
Art. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 27 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30e, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali:
gdzie:
X - stanowi kwotę równą piętnastokrotności, ustalanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, średniorocznego minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa pracowniczego w roku poprzedzającym o dwa lata rok podatkowy, za który oblicza się podatek, ogłaszaną na zasadach określonych w ust. 1d,
Y - stanowi różnicę kwoty 16 000,00 zł oraz kwoty równej 0,16 X.”;
2) w art. 27 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Parametr X z ust. 1 powiększa się o kwotę obliczoną zgodnie z ust. 1b na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym podatnik:
1) wykonywał władzę rodzicielską;
2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.”.
3) w art. 27 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. Kwota powiększająca parametr X z ust. 1 za każdy rok podatkowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1 obliczona proporcjonalnie za miesiąc kalendarzowy równa się dziesięciokrotności ustalanego przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, średniorocznego minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa pracowniczego w roku poprzedzającym o dwa lata rok podatkowy, za który oblicza się podatek, ogłaszaną na zasadach określonych w ust. 1d w stosunku do każdego małoletniego dziecka.”.
4) w art. 27 po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:
„1c. Minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski”, najpóźniej do końca roku poprzedzającego kolejny rok podatkowy, kwotę zmniejszającą podatek w kolejnym roku podatkowym, z zaokrągleniem do 10 groszy w górę.”.
5) art. 27f skreśla się
Art. 2. W ustawie z dnia 13 października 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2015 r. poz. 513 z późn. zm. )) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 4 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze gminy wynosi 49,9%, z zastrzeżeniem art. 89.”;
2) art. 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze powiatu wynosi 13,6%.”;
3) art. 6 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Wysokość udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze województwa wynosi 2,12%.”;
4) art. 9 ust. 1-3 otrzymują brzmienie:
„1. Kwotę udziału gminy we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez 0,4990, z zastrzeżeniem art. 89, i wskaźnik równy udziałowi należnego w roku poprzedzającym rok bazowy podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze gminy, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku.
2. Kwotę udziału powiatu we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez 0,1360 i wskaźnik równy udziałowi należnego w roku poprzedzającym rok bazowy podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze powiatu, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku.
3. Kwotę udziału województwa we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowiącego dochód budżetu państwa, ustala się mnożąc ogólną kwotę wpływów z tego podatku przez 0,0212 i wskaźnik równy udziałowi należnego w roku poprzedzającym rok bazowy podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze województwa, w ogólnej kwocie należnego podatku w tym samym roku.”.
Art. 3. 1. Przepisy ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r.
2. Do końca roku podatkowego, w czasie którego niniejsza ustawa weszła w życie, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.
UZASADNIENIE
Projektowana ustawa zakłada wprowadzenie powiązania kwoty wolnej od podatku z średniorocznym minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa pracowniczego w roku poprzedzającym o dwa lata rok podatkowy, za który oblicza się podatek. Zgodnie z modelem proponowanym przez wnioskodawców, kwota wolna wyniesie piętnastokrotną wysokość minimum. W obecnych warunkach oznaczać to będzie kwotę wolną w wysokości 8724,6 złotych.
Ponadto, założeniem wnioskodawców jest wprowadzenie powiększenia kwoty wolnej od podatku za każde wychowywane (zarówno w formie rodzica, rodzica zastępczego czy opiekuna, z którym dziecko zamieszkuje) dziecko, w wysokości 10-krotności minimum egzystencji, tj. w dzisiejszych warunkach ok. 5816,4 złotych. Wnioskodawcy zakładają przy tym zniesienie dotychczasowej ulgi podatkowej. W ujęciu zbiorczym, oznacza to jednak i tak ogromną poprawę sytuacji rodzin z dziećmi.
Projektodawcy, mając świadomość obniżonych (przynajmniej czasowo) wpływów zwłaszcza dla budżetów samorządu terytorialnego, proponują przenieść ciężar zmniejszonych wpływów na budżet centralny. W konsekwencji, proponuje się zwiększenie udziału procentowego wszystkich szczebli samorządu terytorialnego w podatku PIT, powodując, że finanse samorządów nie utracą przewidywanych wpływów, albo stanie się to w stopniu znikomym. Ponadto, projektodawcy podkreślają, że ten element ustawy współgra z polityką państwa w zakresie zwiększenia decentralizacji i samorządności Polaków - z jednej strony z przekazywaniem na niższe poziomy władzy kompetencji do rozstrzygania spraw publicznych, z drugiej zapewnienie finansowania realizacji tych kompetencji (czemu zadość czyni niniejszy projekt ustawy).
Projekt nie jest objęty prawem UE, jak wskazano wyżej - pozytywnie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi, a jego koszty dla budżetu państwa szacuje się (w sposób bezpośredni) na ok. 20 mld złotych zmniejszonych wpływów, z tym, że projektodawcy przewidują bezpośredni zwrot tych wartości w formie VAT i CIT (ok. 6 mld złotych), pobudzenie wzrostu zatrudnienia, zwiększenie popytu wewnętrznego, zmniejszenie kosztów pomocy społecznej oraz długofalowy wzrost dzietności, co wywoła pozytywny efekt na system ubezpieczeń społecznych w przyszłości.