Przechodzimy do debaty nad projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty
Poseł sprawozdawca: Marian Gulcz
Ustawa z dnia ... roku o zmianie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Art. 1 W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1991 r. Nr 95, poz. 425) wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 61 ust. 3-3d otrzymuje brzmienie:„3. Zajęcia edukacyjne w klasach I-VI szkoły podstawowej są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 20 uczniów.
2) dodaje się art. 61a o następującej treści:
3a. W przypadku przyjęcia z urzędu, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do oddziału klasy szkoły podstawowej, ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły, dyrektor szkoły po poinformowaniu rady oddziałowej, o której mowa w art. 53 ust. 2 pkt 1, dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad liczbę określoną w ust. 3, z zastrzeżeniem, że oddziału nie dzieli się w klasach VI szkoły podstawowej, jeśli do końca roku szkolnego zostało mniej niż 6 tygodni.
3b. Dyrektor szkoły może odstąpić od podziału, o którym mowa w ust. 3a, zwiększając liczbę uczniów w oddziale ponad liczbę określoną w ust. 3 na wniosek rady oddziałowej, o której mowa w art. 53 ust. 2 pkt 1, oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
3c. Liczba uczniów w oddziale klas I–VI szkoły podstawowej może być zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów.
3d. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I–VI szkoły podstawowej zostanie zwiększona zgodnie z ust. 3b i 3c w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale.”„1. Zajęcia edukacyjne w klasach I-III gimnazjum są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 25 uczniów.
Art. 2 Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2031 roku.
2. W przypadku przyjęcia z urzędu, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do oddziału klasy gimnazjalnej, ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły, dyrektor szkoły po poinformowaniu rady oddziałowej, o której mowa w art. 53 ust. 2 pkt 1, dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad liczbę określoną w ust. 1, z zastrzeżeniem, że oddziału nie dzieli się w klasach III gimnazjum, jeśli do końca roku szkolnego zostało mniej niż 6 tygodni.
3. Dyrektor szkoły może odstąpić od podziału, o którym mowa w ust. 2, zwiększając liczbę uczniów w oddziale ponad liczbę określoną w ust. 1 na wniosek rady oddziałowej, o której mowa w art. 53 ust. 2 pkt 1, oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego.
4. Liczba uczniów w oddziale klas I–III gimnazjum może być zwiększona nie więcej niż o 3 uczniów.
5. Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I–III gimnazjum zostanie zwiększona zgodnie z ust. 2 i 3 w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale.”
Uzasadnienie:
Projekt ustawy zmniejsza liczebności oddziałów w klasach I-III szkoły podstawowej do 20, wprowadza podobny limitu dla klas IV-IV do 20 oraz wprowadza taki limit dla klas I-III gimnazjum, aby zajęcia były prowadzone w oddziałach nie większych niż 25 uczniów.
Przyjęcie powyższych rozwiązań zwiększa indywidualność pracy nauczyciela z uczniem. W dużej klasie nauczyciel nie ma możliwości zindywidualizowania form i metod pracy, co znacząco wpływa na obniżenie jakości edukacji. Duża liczba uczniów sprawia również, że nauczyciele dużo częściej korzystają z wykładowej formy prowadzenia zajęć, która pozwala na szybkie zrealizowanie założonego materiału, jednak bywa nieefektywna względem części uczniów. W licznej klasie często nie ma czasu na wprowadzanie aktywnych form nauczania takich jak burza mózgów, realizacja indywidualnych lub grupowych projektów, nauka przez doświadczanie.
Do każdej szkoły podstawowej chodzi średnio 190 uczniów. Daje to ok. 1,2 oddziału na dany rocznik, po zmianach współczynnik ten będzie wynosił ok. 1,7 oddziału dla szkół podstawowych. Po przyjęciu ustawy powstanie mniej, niż 5000 nowych oddziałów szkół podstawowych. Ponadto przewiduje się, że powstanie nie więcej, niż 600 oddziałów szkół gimnazjalnych. Dokładnych szacunków nie da się sporządzić, ponieważ nie ma danych prezentujących ilość uczniów w klasach, nawet w skali centylowej.
Przewiduje się, że koszt przyjęcia ustawy, czyli m.in. przystosowanie sal lekcyjnych do zwiększonych zapotrzebowań, zwiększenie zatrudnienia nauczycieli oraz dostosowanie zaplecza dydaktycznego nie wyniesie więcej, niż 950 milionów złotych. Długie vacatio legis pozwoli na znalezienie odpowiednich środków w budżecie państwa.
Projekt ustawy nie jest niezgodny z prawem unijnym. Nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.
og; 48h chyba wystarczy