[ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Marszałek: Jacek Żalek
Obradował w latach 2022-2026
Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

[ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Szamir DeLeon » 07 lut 2018, 0:18

Patryk Lewicki:
Przechodzimy do debaty nad ustawą o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne
Poseł sprawozdawca: Danuta Waniek

Ustawa z dnia o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne
Art. 1 W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800) wprowadza się następujące zmiany:
    1) w art. 64:
      a) w ust. 4 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
        „1a) uzyskać zgodę abonenta na świadczenie usługi o podwyższonej opłacie bezpośrednio przed rozpoczęciem jej świadczenia oraz”,
      b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
        „5. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej bezpłatnie zapewnia abonentowi określenie progu kwotowego dla usług o podwyższonej opłacie, dla każdego okresu rozliczeniowego, a w przypadku jego braku, dla każdego miesiąca kalendarzowego, a w momencie osiągnięcia progu kwotowego dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany do:
        1) natychmiastowego poinformowania abonenta o tym fakcie;
        2) zablokowania możliwości wykonywania połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta.”,
      c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a–5c w brzmieniu:
        „5a. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany oferować abonentom co najmniej cztery progi kwotowe, które wynoszą 0, 20, 100 i 200 złotych.
        5b. W przypadku gdy abonent nie określił progu kwotowego, o którym mowa w ust. 5, próg ten wynosi 5 złotych dla każdego okresu rozliczeniowego, a w przypadku jego braku, dla każdego miesiąca kalendarzowego.
        5c. Po osiągnięciu progu kwotowego, o którym mowa w ust. 5 lub 5b, wykonywanie połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbieranie połączeń z takich numerów w danym okresie rozliczeniowym, a w przypadku jego braku, w danym miesiącu kalendarzowym, oprócz połączeń, które nie powodują obowiązku zapłaty po stronie abonenta, jest możliwe wyłącznie po określeniu przez abonenta wyższego progu kwotowego, o którym mowa w ust. 5, do wysokości tego progu.”,
      d) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
        „7. Dostawca usługi o podwyższonej opłacie jest obowiązany bezpłatnie zapewnić użytkownikowi końcowemu publicznej sieci telekomunikacyjnej, każdorazowo, przed rozpoczęciem naliczania opłaty za połączenie telefoniczne, informację o cenie za jednostkę rozliczeniową usługi albo cenie za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, oraz o możliwości nieodpłatnego blokowania połączeń, o którym mowa w art. 64a. Jeżeli w trakcie połączenia telefonicznego zmianie ulegnie wysokość opłaty, dostawca usługi o podwyższonej opłacie obowiązany jest poinformować użytkownika końcowego o fakcie zmiany wysokości opłaty na co najmniej 15 sekund przed zmianą jej wysokości.”;
    2) art. 64a otrzymuje brzmienie:
      „Art. 64a. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej jest obowiązany, na żądanie abonenta, do:
      1) nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie lub połączeń przychodzących z takich numerów;
      2) nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery poszczególnych rodzajów usług o podwyższonej opłacie lub połączeń przychodzących z takich numerów;
      3) umożliwienia abonentowi określenia maksymalnej ceny za jednostkę rozliczeniową usługi albo ceny za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie, i nieodpłatnego blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie, których cena przekracza cenę maksymalną określoną przez abonenta w żądaniu, lub połączeń przychodzących z takich numerów.”;
    3) po art. 64a dodaje się art. 64b w brzmieniu:
      „Art. 64b. W przypadku zrealizowania usługi o podwyższonej opłacie z naruszeniem obowiązków, o których mowa w art. 64 ust. 1, 4–5c i 7 oraz 64a, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie może żądać od abonenta zapłaty za tę usługę.”;
    4) w art. 65:
      a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
        „1. Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1, przekazuje Prezesowi UKE zgłoszenie zawierające informacje o:
        1) swojej nazwie (firmie), adresie i siedzibie oraz adresie poczty elektronicznej i numerze telefonu, które umożliwiają efektywny kontakt;
        2) rodzaju i przedmiocie dodatkowego świadczenia oraz identyfikatorze usługi o podwyższonej opłacie, w przypadku gdy na jednym numerze będzie świadczona więcej niż jedna usługa;
        3) numerze wykorzystywanym do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie;
        4) nazwie (firmie), adresie i siedzibie operatora, w którego sieci telekomunikacyjnej będzie uruchomiona usługa o podwyższonej opłacie;
        5) cenie netto i brutto za jednostkę rozliczeniową usługi o podwyższonej opłacie albo za połączenie, w przypadku usługi taryfikowanej za całe połączenie;
        6) terminie rozpoczęcia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie przez dostawcę publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej oraz, o ile jest znany, terminie zakończenia jej świadczenia.”,
      b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a–1k w brzmieniu:
        „1a. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zawiera również podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie oświadczenie, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że informacje zawarte w zgłoszeniu do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie są zgodne z prawdą. Oświadczenie zawiera klauzulę następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu karnego oświadczam, że informacje zawarte w zgłoszeniu do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie są zgodne z prawdą”.
        1b. Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, przekazuje się w terminie co najmniej na 14 dni przed dniem rozpoczęcia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie.
        1c. Jeżeli podmiot realizuje dodatkowe świadczenie w imieniu:
        1) organu administracji publicznej,
        2) organizacji pozarządowej, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60, 573 i 1909) lub innego podmiotu prowadzącego działalność pożytku publicznego, o którym mowa w art. 3 ust. 3 tej ustawy, z przeznaczeniem na cele działalności charytatywnej
        – zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być przekazane Prezesowi UKE w terminie nie krótszym niż 2 dni robocze przed dniem rozpoczęcia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie.
        1d. Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1, przekazuje zgłoszenie aktualizacyjne w przypadku zmiany informacji, o których mowa w ust. 1:
        1) pkt 1 lub 4 – najpóźniej w terminie 7 dni od dnia dokonania zmiany;
        2) pkt 2, 3, 5 lub 6 – w terminie co najmniej na 14 dni przed dniem rozpoczęcia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie na warunkach określonych w zgłoszeniu aktualizacyjnym.
        1e. Zgłoszenie aktualizacyjne, o którym mowa w ust. 1d, zawiera również podpisane przez osobę uprawnioną do reprezentowania podmiotu realizującego dodatkowe świadczenie oświadczenie, składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że informacje zawarte w zgłoszeniu aktualizacyjnym do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie są zgodne z prawdą. Oświadczenie zawiera klauzulę następującej treści: „Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 § 6 Kodeksu karnego oświadczam, że informacje zawarte w zgłoszeniu do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie są zgodne z prawdą”.
        1f. Jeżeli zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, albo zgłoszenie aktualizacyjne, o którym mowa w ust. 1d, nie zawiera wszystkich wymaganych informacji lub oświadczenia, o którym mowa w ust. 1a albo 1e, Prezes UKE wzywa podmiot dokonujący tego zgłoszenia do uzupełnienia braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia zgłoszenia bez rozpoznania.
        1g. Wskazanie w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, albo zgłoszeniu aktualizacyjnym, o którym mowa w ust. 1d pkt 2, terminu rozpoczęcia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie krótszego niż termin określony odpowiednio w ust. 1b, 1c i 1d pkt 2 skutkuje pozostawieniem zgłoszenia bez rozpoznania.
        1h. Bez rozpoznania pozostawia się również:
        1) zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, albo zgłoszenie aktualizacyjne, o którym mowa w ust. 1d, w których nie wskazano adresu podmiotu dokonującego zgłoszenia;
        2) w przypadku określonym w ust. 1c – zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, jeżeli nie zawiera ono wszystkich wymaganych informacji lub oświadczenia, o którym mowa w ust. 1a.
        1i. O pozostawieniu zgłoszenia lub zgłoszenia aktualizacyjnego bez rozpoznania, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 1h pkt 1, Prezes UKE niezwłocznie informuje podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1.
        1j. Prezes UKE w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania kompletnego zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, lub zgłoszenia aktualizacyjnego, o którym mowa w ust. 1d, dokonuje wpisu do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie lub aktualizacji tego wpisu. Prezes UKE dokonuje wpisu do rejestru niezwłocznie po otrzymaniu kompletnego zgłoszenia, w przypadku, o którym mowa w ust. 1c.
        1k. W przypadku gdy podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1, nie przekazał informacji o terminie zakończenia świadczenia usługi o podwyższonej opłacie w zgłoszeniu, o którym mowa w ust. 1, albo w zgłoszeniu aktualizacyjnym, o którym mowa w ust. 1d, podmiot ten w terminie 7 dni od dnia zakończenia świadczenia tej usługi przez dostawcę publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej przekazuje Prezesowi UKE informację o terminie zakończenia jej świadczenia.”,
      c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
        „2. Prezes UKE prowadzi jawny rejestr numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie zawierający informacje, o których mowa w ust. 1.”,
      d) po ust. 2 dodaje się ust. 2a–2c w brzmieniu:
        „2a. Prezes UKE wykreśla z rejestru, o którym mowa w ust. 2, informacje dotyczące usługi o podwyższonej opłacie, w przypadku:
        1) upływu terminu zakończenia świadczenia usługi, o którym mowa w ust. 1 pkt 6;
        2) przekazania przez podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1, informacji, o której mowa w ust. 1k;
        3) wydania decyzji, o której mowa w art. 79b ust. 1 pkt 1 lub 2.
        2b. Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1, przekazuje Prezesowi UKE zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zgłoszenie aktualizacyjne, o którym mowa w ust. 1d, oraz uzupełnia braki, o których mowa w ust. 1f, w formie pisemnej lub drogą elektroniczną, podpisując to zgłoszenie, zgłoszenie aktualizacyjne lub uzupełnienie braków kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
        2c. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, wzór zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, oraz zgłoszenia aktualizacyjnego, o którym mowa w ust. 1d, mając na uwadze zapewnienie sprawnego funkcjonowania rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie oraz przejrzystość informacji zawartych w zgłoszeniu.”;
    5) po art. 65 dodaje się art. 65a w brzmieniu:
      „Art. 65a. Operator, o którym mowa w art. 65 ust. 1 pkt 4, umożliwia świadczenie usługi o podwyższonej opłacie wyłącznie, gdy jest ona wpisana do rejestru, o którym mowa w art. 65 ust. 2.”;
    6) art. 79b otrzymuje brzmienie:
      „Art. 79b. 1. Prezes UKE może, gdy jest to uzasadnione ochroną użytkowników końcowych przed nadużyciami z wykorzystaniem sieci telekomunikacyjnej, w drodze decyzji, nakazać:
      1) przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu zablokowanie dostępu do numeru lub usługi oraz nałożyć obowiązek wstrzymania pobierania opłat za połączenia lub usługi zrealizowane po wydaniu tej decyzji;
      2) podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie zaprzestanie świadczenia usługi;
      3) usługodawcy w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219) usunięcie wszystkich publicznie dostępnych informacji zawartych w systemie teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, zmierzających do promocji lub reklamy numeru lub usługi o podwyższonej opłacie.
      2. Decyzji, o której mowa w ust. 1, nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności.
      3. Decyzję, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dotyczącą usługi o podwyższonej opłacie lub numeru wykorzystywanego do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie doręcza się także podmiotowi realizującemu dodatkowe świadczenie.”;
    7) po art. 80 dodaje się art. 80a w brzmieniu:
      „Art. 80a. 1. Dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej zawiera w wykazie, o którym mowa w art. 80 ust. 1, numer usługi o podwyższonej opłacie, z której abonent skorzystał, oraz informację o stronie podmiotowej BIP UKE, na której jest zamieszczony rejestr, o którym mowa w art. 65 ust. 2.
      2. W wykazie, o którym mowa w art. 80 ust. 1, dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej zawiera również informację o możliwości złożenia żądania, o którym mowa w art. 64a.”;

Art. 2. Do dnia 1 stycznia 2029 r. dostawca publicznie dostępnej usługi telekomunikacyjnej może realizować obowiązki, o których mowa w art. 64 ust. 5 pkt 1 lub pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przez natychmiastowe poinformowanie abonenta o fakcie przekroczenia progu kwotowego i zablokowanie możliwości wykonywania połączeń na numery usług o podwyższonej opłacie i odbierania połączeń z takich numerów, chyba że połączenia te nie będą powodowały obowiązku zapłaty po stronie abonenta, po przekroczeniu progu kwotowego, o którym mowa w art. 64 ust. 5 lub 5b tej ustawy, z zastrzeżeniem, że abonent nie może zostać obciążony opłatą wyższą niż wynikająca z określonego przez niego progu kwotowego, zgodnie z art. 64 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 3. 1. Podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, o którym mowa w art. 64 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy jest obowiązany uzupełnić przekazane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy informacje, o których mowa w art. 65 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przekazując Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej kompletne zgłoszenie, o którym mowa w tym przepisie. Zgłoszenie przekazuje się zgodnie ze wzorem zgłoszenia określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 65 ust. 2c ustawy zmienianej w art. 1, w formie pisemnej lub drogą elektroniczną, podpisując je kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w terminie 30 dni roboczych od dnia otrzymania kompletnego zgłoszenia uzupełnia wpis do rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie.
2. Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykreśla z rejestru, o którym mowa w art. 65 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, informacje dotyczące danej usługi o podwyższonej opłacie.
3. W przypadku przekazania niekompletnego zgłoszenia stosuje się przepisy art. 65 ust. 1f i 1h pkt 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 4 Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


Uzasadnienie:
Celem ustawy jest wzmocnienie ochrony abonentów przy korzystaniu z usług o podwyższonej opłacie (tzw. Premium rate services).
Celem zaproponowanej zmiany jest zobowiązanie dostawcy usługi o podwyższonej opłacie do każdorazowego uzyskania zgody abonenta (w postaci potwierdzenia woli) na skorzystanie z usługi o powtarzalnym charakterze (subskrypcji). Oznacza to, iż każdorazowo, gdy abonent wyrazi wolę skorzystania z usługi, zanim dojdzie do zawarcia umowy i obciążenia opłatami abonenta, jej dostawca obowiązany będzie uzyskać dodatkową zgodę abonenta, zgodnie z art. 174 Pt. Rozwiązania takie funkcjonują już na rynku, także w przypadku usług jednorazowych (informacja od dostawcy usług, iż numer, na który abonent zamierza wysłać SMS, jest numerem o podwyższonej płatności, plus wybór potwierdzenia woli skorzystania bądź anulowania wyboru).
Proponuje się zobowiązanie dostawcy usług telekomunikacyjnych do umożliwienia abonentowi wskazania w umowie o świadczenie usług progu kwotowego (w tym także stawki „0”, co oznacza całkowite zablokowanie płatnych usług o podwyższonej opłacie), do wysokości którego abonent będzie mógł zgodnie ze swoją wolą korzystać z usług o podwyższonej opłacie. Zmiana w pkt 2 zmierza do wprowadzenia automatycznego blokowania usług o podwyższonej opłacie w przypadku osiągnięcia wskazanego w umowie progu kwotowego. Jednocześnie utrzymuje się możliwość realizacji połączeń bezpłatnych – abonent tego rodzaju połączenia będzie mógł zablokować w oparciu o przepis art. 64a w proponowanym brzmieniu. Należy jednocześnie zwrócić uwagę, iż przepis umożliwia wprowadzenie przez dostawców usług także innych progów kwotowych.
Ponadto ustawa dodaje zasadę, zgodnie z którą, jeśli abonent nie wskaże w umowie progu kwotowego – jego wysokość domyślnie określona będzie na poziomie 5 złotych i tylko do tej wysokości będzie on mógł korzystać z usług o podwyższonej opłacie. Należy zwrócić jednocześnie uwagę, iż zwłaszcza konsumenci, także ci nieposiadający konta bankowego (np. małoletni), często dokonują mikropłatności lub zakupu usług, w większości cyfrowych (np. aplikacje na telefon) właśnie z wykorzystaniem usług o podwyższonej opłacie, w którym to przypadku konsument płaci za usługę lub aplikację de facto SMSem o podwyższonej opłacie. Domyślny próg nie uniemożliwi zatem korzystania z tego typu dogodności, a jednocześnie, w przypadku realizacji usług wbrew woli konsumenta – inne proponowane zmiany w zakresie przepisów dotyczących tego typu usług pozwolą na powzięcie takiej wiedzy (np. wskazanie numerów na podstawowym rachunku wykonanych usług telekomunikacyjnych). Ustawa umożliwi też abonentom zarówno tym, którzy wskazali w umowie o świadczenie usług, jak również tym, którzy tego z różnych powodów nie zrobili (ale mają domyślny limit 5 złotych), których próg kwotowy został osiągnięty, wskazanie nowego – wyższego progu kwotowego, w przypadku woli abonenta do kontynuowania korzystania z usług tego rodzaju. W takim przypadku dalsze świadczenie tego rodzaju usług możliwe będzie do wysokości wskazanego przez abonenta kolejnego progu kwotowego. Jednocześnie przepis wskazuje, iż bez podjęcia przez abonenta określonych działań, po osiągnięciu wskazanego lub domyślnego progu kwotowego świadczenie tego rodzaju usług nie będzie możliwe.
Dodaje się obowiązek przekazywania przez dostawcę usługi informacji o możliwości nieodpłatnego blokowania połączeń na numery oraz z numerów o podwyższonej opłacie – zgodnie z proponowanym brzmieniem przepisu art. 64a. Realizacja obowiązku będzie stanowić dodatkowy walor informacyjny dla abonentów wykonujących połączenia na numery o podwyższonej opłacie.
Ponadto ustawa umożliwi abonentom całkowite zablokowanie połączeń na i z numerów o podwyższonej opłacie. W chwili obecnej, pomimo woli abonenta w przedmiocie zablokowania takich usług (np. korzystania z telefonu przez dziecko), nie jest możliwe zablokowanie SMSów przychodzących. W wielu przypadkach w takich wiadomościach pojawiają się treści obsceniczne lub drastyczne.
W celu efektywniejszego stosowania przepisów zawartych w projekcie proponuje się przepis, który będzie stanowił dodatkową sankcję za naruszenie zasad świadczenia usług o podwyższonej opłacie. Zgodnie z jego treścią, w przypadku ich naruszenia, dostawca usług telekomunikacyjnych, który w świetle przepisów świadczy usługę o podwyższonej opłacie i rozlicza się z dostawcą dodatkowego świadczenia, nie będzie uprawniony do naliczenia opłat za tak zrealizowane usługi. Przepis będzie motywował przedsiębiorców telekomunikacyjnych do szczegółowego i zgodnego z prawem i dobrymi obyczajami ustalania zasad z dostawcami dodatkowych świadczeń.
Proponowana treść art. 65 utrzymuje stan dotychczasowy, tzn. przepis wskazuje, że do rejestru zgłasza się podmiot realizujący dodatkowe świadczenie, jednocześnie jednak wprowadza się dodatkowe wymogi oraz modyfikuje obecne regulacje, celem zwiększenia przejrzystości danych zawartych w rejestrze. Jednocześnie, proponuje się, żeby zgłoszenie obejmowało rodzaj i przedmiot dodatkowego świadczenia, czyli konkretne wskazanie – czego dotyczy i na czym polega to świadczenie, tak, żeby informacje zgromadzone w rejestrze przedstawiały rzeczywistą wartość dla użytkowników i regulatora.
Proponowany art. 65a dotyczy usług typu premium rate i adresowany jest do operatora, w którego sieci tego rodzaju usługi mogą być świadczone przez dostawców publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych. Proponuje się, aby operator ponosił odpowiedzialność w przypadku, gdy w jego sieci dostępne będą usługi, które nie będą uwidocznione w rejestrze, o którym mowa w art. 65.
Ponieważ obserwuje się praktyki, które polegają na zamieszczaniu odpowiednio spreparowanych, w większości nieprawdziwych informacji na popularnych portalach społecznościowych, a które w efekcie prowadzą do subskrybowania usługi o podwyższonej opłacie lub wysłaniu SMS na taki numer, Prezes UKE, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku obecnego art. 79b, będzie uprawniony do skierowania stosownego żądania do usługodawcy w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, prowadzącego do natychmiastowego usunięcia wszystkich publicznie dostępnych informacji zmierzających do promocji lub reklamy numeru lub usługi o podwyższonej opłacie. W konsekwencji, w kontekście celu, jakiemu przepis służy – uzasadnione jest nadanie takiej decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. Wykreślenie rekordu z rejestru numerów wykorzystywanych do świadczenia usługi o podwyższonej opłacie będzie równoznaczne z niemożnością świadczenia usług z wykorzystaniem danego numeru, a nie niemożnością prowadzenia działalności gospodarczej. W tym zakresie przepis art. 79b de facto się nie zmienia i już na podstawie obowiązującego przepisu przedsiębiorca ma obowiązek blokowania określonych numerów.
Zawarty w projekcie art. 80a zobowiązuje dostawców usług do zawierania w podstawowym wykazie wykonanych usług telekomunikacyjnych, o którym mowa w art. 80 ust. 1, informacji identyfikującej numer lub numery usług o podwyższonej opłacie, z której abonent skorzystał, w celu umożliwienia abonentowi sprawdzenia w rejestrze prowadzonym przez Prezesa UKE, o którym mowa w art. 65, danych identyfikujących podmiot świadczący usługę na danym numerze. Zwiększeniu świadomości użytkownika na temat faktu istnienia usług wysokopłatnych i możliwości ich zablokowania ma służyć jednocześnie zobowiązanie dostawcy usług do zamieszczania informacji o takiej możliwości, wynikającej z art. 64a, w podstawowym wykazie wykonanych usług telekomunikacyjnych, o którym mowa w art. 80 ust. 1.
Przyjęcie ustawy nie powoduje konieczności zwiększenia wydatków z budżetu państwa i jednostek samorządowych.
Ustawa nie jest niezgodna z prawem unijnym. Nie wpływa na sytuację rodzin z dziećmi.


og; 72h

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 11 lut 2018, 22:09

Pomaska:

Przechodzimy do głosowania.
Kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał?

og: 48h
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 11 lut 2018, 22:20

za
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Szamir DeLeon
Posty: 3831
Rejestracja: 23 lip 2017, 20:37

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Szamir DeLeon » 11 lut 2018, 22:23

Za

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2028
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Aleksander Beski » 11 lut 2018, 23:32

Za
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9030
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Laura » 12 lut 2018, 0:01

Za
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Joanna Poniatowska
Posty: 650
Rejestracja: 03 lip 2017, 22:49

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Joanna Poniatowska » 12 lut 2018, 0:09

Wstrzymuję się
księżna Joanna Poniatowska-Pawłowska - kasztelanowa kozielska oraz senator I i II kadencji IV RP

Wicepremier i minister spraw zagranicznych w rządzie Weroniki Ryszkowskiej (2024-2025), prezes SS-K/SN-K (2023-2028)

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 23:42

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 15 lut 2018, 14:55

Pomaska:

Zamykam głosowanie, proszę o wyniki.
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Administrator
Administrator
Posty: 21891
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: [ZL] o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne

Postautor: Administrator » 15 lut 2018, 18:37

Wyniki głosowania:
Głosowało 154 posłów
Za 132
Wstrzymało się 22
Sejm ustawę przyjął.


Wróć do „Sejm IV RP III kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości