Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o likwidacji opłaty paliwowej. Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę projektu, panią poseł Italię Szymanowską.
Ustawa
z dnia ... 2027 roku
o likwidacji opłaty paliwowej
Art. 1.
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz.U.2017.1057 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) skreśla się art. 37h – 37q,
2) w art. 39b ust.1 skreśla się pkt 1,
3) skreśla się art. 39l pkt 3.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie 30 dni od dnia ogłoszenia.
Sprawozdawca: poseł Italia Szymanowska
Uzasadnienie:
Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Proporcja podatków i opłat w cenie litra benzyny bywa zmienna w zależności od rodzaju i bieżącej ceny paliwa, natomiast co do zasady podatki i opłaty stanowią ponad połowę ceny litra benzyny. Na dzień składania niniejszego projektu ustawy podatki i opłaty stanowią 53% ceny paliwa.
Celem niniejszego projektu jest obniżenie poziomu opodatkowania paliwa poprzez likwidację opłaty paliwowej, nakładanej w Polsce na paliwa silnikowe (benzynę, olej napędowy, biokomponenty, gaz ziemny i inne wyroby używane do napędu silników spalinowych). Niezależnie od ceny paliwa, ze względu na kwotowy sposób naliczania opłaty paliwowej, rząd ma niejako "zagwarantowane" równe wpływy podatkowe z benzyny. W praktyce oznacza to, że gdy cena benzyny na rynku spada, paliwo jest opodatkowane bardziej, natomiast rząd i tak otrzymuje kwotowo określone wpływy podatkowe.
Obniżenie opodatkowania paliw przyczyni się do obniżenia obciążeń podatkowych Polaków. Obniżkę podatków i opłat, w szczególności odczują najmniej zamożni, ponieważ opodatkowanie paliw silnikowych dziś najmocniej uderza właśnie w nich. Wysokie podatki od paliwa są społecznie niesprawiedliwe, ponieważ w mniejszych miejscowościach Polacy na wyjazdy wydają więcej ze względu na konieczność przemierzania większych odległości, a komunikacja zbiorowa jest słabiej rozwinięta. Likwidacja opłaty paliwowej spełnia więc również istotny cel społeczny polegający na udzieleniu wsparcia mniej zamożnym Polakom w sytuacji wysokich cen paliw.
Projektodawca szacuje, że likwidacja opłaty paliwowej w praktyce zmniejszy cenę benzyny o ok. 13 groszy na litrze benzyny. Dla Polaków proponowana zmiana stanowić będzie wymierną obniżkę podatków. Na zmianie skorzystają również polscy przedsiębiorcy ze względu na pozytywny wpływ zmiany na konsumpcję wewnętrzną. Koszt likwidacji opłaty paliwowej dla budżetu państwa to ok. 6 mld zł. W praktyce koszt ten może wynieść mniej, ponieważ niższa cena benzyny przyczyni się do zwiększenia popytu na ten towar. Zmniejszenie poziomu opodatkowania paliw silnikowych może również pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie szarej strefy obrotu paliwami.
Projektodawca przewiduje więc, że całkowity koszt dla budżetu likwidacji opłaty paliwowej zostanie zrekompensowany dodatkowymi wpływami budżetowymi w związku z:
1) eliminacją szarej strefy w obrocie paliwami,
2) większym popytem na paliwa silnikowe.
W tym sensie, niniejszy projekt wpisuje się w politykę podatkową rządu, której celem jest uszczelnienie systemu podatkowego.
Projekt ustawy będzie miał pozytywny wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Likwidacja opłaty paliwowej sprawi, że cena paliwa się zmniejszy, co przełoży się na niższe koszty ponoszone przez mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Przedkładany projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.