[SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Marszałek: Małgorzata Tracz
Sejm w latach 2026-2030
Awatar użytkownika
Joanna Poniatowska
Posty: 650
Rejestracja: 03 lip 2017, 22:49

[SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Joanna Poniatowska » 18 cze 2018, 9:44

Emilia Korczyńska:

Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o likwidacji opłaty paliwowej. Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę projektu, panią poseł Italię Szymanowską.

Ustawa
z dnia ... 2027 roku
o likwidacji opłaty paliwowej

Art. 1.
W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz.U.2017.1057 ze zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) skreśla się art. 37h – 37q,
2) w art. 39b ust.1 skreśla się pkt 1,
3) skreśla się art. 39l pkt 3.

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie 30 dni od dnia ogłoszenia.


Sprawozdawca: poseł Italia Szymanowska
Obrazek
Uzasadnienie:

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Proporcja podatków i opłat w cenie litra benzyny bywa zmienna w zależności od rodzaju i bieżącej ceny paliwa, natomiast co do zasady podatki i opłaty stanowią ponad połowę ceny litra benzyny. Na dzień składania niniejszego projektu ustawy podatki i opłaty stanowią 53% ceny paliwa.

Celem niniejszego projektu jest obniżenie poziomu opodatkowania paliwa poprzez likwidację opłaty paliwowej, nakładanej w Polsce na paliwa silnikowe (benzynę, olej napędowy, biokomponenty, gaz ziemny i inne wyroby używane do napędu silników spalinowych). Niezależnie od ceny paliwa, ze względu na kwotowy sposób naliczania opłaty paliwowej, rząd ma niejako "zagwarantowane" równe wpływy podatkowe z benzyny. W praktyce oznacza to, że gdy cena benzyny na rynku spada, paliwo jest opodatkowane bardziej, natomiast rząd i tak otrzymuje kwotowo określone wpływy podatkowe.

Obniżenie opodatkowania paliw przyczyni się do obniżenia obciążeń podatkowych Polaków. Obniżkę podatków i opłat, w szczególności odczują najmniej zamożni, ponieważ opodatkowanie paliw silnikowych dziś najmocniej uderza właśnie w nich. Wysokie podatki od paliwa są społecznie niesprawiedliwe, ponieważ w mniejszych miejscowościach Polacy na wyjazdy wydają więcej ze względu na konieczność przemierzania większych odległości, a komunikacja zbiorowa jest słabiej rozwinięta. Likwidacja opłaty paliwowej spełnia więc również istotny cel społeczny polegający na udzieleniu wsparcia mniej zamożnym Polakom w sytuacji wysokich cen paliw.

Projektodawca szacuje, że likwidacja opłaty paliwowej w praktyce zmniejszy cenę benzyny o ok. 13 groszy na litrze benzyny. Dla Polaków proponowana zmiana stanowić będzie wymierną obniżkę podatków. Na zmianie skorzystają również polscy przedsiębiorcy ze względu na pozytywny wpływ zmiany na konsumpcję wewnętrzną. Koszt likwidacji opłaty paliwowej dla budżetu państwa to ok. 6 mld zł. W praktyce koszt ten może wynieść mniej, ponieważ niższa cena benzyny przyczyni się do zwiększenia popytu na ten towar. Zmniejszenie poziomu opodatkowania paliw silnikowych może również pozytywnie wpłynąć na zmniejszenie szarej strefy obrotu paliwami.

Projektodawca przewiduje więc, że całkowity koszt dla budżetu likwidacji opłaty paliwowej zostanie zrekompensowany dodatkowymi wpływami budżetowymi w związku z:
1) eliminacją szarej strefy w obrocie paliwami,
2) większym popytem na paliwa silnikowe.
W tym sensie, niniejszy projekt wpisuje się w politykę podatkową rządu, której celem jest uszczelnienie systemu podatkowego.

Projekt ustawy będzie miał pozytywny wpływ na działalność mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Likwidacja opłaty paliwowej sprawi, że cena paliwa się zmniejszy, co przełoży się na niższe koszty ponoszone przez mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców. Przedkładany projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie także negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.
księżna Joanna Poniatowska-Pawłowska - kasztelanowa kozielska oraz senator I i II kadencji IV RP

Wicepremier i minister spraw zagranicznych w rządzie Weroniki Ryszkowskiej (2024-2025), prezes SS-K/SN-K (2023-2028)

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Laura » 19 cze 2018, 0:23

og : czas na debatę 48 h?
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Laura » 19 cze 2018, 23:23

og : proszę o niezamykanie debaty, jutro późnym wieczorem się wypowiem.
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Laura » 23 cze 2018, 22:33

Na mównicę wchodzi poseł Patryk Lewicki

Pani Marszałek
Wysoka Izbo

W ostatnich latach w procesie prawotwórczym w Polsce obserwujemy tendencję do rewolucyjnych zmian w zakresie spraw dotyczących budżetu. Czy to kotwicy budżetowej, czy zmian podatkowych. Projekt złożony przez SN-K jest działaniem tego rodzaju, wnioskodawcy podejmują bardzo szybką próbę likwidacji opłaty paliwowej. Zakłada się, że projekt ma wejść w życie już 30 dni od ogłoszenia, co nie pozostanie bez wpływu na kolejny budżet państwa. Wskazano środki rekompensaty środków finansowych, które nie trafiłyby do budżetu w efekcie likwidacji opłaty paliwowej. Pominięto fakt, że kolejny budżet byłby projektowany na pewno bez wpływów z opłaty paliwowej, z nie do końca oszacowanymi zyskami. Zakładanymi przez rząd. Groziłoby to deficytem.

Wysoka Izbo,
zwalczanie szarej strefy i walka z oszustwami podatkowymi nie polega na likwidacji podatku, co byłoby de facto przyznaniem się organów państwa odpowiedzialnych za walkę z nieuczciwymi praktykami podatkowymi do porażki- nie jesteśmy w stanie wyegzekwować podatku, to go likwidujemy. Skuteczne zwalczanie nadużyć nie na tym polega. Ono polega na wdrożeniu mechanizmów uniemożliwiających uchylanie się od podatków, co rząd sukcesywnie czyni. Prowadzimy też działania aby paliw różnego rodzaju na rynku było jak najwięcej, co wpłynie na obniżkę cen. Trwają intensywne prace nad pozyskiwaniem paliw z kolejnych źródeł Zmiany w opłacie paliwowej mogłyby być wprowadzane stopniowo, niestety mamy do czynienia z próbą zmian gwałtownych, to nie jest właściwa praktyka w sektorze finansów publicznych i nawet dobre intencje mogą przynieść negatywne skutki dla obywateli w efekcie braku środków w budżecie na te cele do realizowania których jest zobowiązane państwo. Likwidacje opłaty paliwowej w tak szybkim tempie jest przedsięwzięciem, które nie może zostać zrealizowane bez znalezienia pieniędzy z innych źródeł, co z kolei naruszy funkcjonowanie innych niedofinansowanych obszarów.

Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 22:42

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 28 cze 2018, 17:33

Pasławska:
Przechodzimy do głosowania. Kto jest za, kto jest przeciw, kto się wstrzymał?

og:48h
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Gniewomir Maj-Ołyński
Posty: 2230
Rejestracja: 13 lut 2017, 22:42

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Gniewomir Maj-Ołyński » 28 cze 2018, 17:33

wstrzymuję się
Gniewomir Maj-Ołyński - dr nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, dziennikarz, menadżer kultury,
I wiceprzewodniczący Postępowych Demokratów, poseł na Sejm III i IV kadencji IV RP

Awatar użytkownika
Lukasz Wojtowicz
Posty: 2667
Rejestracja: 19 lis 2017, 22:06

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Lukasz Wojtowicz » 28 cze 2018, 18:49

Za
Były prezydent Sosnowca, Były premier RP, były członek Partii Liberalno-Konserwatywnej, prezes stowarzyszenia Ruch Konserwatywny.

Wg. Katarzyny Kajkowskiej jej lokaj.

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2036
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Aleksander Beski » 28 cze 2018, 20:56

Za
Ostatnio zmieniony 07 lip 2018, 12:36 przez Aleksander Beski, łącznie zmieniany 1 raz.
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9266
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Laura » 28 cze 2018, 22:16

Przeciw
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1450
Rejestracja: 12 gru 2016, 17:04

Re: [SN-K]: o likwidacji opłaty paliwowej

Postautor: Renata Budzyńska » 30 cze 2018, 14:31

przeciw
baronowa Renata Budzyńska - poseł na Sejm I, II, III, IV, V, VI i VII kadencji.

Wicepremier (2022-24), MSWiA (2022-26), prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030), koordynator służb specjalnych (2032-2038)


Wróć do „Sejm RP IV kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość