USTAWA z dnia 2033 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w art. 80 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
„2. Zasiłek pogrzebowy podlega waloryzacji. Do waloryzacji zasiłku pogrzebowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 88 i art. 89.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2034 r.
Sprawozdawca: Anna Majda
Uzasadnienie
Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zasady waloryzowania zasiłku pogrzebowego na zasadach, na jakich są waloryzowane m.in. emerytury i renty. Obecnie, na podstawie art. 80 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zasiłek pogrzebowy przysługuje w wysokości 4000 zł. Kwota ta jest określona jako kwota stała. Nie przewidziano waloryzacji wysokości świadczenia ani jakiegokolwiek mechanizmu podnoszenia jego wysokości. Aktualne brzmienie tego przepisu zostało nadane ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej. Ma on zastosowanie do wysokości wszystkich zasiłków pogrzebowych przysługujących po osobach, których śmierć nastąpiła po dniu 28 lutego 2011 r. Jest więc oczywiste, że realna wartość zasiłku pogrzebowego, w szczególności w relacji do kosztów pogrzebów, znacznie zmalała od czasu ustalenia tej kwoty. Kwota ta obecnie nie pozwala na spełnienie podstawowej funkcji zasiłku pogrzebowego — nie zapewnia bowiem możliwości godnego pochówku. Bardzo często rodziny muszą się zapożyczać, aby zorganizować nawet skromny pogrzeb.
Konieczne jest wprowadzenie systemowych zmian. Po analizie różnych możliwości regularnego podwyższania wartości tego świadczenia proponujemy stosowanie zasady ogólnej, realizowanej w odniesieniu do wielu świadczeń społecznych i przyjęcie, że zasiłek pogrzebowy powinien być waloryzowany w terminach i na zasadach identycznych jak waloryzacja emerytur i rent.
Projektowana ustawa ma niewielki pozytywny wpływ na finanse podmiotów gospodarczych z branży pogrzebowej, kwiaciarń oraz zakładów kamieniarskich, ponieważ może generować wzrost ich przychodów. Podmioty te to zwykle mikro- i średni przedsiębiorcy. Ustawa będzie miała też pozytywny wpływ na budżety gospodarstw domowych członków rodzin osób zmarłych, ponieważ pozwoli im uniknąć zadłużania się (zwykle z bardzo wysokim oprocentowaniem pożyczki lub kredytu). Ustawa może zmniejszyć zainteresowanie krótkoterminowymi pożyczkami, zwykle z bardzo wysokim oprocentowaniem.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Projekt ustawy nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
OG: Proszę kogoś z marszałkiem o wrzucenie pod obrady.