Otwieram debatę nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią minister Agnieszkę Dziemianowicz-Bąk.
Ustawa
z dnia ... 2033 roku
o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Art. 1. W ustawie z dnia 17 grudnia 1998 roku o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w art. 95 wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. W przypadku zbiegu prawa do emerytury lub renty, o których mowa w ustawie z prawem do świadczeń emerytalnych, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin stosuje się przepis ust. 1.";
2) po ust. 2 dodaje się ust. 2a – 2 d w brzmieniu:
"2a. W przypadku zbiegu prawa do emerytury lub renty, o których mowa w ustawie z prawem do świadczeń emerytalnych, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzi stosuje się przepis ust. 1.
2b. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku gdy emerytura policyjna, o której mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin została obliczona według zasad określonych w art. 15, z uwzględnieniem wyłącznie okresów służby, art. 15a, art. 15d lub art. 18e tej ustawy.
2c. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku gdy emerytura wojskowa, o której mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin została obliczona według zasad określonych w art. 15, z uwzględnieniem wyłącznie okresów służby, art. 15a lub art. 18e tej ustawy.
2d. W przypadku zawieszenia prawa do emerytury, o której mowa w ust. 2b i 2c, prawo do emerytury zostaje odwieszone z mocy prawa z dniem następującym po wejściu w życie niniejszej ustawy.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie:
Sprawozdawca: Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Minister Pracy, Polityki Społecznej i Mieszkalnictwa
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Funkcjonariusze służb mundurowych przechodzący na emeryturę po 25 latach służby powinni być nadal aktywnymi pracownikami na rynku pracy. Odprowadzając składki na ubezpieczenia społeczne od otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu pracy zawodowej stają się ubezpieczonymi w systemie ubezpieczeń społecznych. Jednak zgodnie z dotychczasowymi przepisami emeryt mundurowy nie ma prawa do świadczenia emerytalnego wyliczonego na podstawie odprowadzonych do ZUS składek.
Dotychczasowe regulacje opierały się na zasadzie wypłaty tylko jednego świadczenia. Jednak zmiany demograficzne oraz specyfika służby funkcjonariuszy i żołnierzy wymusza dostosowanie do nowych wyzwań. Projektodawca postuluje rozszerzenie uprawnienia do świadczeń z systemu ubezpieczeń społecznych oraz w rzeczywistości umożliwienie otrzymywania dwóch świadczeń: z systemu mundurowego oraz systemu powszechnego. Wskazane regulacje pozwolą przywrócić sprawiedliwość, w przypadku osób, które odprowadzały składki na ubezpieczenie emerytalne, jednak ich prawo do świadczenia zostało zawieszone ze względu na pobieranie tzw. emerytury mundurowej. Postulowane zmiany zachęcą także do legalnej pracy i odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne. Można przewidywać, że w pierwszym okresie nastąpi wzrost wpływów ze składek od wynagrodzeń z tytułu pracy u nowych pracodawców byłych funkcjonariuszy. Termin wejścia w życie postulowanych przepisów wynika z konieczności dostosowania procedur wewnętrznych organów rentowych.
Wprowadzenie przewidzianych w projekcie ustawy rozwiązań przyczyni się do poprawy sytuacji materialnej osób uprawnionych do świadczeń emerytalnych i rentowych w systemie zaopatrzenia społecznego oraz w systemie ubezpieczeń społecznych. Wskazane regulacje przyczynią się do podniesienia statusu służby funkcjonariuszy oraz mogą zachęcić do pozostania w zawodzie, a także zwiększyć atrakcyjność służby na rzecz Rzeczpospolitej.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 32h