USTAWA z dnia 2033 r. o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 4:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1 . Do ulgi 49% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów jednorazowych lub miesięcznych imiennych, są uprawnione osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji, z wyjątkiem osób określonych w ust. la.”.
b) po ust. 4b dodaje się ust. 4c w brzmieniu:
„4c. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnieni Zasłużeni Dawcy Przeszczepów.”,
c) po ust. 6b dodaje się ust. 6c w brzmieniu:
„6c. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych i pospiesznych, na podstawie imiennych biletów miesięcznych, są uprawnieni Zasłużeni Dawcy Przeszczepów.”,
2) w art. 5 po ust. Ic dodaje się dodaje się ust. Id w brzmieniu:
„Ic. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej, na podstawie biletów imiennych miesięcznych, są uprawnieni Zasłużeni Dawcy Przeszczepów.”
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Sprawozdawca: Stefan Krajewski
Uzasadnienie
Celem ustawy jest umożliwienie osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji zakupu biletów miesięcznych imiennych, uprawniających do przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, z ulgą 49% — identyczna jak w przypadku posiadanego przez nich prawa do zakupu biletów jednorazowych, a także przyznanie osobom, którym przysługuje tytuł Zasłużonego Dawcy Przeszczepów, ulg przy zakupie niektórych biletów na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego w wysokości 51 %.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 zmienianej ustawy „do ulgi 49% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w pociągach osobowych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej, na podstawie biletów jednorazowych są uprawnione osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji.”. Zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy osoby niewidome, niezdolne do samodzielnej egzystencji, mają nie tylko prawo kupowania biletów z większą ulgą (93%), ale także prawo to obejmuje nie tylko bilety jednorazowe, ale także miesięczne bilety imienne. Brak jest merytorycznego uzasadnienia, aby osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji miały prawo do ulgi przy zakupie jedynie biletów jednorazowych a w przypadku biletów miesięcznych musiały pokrywać ich pełną cenę. Projektowana ustawa przewiduje, że osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji uzyskają prawo nabycia miesięcznych biletów imiennych z taką samą ulgą, jaką mają dotychczas w przypadku nabycia biletów jednorazowych.
Tytuł Zasłużonego Dawcy Przeszczepu przysługuje osobie, która oddała szpik lub inne regenerujące się komórki i tkanki więcej niż jeden raz oraz dawcy narządu. Aktualnie w Polsce taki tytuł przysługuje bardzo wąskiemu gronu osób — ok. 2,3 tys. Biorąc pod uwagę ogromne społeczne znaczenie przeszczepów, które dla biorców stanowią jedyny sposób na uratowanie życia, oraz bardzo niewielką grupę osób, którym przysługuje tytuł Zasłużonego Dawcy Przeszczepu, uważamy za zasadne wprowadzenie ulg dla tych osób. Ulgi przejazdowe dla Zasłużonych Dawców Przeszczepu zaproponowane w ustawie są identyczne jak ulgi przysługujące m.in. studentom i doktorantom.
Skutkiem społecznym projektowanej ustawy będzie likwidacja niczym nieuzasadnionych niespójności w koncepcji „ulg przejazdowych” dla osób z niepełnosprawnościami, niezdolnych do samodzielnej egzystencji, a także społeczne uznanie dla Zasłużonych Dawców Przeszczepu. Projektowana ustawa nie wywołuje skutków finansowych, nie obciąża także budżetu Państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie również negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
OG: Proszę kogoś z marszałkiem o wrzucenie pod obrady.