[Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Marszałek: Ilona Antoniszyn-Klik
Sejm w latach 2030-34
Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

[Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Wincenty Nowak » 02 cze 2023, 21:02

Wiktoria Wiedeńska
Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego:

Ustawa
z dnia ...
o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego


Art. 1. W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania kamego:
1) w art. 29:
a) skreśla się § 2 i 3;
b) § 4 otrzymuje brzmienie: „Apelację lub kasację od wyroku orzekającego karę dożywotniego pozbawienia wolności albo apelację wnoszącą o wymierzenie takiej kary rozpoznaje sąd w składzie pięciu sędziów.”;
2) w art. 30 § 2 otrzymuje brzmienie: „Sąd odwoławczy na posiedzeniu orzeka w składzie trzech sędziów, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.”;
3) w art. 85 § 2 otrzymuje brzmienie:
"§ 2. Orzekając w przedmiocie stwierdzenia sprzeczności sąd wydaje postanowienie. Stwierdzając sprzeczność sąd zakreśla oskarżonym termin do ustanowienia innych obrońców, a w wypadku obrony z urzędu sąd wyznacza innego obrońcę. Na postanowienie przysługuje zażalenie.";
4) po art. 344 dodaje się art. 344a i art. 344b w brzmieniu:
"Art. 344a. § 1. Sąd przekazuje sprawę prokuratorowi w celu uzupełnienia śledztwa lub dochodzenia, jeżeli akta sprawy wskazują na istotne braki tego postępowania, zwłaszcza na potrzebę poszukiwania dowodów, zaś dokonanie niezbędnych czynności przez sąd powodowałoby znaczne trudności.
§ 2. Przekazując sprawę prokuratorowi, sąd wskazuje kierunek uzupełnienia, a w razie potrzeby także odpowiednie czynności, jakie należy przedsięwziąć.
§ 3. Na postanowienie, o którym mowa w § 1, służy stronom zażalenie.
Art. 344b. Po uzupełnieniu śledztwa lub dochodzenia oskarżyciel publiczny składa nowy akt oskarżenia lub podtrzymuje poprzedni, kieruje do sądu wniosek o warunkowe umorzenie postępowania albo postępowanie umarza.";
5) po art. 396 dodaje się art. 396a w brzmieniu:
"Art. 396a. § 1. Jeżeli dopiero w toku rozprawy ujawnią się istotne braki postępowania przygotowawczego, a ich usunięcie przez sąd uniemożliwiałoby wydanie prawidłowego orzeczenia w rozsądnym terminie, zaś przeszkód tych nie można usunąć, stosując przepis art. 396, sąd może przerwać albo odroczyć rozprawę, zakreślając oskarżycielowi publicznemu termin do przedstawienia dowodów, których przeprowadzenie pozwoliłoby na usunięcie dostrzeżonych braków.
§ 2. Oskarżyciel publiczny w celu zebrania dowodów, o których mowa w § 1, może przedsięwziąć osobiście, a prokurator także zlecić Policji dokonanie niezbędnych czynności dowodowych.
§ 3. Oskarżyciel publiczny w wypadku niemożności dotrzymania zakreślonego terminu może zwrócić się do sądu o jego przedłużenie.
§ 4. Jeżeli oskarżyciel publiczny w wyznaczonym terminie nie przedstawi stosownych dowodów, sąd rozstrzyga na korzyść oskarżonego wątpliwości wynikające z nieprzeprowadzenia tych dowodów.".

Art. 2. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
2. Przepisy dotychczasowe stosuje się w sprawach wszczętych i niezakończonych w danej instancji do dnia wejścia w życie ustawy.


UZASADNIENIE
Sprawozdawca: Agnieszka Lisek, sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Celem projektu ustawy jest zmiana składów sądów odwoławczych w postępowaniach karnych poprzez usunięcie z nich ławników wprowadzonych ustawą z dnia 13 września 2024 roku o udziale obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, wprowadzenie możliwości złożenia zażalenia na postanowienie sądu stwierdzające, że interesy oskarżonych bronionych przez tego samego obrońcę nie są sprzeczne, a także przywrócenie znaną wcześniej polskiej procedurze karnej instytucję zwrotu sprawy prokuratorowi w celu uzupełnienia postępowania przygotowawczego i wprowadzenie instytucji wezwania oskarżyciela publicznego do przedstawienia dowodów przed sądem.

W kwestii art. 1 pkt 1
Ustawa z dnia 13 września 2024 roku o udziale obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości w zakresie zmian dotyczących Kodeksu Postępowania Karnego wprowadziła do składów sądów w rozprawach apelacyjnych i kasacyjnych ławników, poprzez których obywatele biorą udział w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości.

Sami ławnicy są najbardziej przydatni w ocenie dowodów, np. w ramach przesłuchania świadka, wzbogacają swoim doświadczeniem życiowym ocenę tego dowodu pod względem jego wiarygodności dla sądu, którego są częścią. Jak podkreślają przedstawiciele doktryny w sądach odwoławczych: "wymagany jest wysoki profesjonalizm składu orzeczniczego, co wynika z konieczności rozumienia podstawowych elementów postępowania odwoławczego: granic i zakresu zaskarżenia, rodzaju zarzutów odwoławczych, modeli postępowania odwoławczego (tzw. apelacyjności vs. rewizyjności), czy wreszcie konieczności rozeznania w specyfice zwyczajnej a nadzwyczajnej kontroli odwoławczej. Sąd to niewątpliwie bardzo szczegółowe i skomplikowane zagadnienia prawniczy, trudno pojmowalne nawet dla osoby z wykształceniem prawniczym, bez doświadczenia teoretycznego lub praktycznego w specyfice kontroli instancyjnej jakichkolwiek decyzji stosowania prawa.".

Widzimy tego efekty w postępowaniach, gdzie sędziowie wydaliby inny wyrok niż ławnicy, co rodzi sytuacje zaburzającą pewność prawa.

Proponowana zmiana przywróci pewność prawu, zwiększając do niego zaufanie przez obywateli, a także do całego wymiaru sprawiedliwości.

W kwestii art. 1 pkt 2
Zmiana w art. 30 wprowadza jako zasadę rozpoznawanie sprawy w składzie trzyosobowym przez sąd odwoławczy także na posiedzeniu.

Obecnie standardem z art. 30 jest rozpoznawanie sprawy w składzie jednoosobowy przez sąd odwoławczy, a w składzie trzyosobowym "wówczas, gdy zaskarżone orzeczenie wydano w składzie innym niż jednoosobowy albo ze względu na szczególną zawiłość sprawy lub jej wagę prezes sądu zarządzi jej rozpoznanie w składzie trzech sędziów". Rodziło to poważne pytania o zgodność tego unormowania z zasadą prawa do sądu.

Skutkiem prawnym będzie właśnie zapewnienie większego poszanowania zasady prawa do sądu, nie narażając się na możliwość ponownego przeprowadzania postępowania, gdyby Trybunał Konstytucyjny orzekł niezgodność tego przepisu właśnie z art. 44 Konstytucji.

W kwestii art. 1 pkt 3
Dotychczas zażalenie przysługuje jedynie na postanowienie sądu stwierdzające, że interesy oskarżonych są sprzeczne.

W postępowaniu karnym obrońca może bronić kilku oskarżonych, jeżeli ich interesy nie pozostają w sprzeczności. Zakaz obrony kilku oskarżonych o sprzecznych interesach przez jednego obrońcę nie został ustanowiony w interesie adwokatów czy sądu, lecz w interesie oskarżonego oraz wymiaru sprawiedliwości. Adwokat powinien odmówić podjęcia się obrony kolejnej osoby, w przypadku, gdy jej interesy są sprzeczne z interesami innej bronionej przez tego adwokata osoby. Nie zawsze jednak sprzeczność interesów oskarżonych jest możliwa do ustalenia na tym wczesnym etapie.

Stwierdzając sprzeczność interesów oskarżonych sąd wydaje postanowienie, zakreślając oskarżonym termin do ustanowienia innych obrońców. W wypadku obrony z urzędu sąd sam wyznacza innego obrońcę. Na postanowienie przysługuje zażalenie. W postępowaniu przygotowawczym powyższe uprawnienia sądu przysługują prezesowi sądu właściwego do rozpoznania sprawy.

Co istotne, z art. 85 § 2 zdanie pierwsze i trzecie Kodeksu postępowania karnego wynika, że zażalenie przysługuje jedynie na postanowienie stwierdzające sprzeczność interesów oskarżonych. W takim przypadku, oskarżony lub oskarżeni mogą domagać się w zażaleniu utrzymania tego samego obrońcy dla kilku oskarżonych. Tymczasem, kiedy sąd uzna, że nie zachodzi sprzeczność interesów oskarżonych, żaden z nich nie może złożyć zażalenia. Nawet jeśli zainteresowany postanowieniem stwierdzającym sprzeczność interesów wybierze sobie innego obrońcę, musi liczyć się z tym, że jego dotychczasowy adwokat będzie bronić nadal innego oskarżonego, którego interesy pozostają sprzeczne. Adwokat ten może wykorzystać informacje uzyskane od dotychczas bronionego oskarżonego przeciw niemu, a w interesie nadal bronionego oskarżonego. Jeszcze trudniejsza jest sytuacja w przypadku obrońcy wyznaczonego z urzędu. W takim przypadku i oskarżeni i sam adwokat muszą znosić sytuację, w której adwokat broni oskarżonych o sprzecznych interesach.

Powyższy stan prawny spotyka się z krytyką środowiska naukowego i praktyków. Krytyczne uwagi dotyczą nawet niekonstytucyjności obecnych przepisów. Za niezgodny z art. 31 ust. 1 w zw. z art. 77 Konstytucji RP został uznany z powodu braku racjonalnego uzasadnionego zróżnicowania sytuacji osób, którym sąd stwierdził istnienie konfliktu interesów i go nie stwierdził, a interes, któremu ma służyć różnicowanie sytuacji prawnej tych podmiotów, nie występuje. W związku z postrzeganiem prawa do zaskarżenia jako element prawa do sądu poruszana jest też niezgodność zmienianego artykułu z art. 44 Konstytucji RP w zakresie w jakim nie przewidują możliwości złożenia
zażalenia na stwierdzenia braku sprzeczności interesów.

W związku z powyższym przewidywanym skutkiem prawnym będzie zapewnieniu pewności prawnej w postaci zgodności z Konstytucją RP zmienianego przepisu, a także realizacja konstytucyjnych praw jednostek, które wynikają także z wiążącego Polskę prawa międzynarodowego, m.in. prawo powiązane z art. 48 ust. 2 Karty Praw Podstawowych UE.

W kwestii art. 1 pkt 4-5

W obecnym stanie prawnym brak jest zwrotu merytorycznego, jeśli postępowanie przygotowawcze zostało przeprowadzone wadliwie. Jedyną możliwością dla sądu jest umorzenie postępowanie albo uniewinnienie, kiedy nie można tego uzupełnić w postępowaniu sądowym, co nie służy dojściu do prawdy materialnej.

Proponowane zmiany pozwalają zmienić ten stan, zapewniając większą skuteczność prawa i posłuży to dojściu do prawdy materialnej.

Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego

Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Wincenty Nowak » 02 cze 2023, 21:03

Og: debata potrwa do 22:00 4 czerwca.

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2028
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Aleksander Beski » 04 cze 2023, 0:51

Bartłomiej Przymusiński
Pani marszałek,
Wysoka Izbo,

minie 9 lat, od kiedy ławnicy mogą zasiadać na ławach w sądach apelacyjnych, w tym czasie odbyło się setki postępowań. Ministerstwa Sprawiedliwości to nie obchodzi, z powodu tylko jednej sprawy, ale w swojej logice ministerstwo się gubi. Rządzić Inaczej popiera pozostałe zapisy ustawy, ale proszę wyjaśnić, dlaczego z powodu tej sprawy ławnicy w pierwszej instancji mogą uczestniczyć w sprawach karnych, ale w drugiej już nie powinni? I dlaczego tylko z powodu tylko jednego postępowania, tym bardziej, że w artykule opisującym tę sprawę jest napisane tylko, że większością głosów wydał orzeczenie utrzymujące wyrok, ale nie było podane, jak wyglądał rozkład głosów?

Dziękuję.
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Wincenty Nowak » 04 cze 2023, 14:08

Wiktoria Wiedeńska
O udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła uprzejmie proszę sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości panią minister Agnieszkę Lisek.
Bardzo proszę, pani minister.

Agnieszka Lisek

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny Panie Pośle,

Na początku chciałabym prosić Pana Posła Przymusińskiego o ochłonięcie, gdyż tylko wtedy debata przyniesie korzyść dla tego projektu, wymiaru sprawiedliwości i całej Polski. Sama sprawa pana Michała L. była kulminacyjną sprawą, która to przesądziła zmiany, ale Ministerstwo Sprawiedliwości analizowało te setki postępowań, o których Pan Poseł wspominał, i wyszło nam, że taka zmiana w kodeksie postępowania karnego jest potrzebna. Przez wiele lat trwały dyskusje nad ławnikami i ich możliwością zasiadania w sądach odwoławczych, proszę mi wierzyć, to było widać w samym ministerstwie, kiedy dyskutowaliśmy i konsultowaliśmy zmiany w kodeksie. Te dyskusje były przed ustawą o udziale obywateli w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości, tym bardziej w trakcie jej tworzenia, a później po wejściu w życie one nie wygasły, nawet można powiedzieć, że kolejne sprawy wzmacniały dyskusję, wiem, bo jako profesor prawa sama je obserwowałam, jak moi koledzy i koleżanki, zajmujący się postępowaniem karnym, dyskutowali o tym. Trzeba powiedzieć jasno, spór w doktrynie w tym temacie jest, część doktryny mówi, że ławnicy w sądach odwoławczych nie są potrzebni; sądy odwoławcze są sądami prawa, to znaczy: one oceniają głównie pod względem prawnym, np. żeby to dobrze zobrazować Panu Posłowi, art. 442 § 3 kpk "Zapatrywania prawne i wskazania sądu odwoławczego co do dalszego postępowania są wiążące dla sądu, któremu sprawę przekazano do ponownego rozpoznania.", a za prof. Paprzyckim: "Sugestie i oceny sądu odwoławczego nie są bowiem wiążące dla sądu, któremu sprawę przekazano do ponownego rozpoznania, co wynika a contrario z dyspozycji art. 442 § 3, ograniczającej sąd pierwszej instancji w zakresie uprawnień z art. 7 jedynie co do zapatrywań prawnych oraz wskazań sądu odwoławczego co do dalszego postępowania, wychodząc z założenia, że sąd bezpośrednio zbierający dowody ma większą możliwość ich prawidłowej oceny niż sąd odwoławczy oceniający jedynie treść zaprotokołowanych w pierwszej instancji wyjaśnień i zeznań", które profesor wywiódł z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 6 lutego 1976 r. Tu chodzi o względy prawne, sama instytucja ławników nie jest do tego przystosowana i nie będzie, bo ławnicy są tzw. "sędziami faktu", a mogą zaburzyć wydanie wyroku zgodnego z prawem w postępowaniu odwoławczym. Rzecz jasna, spór co do ławników w sądach odwoławczych był wyrównany w czasie procedowania ustawy z 13 września 2024 roku, zwolennicy mówili między innymi o tym, że ławnicy w sądach odwoławczych pozwolą lepiej zaspokajać społeczne poczucie sprawiedliwości, tym samym zwiększyć zaufanie wymiaru sprawiedliwości, ten spór nawet teraz nie jest dobitnie rozstrzygnięty.

Sądy w pierwszej instancji rozpatrują sprawy pod względem prawnym, faktycznym. Dokonują wykładni, tj. interpretacji przepisów, ale też oceniają dowody i w tym właśnie zakresie ławnicy odgrywają ważną rolę, wspomagają swoim doświadczeniem życiowym, zawodowym. Sądy odwoławcze dokonują oceny prawnej, co prawda analizują stan faktyczny, ale głównie jest to ocena prawna, czy dokonano dobrej wykładni, naruszono przepisy proceduralne, błędnie zakwalifikowano dany czyn jako jedno przestępstwa a nie inne, dokonuje też oceny współmierności kary, środka karnego itd. W Sądzie Najwyższym rozpoznającym kasację tym bardziej nie ocenia samych dowodów, na tym etapie wyrok może zostać uchylony tylko w przypadku rażącego naruszenia prawa, a jeśli zostanie uchylony to wtedy całe postępowanie i tak musi toczyć się od początku, z udziałem ławników.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2028
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Aleksander Beski » 04 cze 2023, 20:30

Bartłomiej Przymusiński
Pani marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani minister,

nerwowy to ja mogę dopiero być. Przechodząc do rzeczy, po pierwsze, czy potrafi Pani podać konkretną liczbę postępowań odwoławczych, w którym ławnicy przegłosowali zawodowych sędziów w II instancji, po czym wyrok okazał się błędny? Oczywiście w kontekście wszystkich tychże postępowań. Po drugie, dlaczego wcześniej ta informacja nie została podana, na przykład na konferencji prasowej przez wiceminister Lisek?

Do tego pani spłyca rolę ławnika do badania dowodów, podczas gdy pełni przede wszystkim funkcję kontroli sądownictwa, do tego w Kodeksie Postępowania Karnego właśnie, art. 438 pkt. 4 mówi, że orzeczenie ulega uchyleniu lub zmianie, jeśli między innymi kara jest niewspółmierna, więc to nie jest tak, że badane są tylko kwestie proceduralne. I chcę przypomnieć jeszcze raz, że nie mamy wiedzy, jak zagłosowali ławnicy w postępowaniu apelacyjnym, a tak zwany chłopski rozum nie przynosi korzyści ani dla tego projektu, ani dla wymiaru sprawiedliwości, ani dla całej Polski.

Dziękuję.
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Renata Budzyńska
Posty: 1232
Rejestracja: 12 gru 2016, 18:04

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Renata Budzyńska » 05 cze 2023, 17:50

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

w imieniu grupy posłów KP Prawica chciałabym zgłosić następującą poprawkę:
W art. 1 po pkt 4 dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
5) w art. 418 wprowadza się następujące zmiany:
a) po § 1a dodaje się § 1b w brzmieniu: "Jeżeli ze względu na obszerność wyroku jego ogłoszenie wymagałoby zarządzenia przerwy lub odroczenia rozprawy, przewodniczący, ogłaszając wyrok, może poprzestać na zwięzłym przedstawieniu rozstrzygnięcia sądu oraz zastosowanych przepisów ustawy karnej. Przed ogłoszeniem wyroku przewodniczący uprzedza obecnych o takim sposobie ogłoszenia wyroku i o jego przyczynie oraz poucza o możliwości zapoznania się z pełną treścią wyroku po jego ogłoszeniu w sekretariacie sądu."
b) § 3 otrzymuje brzmienie: "Po ogłoszeniu przewodniczący lub jeden z członków składu orzekającego podaje ustnie najważniejsze powody wyroku, chyba że na ogłoszeniu nikt się nie stawił."

Zmiana art. 418 ma na celu zapobieżeniu sytuacjom, kiedy w obszernych sprawach z wieloma pokrzywdzonymi czy oskarżonymi, w których rozpatrywane jest łącznie wiele przestępstw samo odczytanie przez sąd treści wyroku trwa wiele dni. Przykładowo w sprawie Amber Gold wyrok składał się z 59 tomów po 200 stron każdy i jego odczytanie trwało kilka miesięcy. Podobnie sprawa wygląda w wielu innych procesach o przestępstwa o charakterze finansowym. Konieczność odczytywania pełnego wyroku w takich sprawach nie ma żadnego uzasadnienia.

Proponujemy także zmianę paragrafu 3 poprzez usunięcie obowiązku podawania ustnych motywów rozstrzygnięcia jeśli nikt nie stawił się na ogłoszeniu wyroku. Wygłaszanie motywów wyroku do pustej sali z oczywistych względów nie ma sensu.

Dziękuję.
baronowa Renata Budzyńska - koordynator służb specjalnych, poseł na Sejm I, II, III, IV i V kadencji

Wicepremier (2022-24), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji (2022-26) i prezes PiS (2021-24), Wicemarszałek Sejmu IV kadencji (2026-2030).

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Wincenty Nowak » 05 cze 2023, 19:48

Wiktoria Wiedeńska
O udzielenie odpowiedzi na pytania pana posła uprzejmie proszę sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości panią minister Agnieszkę Lisek.
Bardzo proszę, pani minister.

Agnieszka Lisek

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny Panie Pośle,

Nie będę komentować początkowej wypowiedzi Pana Posła, po prostu nie przystoi. W kwestiach merytorycznych to na początku chcę się zapytać, co Pan Poseł rozumie przez wyrok błędny? W zakresie reszty pytania to chętnie podałabym konkretne dane o rzeczonych postępowaniach, jakie były wyniki głosowań, gdyby one były jawne, a jak Pan Poseł, jako były sędzia, dobrze wie, to są tajne na mocy ustawy, w kpk art. 108. O analizowaniu postępowań chodziło mi o aspekt częstotliwości zgłaszania zdań odrębnych przez sędziów zawodowych i porównanie ich do treści wyroku, w sprawie pana Michała L. dwóch sędziów zawodowych zgłosiło zdanie odrębne, w innych sprawach nie ma dokładnych zestawień, ale zdarzało się to nagminnie i wymaga to nowelizacji. W kwestii drugiego pytania, o jakiej Pan Poseł mówi konferencji? Jeśli chodzi o krótki komentarz dla telewizji Polsat News to niestety czas przeznaczony na wypowiedź nie pozwolił na zawarcie całego obszernego źródła, celu, powodów nowelizacji.

Panie Pośle, kontrola sądownictwa nie polega na jego de facto sprawowaniu, to nie jest istota kontroli. Mówi Pan Poseł najpierw o moim rzekomym spłycaniu, a teraz Pan Poseł spłyca moją wypowiedź. Przywołany art. 438 § 4 o "rażącej niewspółmierności" kary, głównie wtedy wykonuje się wykładnie przepisów dot. dyrektyw wymiaru kary i subsumpcję, oceniając czy kara jest rażąco niewspółmierna, w tym ławnicy nie pomagają, nawet w USA ławnicy tego nie dokonują.
Dziękuję.

Awatar użytkownika
Aleksander Beski
Posty: 2028
Rejestracja: 31 lip 2017, 20:30
Lokalizacja: Częstochowa

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Aleksander Beski » 06 cze 2023, 0:04

*Beski podchodzi do Przymusińskiego przed wypowiedzią: Bartek, jak nie umiesz w ironię, to tego nie rób*

Bartłomiej Przymusiński

Pani marszałek,
Wysoka Izbo,
Pani minister,
na początku chcę przeprosić za nieudolną próbę ironizowania, przez co wyszło jak wyszło, po prostu jestem zdziwiony, że zadawanie pytań jest nagle odznaką nerwowości.

Jakieś 20 lat temu, Łukasz Chojniak i Łukasz Wiśniewski kiedy tworzyli dla Forum Obywatelskiego Rozwoju raport o tym, dlaczego zapadają błędne wyroki skazujące, na przykładzie Sądu Okręgowego w Poznaniu, Koninie i Zielonej Górze potrafili wskazać na postawie orzeczeń Sądu Najwyższego, że wyroki w obu instancjach były błędne. Myślę, że i Ministerstwo Sprawiedliwości też potrafi to zrobić, szczególnie pod kątem drugiej instancji, bo o tu to chodzi, jeśli takich danych Ministerstwo przed złożeniem nie przeprowadziło, to nie ma jeszcze pola do dyskusji nad stwierdzeniem, że to wina ławników i trzeba ich wykluczyć, żeby nie mieszali się w zakres dyrektyw kary.

Dziękuję.
Aleksander Beski - Poseł IV kadencji, członek Rządzić Inaczej.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Wincenty Nowak » 06 cze 2023, 11:14

Wiktoria Wiedeńska
W trybie artykułu 187 Regulaminu Sejmu, sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości pani minister Agnieszka Lisek.
Bardzo proszę, pani minister.

Agnieszka Lisek

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Chciałabym wyjaśnić Wysokiej Izbie, jako iż pan poseł Przymusiński jako były sędzia nie wspomniał, że podstawą kasacji, rozpatrywana przez Sąd Najwyższy, może być tylko rażące naruszenie prawa, które mogło mieć istotny wpływ na treść orzeczenia, w dodatku kasacja nie może być wniesiona wyłącznie z powodu niewspółmierności kary. Stąd zgodnie z kryteriami pana posła Przymusińskiego nie da się ocenić czy te wyroki były błędne, gdyż duża część tych wyroków ze zdaniami odrębnymi nie była jednak wydana z rażącym naruszeniem prawa, stąd nie można było złożyć od nich kasacji albo te kasacje były oddalane właśnie z powodu braku podstawy. Tu chodzi o niepokojącą tendencję, o której mówiłam i którego kulminacją jest sprawa Michała L. Nie możemy jednak spłycać tego problemu, naszym krajem rządzą zasady, które trzeba przestrzegać, prawo do skutecznego środka odwoławczego nie oznacza tylko możliwości odwołania, ale że odwołanie zostanie rozpatrzone przez skład, który to pozwoli na rozpatrzenie odwołania w sposób należyty.

Dziękuję.


Wiktoria Wiedeńska
Przechodzimy do głosowania. Porządek głosowania jest następujący:
1) poprawka KP Prawica
2) ustawa

OG: Głosowanie potrwa do godziny 22:00 8 czerwca.

Awatar użytkownika
Wincenty Nowak
Posty: 2498
Rejestracja: 07 lip 2015, 11:57

Re: [Rząd] o zmianie ustawy - Kodeks Postępowania Karnego

Postautor: Wincenty Nowak » 06 cze 2023, 11:15

1) Za
2) Za


Wróć do „Sejm RP V kadencji”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość