[Naprzód!] o zmianie ustawy o RTV (projekt zbiorczy)

Awatar użytkownika
Katarzyna Kajkowska
Posty: 1374
Rejestracja: 09 sie 2018, 22:24

[Naprzód!] o zmianie ustawy o RTV (projekt zbiorczy)

Postautor: Katarzyna Kajkowska » 17 lip 2022, 14:23

Ustawa
z dnia ... 2030 r.
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
Art. 1
W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji wprowadza się następujące zmiany:
1. W art. 4 po pkt 26 dodaje się punkt 26a w brzmieniu:
„26a) twórcą niezależnym jest twórca, który nie zawarł umowy o przeniesienie autorskich praw majątkowych do utworu z osobami trzecimi. Za osoby trzecie nie są uważane organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w rozumieniu odrębnych przepisów;”

2. W art. 15:
1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Nadawcy programów radiowych, z wyłączeniem programów tworzonych w całości w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, lub w języku
regionalnym w rozumieniu art. 19 ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 573), przeznaczają co najmniej 50% dobowego czasu nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są wykonywane w języku polskim lub są związane przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta), kompozytora lub autora opracowania, z kulturą polską, z tego conajmniej 10% w ciągu 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy, a po tym czasie co najmniej 20% na utwory wytworzone przez twórców niezależnych. Co najmniej 60% utworów słowno-muzycznych, które są wykonywane w języku polskim lub są związane przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta), kompozytora lub autora opracowania, z kulturą polską powinno być nadawane w godzinach 5-24.”
2) ust. 2a otrzymuje brzmienie:
„Przy ustalaniu czasu nadawania w godzinach 5-24, o którym mowa w ust. 2, czas nadawania utworu słowno-muzycznego w tych godzinach wykonywanego przez debiutanta w języku polskim lub związanego z kulturą polską przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta), kompozytora lub autora opracowania, z kulturą polską, jest liczony jako 200% czasu nadawania utworu.”
3) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„Za utwór wykonywany przez debiutanta uważa się utwór słowno-muzyczny wykonywany w języku polskim lub związany przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta), kompozytora lub autora opracowania, z kulturą polską, który w danym okresie rozliczeniowym został rozpowszechniony w programie radiowym, a od daty pierwszego rozpowszechnienia w rozumieniu odrębnych przepisów nie minęło 18 miesięcy, przy czym za debiutanta uważa się wyłącznie artystę wykonawcę lub zespół wykonawców, który w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych w powyższym okresie 18 miesięcy po raz pierwszy opublikował swój utwór."
4) Po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu:
„2c) W czasie przeznaczonym na nadawanie utworów słowno-muzycznych, które są wykonywane w języku polskim lub są związane przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta), kompozytora lub autora opracowania, z kulturą polską, o którym mowa w ust. 2, utwory stworzone w okresie 5 lat przed rozpowszechnieniem w programie powinny stanowić co najmniej 50%."

3. W art. 16b dodaje się pkt. 4 o następującej treści:
"4. W programach publicznej radiofonii i telewizji nadawanie przekazu handlowego jest zakazane."

4. Art. 20b ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Ze względu na duże zainteresowanie społeczne za ważne wydarzenia uważa się w szczególności:
1) letnie i zimowe Igrzyska Olimpijskie;
2) półfinały i finały mistrzostw świata i Europy w piłce nożnej, a także wszelkie inne mecze w ramach tych imprez z udziałem reprezentacji Polski, w tym mecze eliminacyjne;
3) inne mecze z udziałem reprezentacji Polski w piłce nożnej w ramach oficjalnych rozgrywek oraz mecze z udziałem polskich klubów w ramach UEFA Champions League○R; UEFA Europa League○R, UEFA Europa Conference League○R i innych lig utworzonych przez UEFA;
4. inne wydarzenia sportowe z udziałem reprezentacji Polski a które to mają rangę na tyle dużą że powinny być pokazane na antenie otwartej tj. w kanale naziemnej telewizji cyfrowej;
5) półfinały i finały konkursów Eurowizji (a zwłaszcza Konkursu Piosenki Eurowizji i Konkursu Piosenki Junior Eurowizji) organizowanych przez Europejską Unię Nadawców wraz z Krajowymi Eliminacjami do nich, organizowanymi przez część telewizyjną nadawcy publicznego.
6) inne międzynarodowe wydarzenia artystyczne - w tym kulturalne i muzyczne z udziałem reprezentacji Polski oraz wydarzenia międzynarodowe z udziałem polskich artystów;
7) wydarzenia określone drogą rozporządzeń przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - dotyczy to również rozporządzenia KRRiT z 17 listopada 2014 roku o ważnych wydarzeniach."

5. Art. 21a otrzymuje brzmienie:
„1. Bez uszczerbku dla autonomii instytucjonalnej, swobody w kształtowaniu programów i niezależności redakcyjnej jednostek publicznej radiofonii i telewizji, sposób realizowania misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1, oraz szczegółowy zakres powinności wynikających z tej misji wraz ze wskazaniem sposobu finansowania, w okresie kolejnych pięciu lat kalendarzowych, określa karta powinności.
2. Karta powinności określa dla jednostki publicznej radiofonii i telewizji:
1) programy, o których mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1a pkt 1 i 2,
2) usługi, o których mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1a pkt 2a,
3) sposoby realizowania zadań, o których mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1a pkt 2b‒11, i powinności, o których mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 2,
4) wytyczne dotyczące sposobu wykorzystania nadwyżki, o której mowa w art. 31 przychody spółek jednostek publicznej radiofonii i telewizji ust. 7,
5) minimalne udziały audycji lub utworów, o których mowa w art. 15 udział w programach określonych audycji i utworów ust. 1-3 oraz art. 15a udział w programach telewizyjnych audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych ust. 1, w czasie nadawania poszczególnych programów, na poziomach nie niższych niż określone w tych przepisach,
6) minimalne udziały głównych kategorii audycji w poszczególnych programach, w zakresie istotnym dla charakteru danego programu, oraz sposób ich oferowania w ramach innych usług medialnych danej jednostki publicznej radiofonii i telewizji,
7) minimalne udziały udogodnień, o których mowa w art. 18a dostępność programów telewizyjnych dla osób niepełnosprawnych ust. 1, w czasie nadawania poszczególnych programów, jeżeli są one wyższe niż określone w tym przepisie,
8) sposoby promowania audycji i utworów, o których mowa w art. 15 udział w programach określonych audycji i utworów ust. 1‒3 oraz art. 15a udział w programach telewizyjnych audycji europejskich wytworzonych przez producentów niezależnych ust. 1, w innych niż programy usługach danej jednostki publicznej radiofonii i telewizji
– ze wskazaniem szacunkowych kosztów realizacji poszczególnych zadań oraz określeniem źródeł ich finansowania.
3. Karta powinności określa także ogólne zasady prowadzenia działalności niewynikającej z misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1, oraz wskazuje najważniejsze rodzaje takiej działalności.
4. W załączniku do karty powinności określa się metody przypisywania przychodów i związanych z nimi kosztów w odniesieniu do działalności, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1, oraz pozostałej działalności.
5. Karta powinności jest ustalana w drodze porozumienia zawartego między jednostką publicznej radiofonii i telewizji oraz Przewodniczącym Krajowej Rady działającym na podstawie uchwały Rady Mediów Narodowych.
6. Jednostka publicznej radiofonii i telewizji przekazuje Radzie Mediów Narodowych projekt karty powinności wraz z uzasadnieniem w terminie do dnia 30 kwietnia roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy rok, który ma być objęty daną kartą.
7. Rada Mediów Narodowych udostępnia przedstawiony przez jednostkę publicznej radiofonii i telewizji projekt karty powinności na swojej stronie internetowej w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania. Do projektu karty powinności, w ramach otwartych konsultacji społecznych, można zgłaszać uwagi w terminie 30 dni od dnia jego udostępnienia przez Radę Mediów Narodowych. Po zakończeniu konsultacji społecznych Rada Mediów Narodowych udostępnia na swojej stronie internetowej raport, w którym przedstawia ich wyniki.
8. Rada Mediów Narodowych prowadzi z jednostką publicznej radiofonii i telewizji uzgodnienia dotyczące projektu karty powinności, w ramach których może zgłosić do niego uwagi.
9. Rada Mediów Narodowych przed podjęciem uchwały upoważniającej do zawarcia porozumienia z jednostką publicznej radiofonii i telewizji albo odmawiającej tego upoważnienia ocenia zgodność projektu karty powinności z zasadami wypełniania misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1. Uchwała Rady Mediów Narodowych zawiera uzasadnienie.
10. Na podstawie uchwały upoważniającej do zawarcia porozumienia, w terminie do dnia 30 listopada roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy rok objęty daną kartą, Przewodniczący Rady Mediów Narodowych zawiera z jednostką publicznej radiofonii i telewizji porozumienie w sprawie ustalenia karty powinności.
11. Rada Mediów Narodowych oraz właściwa jednostka publicznej radiofonii i telewizji udostępniają na swoich stronach internetowych ustaloną kartę powinności.
12. Karta powinności może być zmieniona w drodze porozumienia zawartego między jednostką publicznej radiofonii i telewizji a Przewodniczącym Rady Mediów Narodowych działającym na podstawie uchwały Rady Medów Narodowych. Przepisy ust. 6–11 stosuje się odpowiednio, z wyjątkiem terminów określonych w ust. 6 i 10. Zawarcie porozumienia następuje w terminie 30 dni od dnia zakończenia konsultacji, o których mowa w ust. 7.
13. Rada Mediów Narodowych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb uzgadniania karty powinności, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia przejrzystego i sprawnego prowadzenia uzgodnień oraz mając na względzie konieczność zapewnienia realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1, przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji, a także ich swobodę w kształtowaniu programów i innych usług."

6. Art. 22 otrzymuje brzmienie:
„1. Jednostki publicznej radiofonii i telewizji mają charakter prywatny i pełnią one charakter firmy należącej do tworzącego je zarządu.
2. Organy państwowe nie mogą podejmować decyzji w sprawach działalności jednostek publicznej radiofonii i telewizji. Jest to kompetencja zarządu tych że mediów.
3. Jednostki publicznej radiofonii i telewizji umożliwiają naczelnym organom państwowym bezpośrednią prezentację oraz wyjaśnianie polityki państwa jednak w proporcjach równych zdaniom opozycji na poziomie po 50%."

7. Art. 26 pkt. 1 otrzymuje brzmienie:
„Jednostki publicznej radiofonii i telewizji działają wyłącznie w formie komercyjnej spółki akcyjnej."

8. Art. 26 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Publicznego nadawcę telewizyjnego tworzy spółka akcyjna opisana w osobnej ustawie zawiązana w celu rozpowszechniania telewizyjnych
1) programów numerycznych
2) programów tematycznych o charakterze ogólnokrajowym,
3) programów telewizyjnych skierowanych do rodaków poza granicami krajui odbiorców zagranicznych
4) regionalnych programów telewizyjnych."

9. Dodaje się art 26 p. 2b:
„Terenowe pododdziały spółki publicznego nadawcy telewizyjnego a konkretniej mówiąc jego spółki medialnej mają swoje siedziby w: Białymstoku (obejmuje województwa lubelskie i podlaskie), Bydgoszczy (obejmuje województwa wielkopolskie i kujawsko-pomorskie), Gorzowie Wielkopolskim (obejmuje województwa dolnośląskie i lubuskie), Kaliszu (obejmuje województwa wielkopolskie i kujawsko-pomorskie), Kielcach (obejmuje województwa łódzkie i świętokrzyskie), Koszalinie (obejmuje województwa zachodniopomorskie i pomorskie), Opolu (obejmuje województwa jurajsko-dąbrowskie i górnośląskie), Płocku (obejmuje województwa mazowieckie i warmińsko-mazurskie), Radomiu (obejmuje województwa warmińsko-mazurskie i mazowieckie), Rzeszowie (obejmuje województwa małopolskie i podkarpackie), Sosnowcu (obejmuje województwa jurajsko-dąbrowskie i górnośląskie), Szczecinie (obejmuje województwa zachodniopomorskie i pomorskie)."

10. Art. 26 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Publicznego nadawcę radiowego tworzy spółka akcyjna opisana w osobnej ustawie zawiązana w celu rozpowszechniania telewizyjnych
1) programów numerycznych
2) programów tematycznych o charakterze ogólnokrajowym,
3) programów telewizyjnych skierowanych do rodaków poza granicami kraju i odbiorców zagranicznych
4) regionalnych programów radiowych."

11. Art. 26 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„Do spółek wymienionych w ust. 2 i 3 stosuje się, z zastrzeżeniem art 27-30 ustawy, przepisy Kodeksu spółek handlowych."

12. Art. 26 ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w porozumieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady, dokonuje, w drodze decyzji, rezerwacji częstotliwości niezbędnych do wykonywania ustawowych zadań przez spółki oraz określa warunki wykorzystania tych częstotliwości. Do dokonywania, wprowadzania zmian lub cofania rezerwacji częstotliwości stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne."

13. Art. 26 ust. 6 p. 1 i 2 otrzymuje brzmienie:
„Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w porozumieniu z Przewodniczącym Krajowej Rady, zapewnia dla spółek tworzących i rozpowszechniających:
1) ogólnokrajowe programy telewizyjne - częstotliwości niezbędne do pokrycia zasięgiem odbioru programów publicznego nadawcy telewizyjnego rozprowadzanych w multipleksach cyfrowych i zawierających między innymi programy oznaczone w nazwie numerami;
2) ogólnokrajowe programy radiowe - częstotliwości niezbędne do pokrycia kraju zasięgiem odbioru programów numerycznych i tematycznych oraz częstotliwości niezbędne do rozpowszechniania programów radiowych dla odbiorców zagranicznych."

14. Art. 26 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„Programy Polonia, International i News rozpowszechniane są drogą satelitarną a termin rozpoczęcia nadawania przez dwa ostatnie programy leży wyłącznie w gestiach części telewizyjnej nadawcy publicznego."

15. Art. 27 otrzymuje brzmienie:
„1. Członków zarządu, w tym prezesa zarządu, powołuje i odwołuje Rada Mediów Narodowych złożona z dziennikarzy wybranych spośród pracowników mediów publicznych w proporacjach po 2 osoby na część radiową, telewizyjną i prasową.
2. Członków zarządu powołuje się spośród osób posiadających kompetencje w dziedzinie radiofonii i telewizji oraz nieskazanych prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
3. Członkowie zarządów i osoby zajmujące kierownicze stanowiska w jednostkach publicznej radiofonii i telewizji kierują się w swojej pracy oraz w ocenie dziennikarzy i innych twórców im podległych zasadami profesjonalizmu,
niezależności od polityków, uczciwości i rzetelności oraz wskazaniami zawartymi w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1a i 2 ustawy."

16. Art. 30 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„Tworzenie i rozpowszechnianie regionalnych programów telewizji publicznej należy do terenowych oddziałów spółki, o której mowa w art. 26 forma prawna telewizji publicznej i radiofonii publicznej ust. 4."

17. Art 30a otrzymuje brzmienie:
„1. Przepisy dotyczące programów dla odbiorców za zagranicą stosuje się odpowiednio do programów Polonia, International i News.
2. Organem opiniodawczo-doradczym w sprawach tworzenia i rozpowszechnienia programów dla odbiorców zagranicznych jest rada programowa wspólna dla programów wymienionych w ust. 1."

18. Uchyla się art. 31 ust. 2 o treści:
„Przychodami spółek mogą być również dotacje z budżetu państwa."

19. Art. 31 ust. 8 otrzymuje brzmienie:
„Decyzję o zwrocie nadwyżki, o której mowa w ust. 8, wydaje Przewodniczący Rady Mediów Narodowycj na podstawie uchwały Rady Mediów Narodowych uwzględniając ocenę sprawozdania, o którym mowa w art. 31b sprawozdania zarządów spółek ust. 1, w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały."

20. Art. 31 ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„Decyzję o zwrocie nadwyżki, o której mowa w ust. 8, wydaje Przewodniczący Rady Medów Narodowych na podstawie uchwały Rady Mediów Narodowych, uwzględniając ocenę sprawozdania, o którym mowa w art. 31b sprawozdania zarządów spółek ust. 1, w terminie 14 dni od dnia podjęcia uchwały."

21. Art. 31 ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„Na wniosek jednostki publicznej radiofonii i telewizji Przewodniczący Rady Mediów Narodowych może zezwolić, w drodze decyzji wydanej na podstawie uchwały Rady Mediów Narodowych, na zachowanie przez tę jednostkę nadwyżki przekraczającej limit określony w ust. 7 pod warunkiem przeznaczenia tej nadwyżki, we wskazanym w decyzji okresie, na określone w niej szczególne koszty, niezbędne do realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1."

22. Art. 31 ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„Rada Mediów Narodowych uwzględnia uzyskanie przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji nadwyżek, o których mowa w ust. 7, 8 i 10, przy wykonywaniu swoich kompetencji określonych w art. 3 stawki opłat abonamentowych, uiszczanie opłat ust. 5 i 6 oraz art. 8 przeznaczanie i podział wpływów z opłat abonamentowych ust. 2 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych oraz przy zawieraniu porozumienia, o którym mowa w art. 21a karta powinności ust. 5, i zatwierdzaniu planu, o którym mowa w art. 21c plan programowo-finansowy przedsięwzięć określonych w karcie powinności ust. 1."

23. Art. 31a ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„Rada Mediów Narodowych określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia dokumentacji, o której mowa w art. 10 dokumentacja opisująca przyjęte zasady rachunkowości ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, oraz sposób sporządzania sprawozdania, o którym mowa w art. 31b sprawozdania zarządów spółek ust. 1, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia przestrzegania zasad jawności i przejrzystości wykorzystania środków przeznaczonych na realizację misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1."

24. Art. 31b otrzymuje brzmienie:
„1. Jednostki publicznej radiofonii i telewizji są obowiązane do sporządzenia i złożenia Radzie Mediów Narodowych oraz udostępnienia na swoich stronach internetowych, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku kalendarzowego, sprawozdania za poprzedni rok kalendarzowy z realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1, zawierającego:
1) informację o realizacji określonych w przepisach prawa oraz karcie powinności zadań wynikających z misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust.1;
2) informację o wysokości i sposobie wykorzystania środków pochodzących z poszczególnych źródeł, o których mowa w art. 31 przychody spółek jednostek publicznej radiofonii i telewizji ust. 1 i 2;
3) informację o sposobie realizacji zasad, o których mowa w art. 31a zasady rachunkowości spółek ust. 1;
4) informację o całkowitym koszcie realizacji misji publicznej, o której mowa w art. 21 misja publiczna publicznej radiofonii i telewizji ust. 1, ze wskazaniem kosztów realizacji poszczególnych zadań oraz informację o dochodzie z pozostałej działalności;
5) wyliczenie kosztu netto realizacji misji publicznej zgodnie z art. 31 przychody spółek jednostek publicznej radiofonii i telewizji ust. 6 oraz nadwyżek, o których mowa w art. 31 przychody spółek jednostek publicznej radiofonii i telewizji ust. 7 lub 8, jeżeli powstały;
6) propozycję przeznaczenia nadwyżki, o której mowa w art. 31 przychody spółek jednostek publicznej radiofonii i telewizji ust. 7, jeżeli powstała.
2. Rada Mediów Narodowych na podstawie oceny sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, podejmuje do dnia 30 czerwca każdego roku kalendarzowego uchwałę o jego przyjęciu albo o odmowie jego przyjęcia. Uchwały są udostępniane na stronie internetowej Rady Mediów Narodowych.
3. Podejmując uchwałę, o której mowa w ust. 2, Krajowa Rada może określić zalecenia dotyczące sposobu realizacji przedsięwzięć określonych w karcie powinności oraz planie, o którym mowa w art. 21c plan programowo-finansowy przedsięwzięć określonych w karcie powinności ust. 1, w kolejnym roku kalendarzowym oraz może polecić podjęcie określonych działań naprawczych, wskazując termin na realizację zaleceń lub działań naprawczych.
4. Jednostka publicznej radiofonii i telewizji, której dotyczą zalecenia lub działania naprawcze, o których mowa w ust. 3, jest obowiązana do zawarcia w sprawozdaniu, o którym mowa w ust. 1, za kolejny rok kalendarzowy informacji o sposobie ich wykonania."

25. Art. 43 otrzymuje brzmienie:
„1. Operator rozprowadzający program telewizyjny z wyłączeniem podmiotu rozprowadzającego program w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w multipleksie, jest obowiązany do rozprowadzania:
1) Programów telewizyjnych nadawcy publicznego już rozpowszechnianych drogą cyfrową, naziemną, regionalnego programu telewizyjnego oraz innych programów które to będą rozpowszechniane drogą cyfrową, naziemną przez część telewizyjną nadawcy publicznego.
2) Programów lokalnych i regionalnych nadawców którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie regionalnych programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych na zasadzie podobnej zasadzie co program regionalny udostępniany przez część telewizyjną nadawcy publicznego.
3) Programów rozpowszechnianych w okresach przed i po wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 649) na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców takich jak Telewizja Polsat Sp. z.o.o., TVN S.A., Puls Media Sp. z o.o,  Polskie Media S.A, Fundacja Lux Veritatis, BEiN Media S.A., WP1 Sp. z.o.o., Stopklatka S.A., natemat Sp. z.o.o., Superstacja Sp. z.o.o., Stavka Sp. z.o.o., TV Spektrum Sp. z.o.o, Eska TV S.A., Lemon Records Sp. z o.o., Discovery Polska Sp. z.o.o. i Telewizja Korona S.A ;
4) Programów rozpowszechnianych w okresie przed i po wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 649) na podstawie wskazania przez operatora multipleksu i koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w czwartym multipleksie telewizji naziemnej mającej w dniu wejścia ustawy w życie charakter płatny zniesiony wraz z wprowadzeniem niniejszej ustawy na rzecz oferty bezpłatnej.
5) Programów ogólnodostępnych rozpowszechnianych w okresach przed i po wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 649) na podstawie wskazania przez operatora multipleksu i koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w bezpłatnych multipleksach lokalnych;
6) Programów ogólnodostępnych rozpowszechnianych po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 649) na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w kolejnych, nowo utworzonych multipleksach naziemnej telewizji cyfrowej;
7) Programów ogólnodostępnych o charakterze informacyjnym, informacyjno-publicystycznym i publicystycznym rozpowszechnianych po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 649) na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną ale także i drogą rozsiewczą kablową i drogą rozsiewczą satelitarną na podstawie koncesji automatycznie rozszerzonych rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w wymiarze ogólnodostępnym;
8) Programów regionalnych i lokalnych rozpowszechnianych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców wyspecjalizowanych - w tym akademickich i diecezjalnych diecezjalnych;
9) Programów lokalnych rozpowszechnianych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców lokalnych zarówno w obecnych jak i nowopowstałych multipleksach;
10) Programów lokalnych i mikroskopijnych uruchomionych przez nadawców radiofonii amatorskiej (dotychczas pirackiej) którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie kanałów komercyjnych w ramach multipleksów lokalnych o niskiej mocy z możliwością prowadzenia stałej lub nie regularnej emisji ze spełnieniem warunków dotyczących między innymi języka używanego na antenie określonych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
2.
Nadawca, który rozpowszechnia program, wymieniony w ust. 1, nie może odmówić operatorowi rozprowadzającemu program w sieci telekomunikacyjnej, o której mowa w ust. 1, zgody na rozprowadzanie tego programu, ani też nie może uzależnić udzielenia takiej zgody od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania.
3.
Przewodniczący Krajowej Rady przeprowadza ocenę realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie rzadziej niż raz na dwa lata, kierując się interesem społecznym w zakresie dostarczania informacji, udostępniania dóbr kultury i sztuki, ułatwiania korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki i upowszechniania edukacji obywatelskiej.
4.
Wyniki oceny Przewodniczący Krajowej Rady przedstawia ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który podejmuje działania konieczne do zapewnienia, aby obowiązki, o których mowa w ust. 1, były proporcjonalne i przejrzyste oraz nakładane jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne do realizacji celów określonych w ust. 3.
5. Aktualizuje się Naziemną Telewizję w standardzie DVB-T do trzeciej generacji (DVB-T3) w oparciu o częstotliwości następujacych stacji dostępnych w paśmie 470 - 692 MHz.
6. Dla standardu systemu ustanawia się standard kodeku HEVC2.
7. Zmienia się numeracje multipleksów pierwszego i trzecią w ten sposób że dotychczasowy trzeci jest pierwszym a pierwszy trzecim.
8. Wymienione dalej określenie MUX odnosi się do multipleksów.
9. Pierwszy multipleks należy do telewizyjnego nadawcy publicznego, drugi do nadawców odtworzeniowych telewizji naziemnej, trzeci i kolejne na potrzeby nadawców komercyjnych z jednym slotem dla nadawców lokalnych w MUX2, trzema w MUX3, jednym w MUX4 i MUX5 oraz o na MUX7 mającym charakter lokalny.
10. Częstotliwości na MUX7 może zająć 4 nadawców rozprowadzających swoje programy w formie paczek tematycznych przy uwzględnieniu 1 stacji o charakterze regionalnym w swoim portfolio oraz kanałów ogólnych i informacyjnych.
11. Na MUX7 muszą znaleźć się telewizje przygraniczne
12. Na MUX7 mogą się znaleźć kanały nadawców innych niż zawierających pule jednak w ilości nie mniejszej niż 5.
13. MUX1 - 6 mają charakter ogólnokrajowy z kolei MUX7 ponadregionalny i jest on podzielony na 5 części: Śląską, Północną, Południową, Zachodnią i Wschodnią.
14. Kanały regionalne mogą być nadawane też poza pulą dla nadawców lokalnych wspomianych wspomnianych w pkt. 9.
15. Ustanawia się okres o długości od 1 do 4 miesięcy dla wprowadzenia Naziemnej Telewizji Cyfrowej w technologii DVB-T3 z terminem  wprowadzenia go do 1 stycznia 2021 roku.
16. Po upływie 5 lat licząc od 1 stycznia 2031 roku kończy się ochrona prawna cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T2.
17. Okresy wymienione w ust. 3 liczy się od dnia wejścia niniejszego artykułu w życie.
18. W przypadku technologii DVB-T3 wprowadza się limit 40 stacji na multipleks.
19. Możliwe jest dzielenie jednego slotu w wysokiej jakości na dwa w standardowej jednak z zastrzeżeniem że takich przypadków nie może być więcej niż 10.
20. Z racji dużej liczby nadajników zaleca się nadawcom o charakterach wymienionych w ust. 1 - 3 stosowania zasady wysp używanych w przypadku wyłączenia  telewizji analogowej obejmujących  województwa w kilku następujących po sobie etapach etapach:
1) województwa - zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie
2) województwa - dolnośląskie, górnośląskie i jurajsko-dąbrowskie,  wielkopolskie i łódzkie
3) województwa -  świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie i lubelskie
4) województwa - mazowieckie, warszawskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie
21. Jako termin wyłączenia naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji w całej Polsce przyjmuje się termin nie późniejszy niz 1 stycznia 2031 roku.
22 Wprowadza się możliwość dalszego upgradu technologicznego Naziemnej Telewizji Cyfrowej w drodze rozporządzenia Ministra odpowiedzialnego za Sprawy Wewnętrzne lub Infrastrukturę. W momencie ich wprowadzenia obowiązkowi zmiany bądź postawienia w stan wygaśnięcia ulegają pkt. 5, 6.14, 15, 16, 18 i 21 art. 43 niniejszej ustawy które to mogą zostać również zaktualizowane w drodze poprawki parlamentarnej do ninieszej ustawy."

26. Dodaje się Art. 43 ust. 1a który otrzymuje brzmienie:
 „W przypadku operatora rozprowadzającego programy w sieciach telekomunikacyjnych innych niż wykorzystywane do rozpowszechniania rozsiewczego naziemnego lub rozsiewczego kablowego obowiązek rozprowadzania regionalnego programu telewizyjnego dotyczy regionalnego programu telewizyjnego właściwego dla danego obszaru."

27. Dodaje się Art. 43a który otrzymuje brzmienie:
„1. Operator rozprowadzający program radiowy z wyłączeniem podmiotu rozprowadzającego program w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w multipleksie, jest obowiązany do rozprowadzania:
1) Programów radiowych nadawcy publicznego już rozpowszechnianych drogą cyfrową, naziemną, regionalnego programu telewizyjnego oraz innych programów które to będą rozpowszechniane drogą cyfrową, naziemną przez część radiową nadawcy publicznego.
2) Programów lokalnych i regionalnych nadawców komercyjnych którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie regionalnych programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych na zasadzie podobnej zasadzie co kanały regionalne udostępniane przez nadawcę publicznego;
3) Programów ogólnodostępnych o charakterze informacyjnym, informacyjno-publicystycznym i publicystycznym na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną.
4) Programów rozpowszechnianych w ramach analogowej radiofonii naziemnej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców takich jak: Grupa RMF Sp. z.o.o, Eurozet Sp. z.o.o, Grupa Radiowa Time S.A, Agora S.A, Fundacja Lux Veritatis, Telewizja Polsat S.A, Polskie Fale Średnie S.A, Agencja Radiowo-Telewizyjna FaMa sp.z.o.o, Radio Wnet Sp. z.o.o;
5) Programów rozpowszechnianych w ramach analogowej radiofonii naziemnej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców wyspecjalizowanych - w tym akademickich i diecezjalnych diecezjalnych;
6) Programów rozpowszechnianych w ramach analogowej radiofonii naziemnej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców lokalnych;
7) Programów rozpowszechnianych dotychczas tylko drogą internetową przez nadawców publicznych, komercyjnych, diecezjalnych i akademickich którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych bądź lokalnych na zasadzie podobnej zasadzie co nadawcy nadający dotychczas wyłącznie drogą analogowej radiofonii naziemnej;
8) Programów uruchomionych przez nadawców publicznych, komercyjnych, diecezjalnych i akademickich którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych  bądź lokalnych na zasadzie podobnej co nadawcy nadający dotychczas wyłącznie drogą analogowej radiofonii naziemnej;
9) Programów uruchomionych przez nadawców radiofonii amatorskiej (dotychczas pirackiej) którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie programów komercyjnych w ramach multipleksów lokalnych i mikroskopijnych o niskiej mocy z telewizji cyfrowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 649) na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną ale także i drogą rozsiewczą kablową i drogą rozsiewczą satelitarną na podstawie koncesji automatycznie rozszerzonych rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w wymiarze ogólnodostępnym;
8) Programów regionalnych i lokalnych rozpowszechnianych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców wyspecjalizowanych - w tym akademickich i diecezjalnych diecezjalnych;
9) Programów lokalnych rozpowszechnianych w ramach naziemnej telewizji cyfrowej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców lokalnych zarówno w obecnych jak i nowopowstałych multipleksach;
10) Programów lokalnych i mikroskopijnych uruchomionych przez nadawców radiofonii amatorskiej (dotychczas pirackiej) którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie kanałów komercyjnych w ramach multipleksów lokalnych o niskiej mocy z możliwością prowadzenia stałej lub nie regularnej emisji ze spełnieniem warunków dotyczących między innymi języka używanego na antenie określonych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
2.
Nadawca, który rozpowszechnia program, wymieniony w ust. 1, nie może odmówić operatorowi rozprowadzającemu program w sieci telekomunikacyjnej, o której mowa w ust. 1, zgody na rozprowadzanie tego programu, ani też nie może uzależnić udzielenia takiej zgody od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania.
3.
Przewodniczący Krajowej Rady przeprowadza ocenę realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie rzadziej niż raz na dwa lata, kierując się interesem społecznym w zakresie dostarczania informacji, udostępniania dóbr kultury i sztuki, ułatwiania korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki i upowszechniania edukacji obywatelskiej.
4.
Wyniki oceny Przewodniczący Krajowej Rady przedstawia ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który podejmuje działania konieczne do zapewnienia, aby obowiązki, o których mowa w ust. 1, były proporcjonalne i przejrzyste oraz nakładane jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne do realizacji celów określonych w ust. 3.
5. Aktualizuje się Naziemną Telewizję w standardzie DVB-T do trzeciej generacji (DVB-T3) w oparciu o częstotliwości następujacych stacji dostępnych w paśmie 470 - 692 MHz.
6. Dla standardu systemu ustanawia się standard kodeku HEVC2.
7. Zmienia się numeracje multipleksów pierwszego i trzecią w ten sposób że dotychczasowy trzeci jest pierwszym a pierwszy trzecim.
8. Wymienione dalej określenie MUX odnosi się do multipleksów.
9. Pierwszy multipleks należy do telewizyjnego nadawcy publicznego, drugi do nadawców odtworzeniowych telewizji naziemnej, trzeci i kolejne na potrzeby nadawców komercyjnych z jednym slotem dla nadawców lokalnych w MUX2, trzema w MUX3, jednym w MUX4 i MUX5 oraz o na MUX7 mającym charakter lokalny.
10. Częstotliwości na MUX7 może zająć 4 nadawców rozprowadzających swoje programy w formie paczek tematycznych przy uwzględnieniu 1 stacji o charakterze regionalnym w swoim portfolio oraz kanałów ogólnych i informacyjnych.
11. Na MUX7 muszą znaleźć się telewizje przygraniczne
12. Na MUX7 mogą się znaleźć kanały nadawców innych niż zawierających pule jednak w ilości nie mniejszej niż 5.
13. MUX1 - 6 mają charakter ogólnokrajowy z kolei MUX7 ponadregionalny i jest on podzielony na 5 części: Śląską, Północną, Południową, Zachodnią i Wschodnią.
14. Kanały regionalne mogą być nadawane też poza pulą dla nadawców lokalnych wspomianych wspomnianych w pkt. 9.
15. Ustanawia się okres o długości od 1 do 4 miesięcy dla wprowadzenia Naziemnej Telewizji Cyfrowej w technologii DVB-T3 z terminem  wprowadzenia go do 1 stycznia 2021 roku.
16. Po upływie 5 lat licząc od 1 stycznia 2031 roku kończy się ochrona prawna cyfrowej telewizji naziemnej DVB-T2.
17. Okresy wymienione w ust. 3 liczy się od dnia wejścia niniejszego artykułu w życie.
18. W przypadku technologii DVB-T3 wprowadza się limit 40 stacji na multipleks.
19. Możliwe jest dzielenie jednego slotu w wysokiej jakości na dwa w standardowej jednak z zastrzeżeniem że takich przypadków nie może być więcej niż 10.
20. Z racji dużej liczby nadajników zaleca się nadawcom o charakterach wymienionych w ust. 1 - 3 stosowania zasady wysp używanych w przypadku wyłączenia  telewizji analogowej obejmujących  województwa w kilku następujących po sobie etapach etapach:
1) województwa - zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie
2) województwa - dolnośląskie, górnośląskie i jurajsko-dąbrowskie,  wielkopolskie i łódzkie
3) województwa -  świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie i lubelskie
4) województwa - mazowieckie, warszawskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie
21. Jako termin wyłączenia naziemnej telewizji cyfrowej drugiej generacji w całej Polsce przyjmuje się termin nie późniejszy niz 1 stycznia 2031 roku.
22 Wprowadza się możliwość dalszego upgradu technologicznego Naziemnej Telewizji Cyfrowej w drodze rozporządzenia Ministra odpowiedzialnego za Sprawy Wewnętrzne lub Infrastrukturę. W momencie ich wprowadzenia obowiązkowi zmiany bądź postawienia w stan wygaśnięcia ulegają pkt. 5, 6.14, 15, 16, 18 i 21 art. 43 niniejszej ustawy które to mogą zostać również zaktualizowane w drodze poprawki parlamentarnej do ninieszej ustawy."
26. Dodaje się Art. 43 ust. 1a który otrzymuje brzmienie:
 „W przypadku operatora rozprowadzającego programy w sieciach telekomunikacyjnych innych niż wykorzystywane do rozpowszechniania rozsiewczego naziemnego lub rozsiewczego kablowego obowiązek rozprowadzania regionalnego programu telewizyjnego dotyczy regionalnego programu telewizyjnego właściwego dla danego obszaru."

27. Dodaje się Art. 43a który otrzymuje brzmienie:
„1. Operator rozprowadzający program radiowy z wyłączeniem podmiotu rozprowadzającego program w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną w multipleksie, jest obowiązany do rozprowadzania:
1) Programów radiowych nadawcy publicznego już rozpowszechnianych drogą cyfrową, naziemną, regionalnego programu telewizyjnego oraz innych programów które to będą rozpowszechniane drogą cyfrową, naziemną przez część radiową nadawcy publicznego.
2) Programów lokalnych i regionalnych nadawców komercyjnych którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie regionalnych programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych na zasadzie podobnej zasadzie co kanały regionalne udostępniane przez nadawcę publicznego;
3) Programów ogólnodostępnych o charakterze informacyjnym, informacyjno-publicystycznym i publicystycznym na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną.
4) Programów rozpowszechnianych w ramach analogowej radiofonii naziemnej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców takich jak: Grupa RMF Sp. z.o.o, Eurozet Sp. z.o.o, Grupa Radiowa Time S.A, Agora S.A, Fundacja Lux Veritatis, Telewizja Polsat S.A, Polskie Fale Średnie S.A, Agencja Radiowo-Telewizyjna FaMa sp.z.o.o, Radio Wnet Sp. z.o.o;
5) Programów rozpowszechnianych w ramach analogowej radiofonii naziemnej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców wyspecjalizowanych - w tym akademickich i diecezjalnych diecezjalnych;
6) Programów rozpowszechnianych w ramach analogowej radiofonii naziemnej na podstawie koncesji na rozpowszechnianie tych programów w sposób analogowy i cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną przez nadawców lokalnych;
7) Programów rozpowszechnianych dotychczas tylko drogą internetową przez nadawców publicznych, komercyjnych, diecezjalnych i akademickich którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych bądź lokalnych na zasadzie podobnej zasadzie co nadawcy nadający dotychczas wyłącznie drogą analogowej radiofonii naziemnej;
8) Programów uruchomionych przez nadawców publicznych, komercyjnych, diecezjalnych i akademickich którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie programów komercyjnych w ramach multipleksów krajowych  bądź lokalnych na zasadzie podobnej co nadawcy nadający dotychczas wyłącznie drogą analogowej radiofonii naziemnej;
9) Programów uruchomionych przez nadawców radiofonii amatorskiej (dotychczas pirackiej) którzy złożą wniosek a następnie otrzymają koncesje na rozprowadzanie programów komercyjnych w ramach multipleksów lokalnych i mikroskopijnych o niskiej mocy z możliwością prowadzenia stałej lub nie regularnej emisji ze spełnieniem warunków dotyczących między innymi języka używanego na antenie określonych przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Zapis ten stosuje się także wobec analogowej radiofonii naziemnej;
2.
Nadawca, który rozpowszechnia program, wymieniony w ust. 1, nie może odmówić operatorowi rozprowadzającemu program w sieci telekomunikacyjnej, o której mowa w ust. 1, zgody na rozprowadzanie tego programu, ani też nie może uzależnić udzielenia takiej zgody od uiszczania jakiegokolwiek wynagrodzenia, w tym w szczególności z tytułu udzielenia licencji za korzystanie z nadania.
3.
Przewodniczący Krajowej Rady przeprowadza ocenę realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, nie rzadziej niż raz na dwa lata, kierując się interesem społecznym w zakresie dostarczania informacji, udostępniania dóbr kultury i sztuki, ułatwiania korzystania z oświaty, sportu i dorobku nauki i upowszechniania edukacji obywatelskiej.
4.
Wyniki oceny Przewodniczący Krajowej Rady przedstawia ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, który podejmuje działania konieczne do zapewnienia, aby obowiązki, o których mowa w ust. 1, były proporcjonalne i przejrzyste oraz nakładane jedynie wtedy, gdy jest to niezbędne do realizacji celów określonych w ust. 3.
5. Wprowadza się Naziemną Radiofonię Cyfrową w standardzie DAB+ FM (dawne HD Radio) w oparciu o częstotliwości następujacych stacji dostępnych w paśmie FM:
1) Rozgłośni Regionalnych Polskiego Radia dla R-MUX1 który to stanowiłyby rozgłośnie nadawcy publicznego stanowiące do tej pory R-MUX3.
2) RMF FM dla R-MUX2 przenaczony dla programów radiowych rozprowadzanych przez następujących nadawców: Grupa RMF Sp. z.o.o, Eurozet Sp. z.o.o, Fundacja Lux Veritatis, Telewizja Polsat S.A,
3) Radia Zet dla R-MUX3: przenaczony dla programów radiowych rozprowadzanych przez następujących nadawców: Grupa Radiowa Time S.A, Agora S.A, Agencja Radiowo-Telewizyjna FaMa sp.z.o.o, Radio Wnet Sp. z.o.o, nadawców z dotychczasowego R-MUX1 i 4 nadawców lokalnych
4) Polskiego Radia Programu I dla R-MUX4 przeznaczonego dla nowych nadawców, oferty odtworzeniowej sieciowych nadawców, 4 programów podmiotów będących już R-MUX2 oraz 9 rozgłośni lokalnych
6) Polskiego Radia Programu III dla R-MUX5 przeznaczonego dla nowych nadawców w tym już istniejących oraz 10 rozgłośni lokalnych i 1 programu dla Agencji Radiowo-Telewizyjna FaMa sp.z.o.o
6) Radia Maryja dla R-MUX6 przeznaczonego dla nowych nadawców w tym już istniejących oraz 10 rozgłośni lokalnych g) Nadawców sieciowych dla R-MUX7 przeznaczonego dla nowych nadawców w tym już istniejących, 1 rozgłośni dla firmy Polskie Fale Średnie S.A oraz 10 rozgłośni lokalnych
7) Polskiego Radia Programu II i częściowo także Polskiego Radia Programu IV (Polskiego Radia 24) dla R-MUX8 przeznaczonego dla nowych nadawców w tym już istniejących, 1 rozgłośni w języku ukraińskim oraz 10 rozgłośni lokalnych
8) Radia Złote Przeboje i części częstotliwości innych sieci radiowych dla R-MUX9 przeznaczonego dla nowych nadawców w tym już istniejących i 3 rozgłośni w języku ukraińskim.
6. Multipleksy wymienione w pkt. 4 mają charakter ogólnopolski.
7. Możliwa jest budowa kolejnych siatek częstliwości w oparciu o te wykorzystywane drogą rozsiewczą naziemną analogową do budowy multipleksów o charakterze ponadregionalnym, lokalnym, amatorskim i testowym.
8. Wprowadza się Naziemną Radiofonię Cyfrową w standardzie DAB+ drugiej generacji (DAB+2) w oparciu o częstotliwości następujacych stacji dostępnych w paśmie VHF.
9. Dla obu standardów ustanawia się standard kodeku HDC2 (MDCT2) oparty na kodeku na standardzie MPEG-4 HE-AAC.
10. Zawartość programowa dla multipleksów DAB+ FM i DAB+2 jest jednolita.
11. Zwalnia się na potrzeby technologii DAB+2 pasmo VHF (174 - 230 MHz) przenosząc dotychczasowe stacje multipleksu 8 do innych multipleksów pasma UHF. Na zwolnionych częstotliwościach buduje się multipleksy R-MUX4 - 7.
12. Multipleksy R-MUX8 i R-MUX9 oraz kolejne dostępne są wyłącznie w DAB+FM z powodu pełnego wykorzystania pasma VHF.
13. Ustanawia się okres o długości od 1 do 4 miesięcy dla wprowadzenia Naziemnego Radia Cyfrowego w technologiach DAB+ FM i DAB+ 2. Okres ten jest osobny dla każdej z tych technologii z zastrzeżeniem wprowadzenia go do 1 stycznia 2031 roku.
14. Po upływie 5 lat licząc od daty wyłączenia ostatniego nadajnika radia analogowego kończy się ochrona prawna analogowej radiofonii naziemnej.
15. Okresy wymienione w ust. 3 liczy się od dnia wejścia niniejszego artykułu w życie.
16. Jako ostatnie dni okresów wymienionych w ust. 3 wymienia się dzień 31 grudnia. Oznacza to że po tym czasie wyżej wspomniani nadawcy radiowi nie mogą rozprowadzać swoich programów w sposób rozsiewczy naziemny, analogowy.
17. W przypadku technologii DAB+ 2 oraz DAB+ FM wprowadza się limit 30 stacji na multipleks o jakości nie mniejszej niż 128 kbp/s
18. Z racji dużej liczby nadajników zaleca się nadawcom o charakterach wymienionych w ust. 1 - 3 stosowania zasady wysp używanych w przypadku wyłączena  telewizji analogowej obejmujących  województwa w kilku następujących po sobie etapach etapach:
1) województwa - zachodniopomorskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, lubuskie
2) województwa - dolnośląskie, górnośląskie i jurajsko-dąbrowskie,  wielkopolskie i łódzkie
3) województwa -  świętokrzyskie, małopolskie, podkarpackie i lubelskie
4) województwa - mazowieckie, warszawskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie
19. Jako termin wyłączenia z obiegu analogowej radiofonii naziemnej przyjmuje się dzień 1 stycznia 2031 roku z możliwym poślizgiem wynoszącym trzy lata.
20. Wprowadza się możliwość dalszej aktualizacji technologicznej Naziemnej Radiofonii Cyfrowej w drodze rozporządzenia Ministra odpowiedzialnego za Sprawy Wewnętrzne lub Infrastrukturę na wniosek Prezesa UKE lub Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji bądź Rady Mediów Narodowych.W momencie ich wprowadzenia obowiązkowi zmiany bądź postawienia w stan wygaśnięcia. ulegają pkt. 5, 9 - 14, 17 i 19 niniejszego artykułu.
21. Minister odpowiedzialny za Sprawy Wewnętrzne lub Infrastrukturę w porozumieniu z przedstawicielami Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, przedstawicielami Rady Mediów Publicznych oraz Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz przy wynikach konsultacji społecznych ustala i podaje do publicznej wiadomości drogą rozporządzenia lub specjalnej ustawy zasady zmiany generacji technologicznej naziemnej telewizji cyfrowej. Przepisy te dotyczą również naziemnej radiofonii cyfrowej."

28. Art 64. p. 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa zawiąże:
1) spółkę o której mowa w punkcie w art. 26 ust. 2 , z siedzibą w Warszawie, oddziałami w : Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu oraz pododdziałami w Białymstoku, Bydgoszczy, Gorzowie Wielkopolskim, Kalisza, Kielcach, Koszalinie, Opolu, Płocku, Radomiu, Rzeszowie, Sosnowcu i Szczecinie."

Art. 2. W art. 21b, 21c i 21d słowa odnoszące się do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji określanej tam mianem „Krajowej Rady" otrzymują odniesienie do Rady Mediów Narodowych poprzez użycie pasujących odmian słów składających się na nazwę instytucji wzorem art. 21a opisanego w Art. 1. pkt. 5.

Art. 3.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.


Łukasz Rodacki (Naprzód!) :
Uzasadnienie:
Celem sugerowanych zmian jest prywatyzacja mediów publicznych celem odcięcia ich od wpływów medialnych. Nowymi osobami zarządzających nimi pod postacią jednej spółki będą osoby pozbawione nadania politycznego i złożone z ekspertów medialnych.
Proponowana nowelizacja ma na celu ochronę polskiej kultury oraz tworzenie warunków niedyskryminowanego i równoprawnego dostępu Polaków do dóbr kultury własnej, będącej źródłem tożsamości narodu polskiego. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Konstytucji, Rzeczpospolita Polska stwarza warunki
upowszechniania i równego dostępu do dóbr kultury, będącej źródłem tożsamości narodu polskiego, jego trwania i rozwoju.
Tymczasem w obecnej sytuacji, polskim wykonawcom dużo trudniej jest funkcjonować na rynku muzycznym, niż twórcom lub artystom zagranicznym, promowanym przez wielkie globalne koncerny i pozbawione tożsamości kulturowej, nastawione wyłącznie na zyski wytwórnie fonograficzne. Polskie wytwórnie nie są w stanie konkurować z zagranicznymi firmami fonograficznymi, posiadającymi ogromny kapitał i środki na promocję. Prowadzi to sytuacji, w której polscy artyści - aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców i móc się rozwijać - muszą zwierać kontrakty dużymi zachodnimi wytwórniami, gdzie są zmuszani do sformatowania swojej twórczości pod proponowane przez owe wytwórnie wzory, a nierzadko wręcz blokowani w możliwości realizowania własnego rozwoju twórczego, inspirowanego tradycją polską. W konsekwencji hamuje się rozwój oryginalnej polskiej twórczości artystycznej, jednocześnie ograniczając swobodę konkurencji, co prowadzi do dyskryminacji polskiego rynku muzycznego. Obecne uregulowania prawne sztucznie zatrzymały rozwój polskich wydawców muzycznych dostępu do największych anten. W konsekwencji są oni pozbawieni de facto szansy na dotarcie do polskiego słuchacza. Wprowadzona przez przedmiotowy projekt definicja
„niezależnego twórcy” oraz obowiązek przeznaczania najpierw 10%, a następnie 20% z udziału polskiej muzyki na utwory niezależnych twórców pozwolą na funkcjonowanie na rynku polskim muzycznym nie tylko dużym, amerykańskim wytwórniom, ale też małym polskim firmom fonograficznym i niezależnym producentom, których interesy nie są reprezentowane przez największe wytwórnie.
Do tej pory utwory debiutantów jak i starsze polskie utwory były grane w paśmie nocnym a więc w paśmie niekorzystnym dla artystów.
Projektowana nowelizacja zabrania też nadawania przekazu handlowego (tj. każdy przekaz, w tym obrazy z dźwiękiem lub bez dźwięku albo tylko dźwięki, mający służyć bezpośrednio lub pośrednio promocji towarów, usług lub renomy podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą lub zawodową, towarzyszący audycji lub włączony do niej, w zamian za opłatę lub podobne wynagrodzenie, albo w celach autopromocji, w szczególności reklama, sponsorowanie, telesprzedaż i lokowanie produktu). Ustawa przenosi na państwo pełny obowiązek finansowania publicznej radiofonii i telewizji.
Media publiczne bez przekazów handlowych będą mediami, które będą mogły w pełni realizować zadania wymienione w art. 1 ustawy o radiofonii i telewizji. Obecność przekazów medialnych w programach publicznej radiofonii i telewizji jest oceniania negatywnie. Reklamy nie mają żadnej wartości edukacyjnej czy kulturalnej.
Szacuje się, że zapewnienie obecnego finansowania publicznej telewizji i radiofonii będzie kosztować budżet 140 milionów złotych. Kwota ta będzie nieznacznie mniejsza- obsługa reklamodawców będzie ograniczona jedynie do nadawców społecznych.
Długie vacatio legis pozwoli dostosować się i reklamodawcom, i publicznej radiofonii i telewizji, i Radzie Ministrów do projektowanych zmian.
Proponowana ustawa ma również na celu dodać przyszłościową furtkę telewizyjnemu nadawcy publicznemu do uruchomienia programów zagranicznych - skierowanego do ogółu widzów zagranicznych kanału International i anglojęzycznego, informacyjnego kanałubNews. Ich start będzie uzależniony od woli i możliwości finansowych publicznego nadawcy naziemnego ale można już powiedzieć że będą to kanały które będą nadawane bezpłatnie poza granicami kraju podobnie jak kanał Polonia która to skupi się na tematyce dotyczącej naszych rodaków poza granicami kraju.
W planach niniejszej ustawy jest też ustawy proponowanej wcześniej przez Ruch Konserwatywny. Przypomnę że dotyczyła ona zredukowania liczby oddziałów do dziewięciu i wprowadzenie pododdziałów. Tych będzie o cztery więcej - dojdą uzupełniające w Kaliszu, Koszalinie, Opolu i Radomiu. W Koszalinie i Opolu pododdziały są o tyle ważne źe są tam lokalne stacje radiofonii publicznej. Kalisz i Radom są z kolei uargumentalne za dalekim położeniem od central w Płocku i Poznaniu.
Nowością jest też zmiana Art. 64 który powinien zostać zmieniony w wyniku proponowanych zmian gdyż dotyczy ilości spółek publicznych mediów lokalnych.
Dodatkowo jest też poszerzenie zapisu ustawy o nie sportowe wydarzenia z udziałem reprezentacji Polski (m.in konkursów Eurowizji) i innych ważnych, międzynarodowych wydarzeń kulturalnych i rozrywkowych z udziałem polskich artystów. Daje to balans w ustawie pomiędzy sportem a kulturą i rozrywką w telewizji.
Proponowana ustawa jest nieco bardziej rozbudowaną formą podobnej do tej którą kiedyś przez Ruch Konserwatywny - założenia ma takie same ale zapełnia ona luki dotyczące programów które są na multipleksie płatnym, lokalnych i tych które będą na przyszłych formach obecnych i nowych multipleksów. W projekcie wzmocniona zostaje także lokalność w mediach która pozwoli na tworzenie komercyjnej odpowiedzi dla kanału TVP3 czy telewizji amatorskich o niskim zasięgu.
Koszt wejścia ustawy w życie to około 40 milionów złotych głównie z budżetu mediów publicznych ale tez budżetu państwa. Kwota ta jest związana głównie ze zmianami standardów emisji radia i telewizji oraz wyłączeniem radia analogowego. Oczywiście będzie też przeznaczenie kwoty na pozostałe inwestycje Nie mniej niż połowa kosztów będzie wydawana w ciągu pierwszego roku a reszta w kolejnych 5 latach.
Ustawa jest zgodna z prawem europejskim i nie wpływa na sytuacje rodzin z dziećmi.


OG: Szersze uzasadnienie projektu w części dotyczącej zwiększenia ilości polskiej muzyki jest w tym pliku: http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/0/ ... e/2590.pdf

Celem działania projektu konieczne będzie przyjęcie ustaw uzupełniających:
1. Ustawa o Komitecie do Spraw Radia i Telewizji "Polskie Media Publiczne". viewtopic.php?f=200&t=3140
2. Ustawa o Mediach Publicznych: viewtopic.php?f=200&t=3097 lub viewtopic.php?f=200&t=3098
3. Ustawa na temat częściowej likwidacji tzw. „sieciowania" jednostek medialnych: viewtopic.php?f=200&t=3094
4. Poprawka do Ustawy Abonamentowej: viewtopic.php?f=200&t=3096
5. Ustawa poprawiająca ustawę wdrażającą Naziemną Telewizję Cyfrową (upgrade technologiczny i pluralizm medialny) : viewtopic.php?f=200&t=3092
Ostatnio zmieniony 30 lip 2022, 19:01 przez Katarzyna Kajkowska, łącznie zmieniany 6 razy.
Obrazek
Katarzyna Kajkowska
Więcej Słońca!

Awatar użytkownika
Katarzyna Kajkowska
Posty: 1374
Rejestracja: 09 sie 2018, 22:24

Re: [Naprzód!] o zmianie ustawy o RTV (projekt zbiorczy)

Postautor: Katarzyna Kajkowska » 21 lip 2022, 15:26

W dniu dzisiejszym niniejszy projekt został poprawiony i rozbudowany.
Obrazek
Katarzyna Kajkowska
Więcej Słońca!


Wróć do „Laska Marszałkowska”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości