[Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Marszałek: Oliwia Popowska
Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

[Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 25 sty 2024, 12:38

Marszałek Popowska:

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana ministra Pawła Pudłowskiego.

Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw


Art. 1. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 po pkt 32 dodaje się pkt 32a w brzmieniu:
„32a) fakturze ustrukturyzowanej – rozumie się przez to fakturę wystawioną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie;”;
2) w art. 29a w ust. 15 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;
3) w art. 42 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Dokument wywozu podatnik wystawia w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4.”;
4) w art. 86:
a) w ust. 19a zdanie pierwsze i drugie otrzymują brzmienie:
„W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione.”,
b) po ust. 19b dodaje się ust. 19c w brzmieniu:
„19c. W przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 5, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur fakturę korygującą w postaci faktury ustrukturyzowanej. Przepis ust. 19a zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.”;
5) w art. 87:
a) w ust. 2 wyrazy „ust. 6 i 6a” zastępuje się wyrazami „ust. 6, 6a i 6c”,
b) w ust. 2c wyrazy „ust. 2, 5a i 6” zastępuje się wyrazami „ust. 2, 5a, 6 i 6c”,
c) po ust. 6b dodaje się ust. 6c–6e w brzmieniu:
„6c. Urząd skarbowy jest obowiązany dokonać zwrotu różnicy podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 40 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie są spełnione następujące warunki:
1) w związku z wykonywaniem czynności, dla których występował obowiązek wystawienia faktur na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1, 3 lub pkt 4 w zakresie, w jakim dotyczy otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, uwzględnionych w rozliczeniu podatnika za dany okres rozliczeniowy, podatnik wystawiał wyłącznie faktury ustrukturyzowane,
2) kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w ust. 1, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji nie przekracza 3000 zł,
3) podatnik przez kolejne 12 miesięcy poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot:
a) był zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
b) składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje, o których mowa w art. 99 ust. 1–3,
c) posiadał rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej zawarty w wykazie, o którym mowa w art. 96b ust. 1– przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a–2c oraz ust. 4a–4f stosuje się odpowiednio.
6d. Przepis ust. 6c stosuje się również w przypadku, gdy w danym okresie rozliczeniowym podatnik oprócz faktur ustrukturyzowanych wystawiał faktury:
1) których nie wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej z powodu braku zgodności z wzorem faktury ustrukturyzowanej, udostępnionym na elektronicznej platformie usług administracji publicznej zgodnie z art. 106nc ust. 3, lub
2) o których mowa w art. 106e ust. 5 pkt 3 – w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.”;
6) w art. 88 w ust. 3b po wyrazach „do duplikatów faktur” dodaje się wyrazy „lub kolejnych egzemplarzy faktur”;
7) w art. 106f w ust. 1 w pkt 4 skreśla się wyrazy „cenę jednostkową netto,”;
8) w art. 106g:
a) po ust. 3 dodaje się ust. 3a–3c w brzmieniu:
„3a. Faktura ustrukturyzowana jest udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 106nc ust. 1.
3b. Jeżeli odbiorca faktury nie wyraził akceptacji, o której mowa w art. 106na ust. 2, faktura ustrukturyzowana może być przesłana temu podmiotowi w postaci z nim uzgodnionej. Przepisy ust. 1–3 stosuje się odpowiednio.
3c. Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest możliwy poprzez podanie danych tej faktury określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 4.”,
b) w ust. 4 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
„Przepisu nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych.”;
9) w art. 106i w ust. 7 wyrazy „30. dnia” zastępuje się wyrazami „60. dnia”;
10) w art. 106j:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2) dokonano zwrotu towarów i opakowań podatnikowi,
3) dokonano nabywcy zwrotu całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
4) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
– podatnik wystawia fakturę korygującą.”,
b) w ust 2:
– uchyla się pkt 1,
– po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;”,
– w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1–5,”,
– uchyla się pkt 4,
c) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Faktura korygująca może zawierać:
1) wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”;
2) przyczynę korekty.”,
d) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:
1) zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego się odnoszą udzielany opust lub udzielana obniżka;
2) może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą – w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i usług.”,
e) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.”;
11) w art. 106l ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Faktura wystawiona ponownie zawiera datę jej wystawienia oraz może zawierać wyraz „DUPLIKAT”.”;
12) w art. 106m w ust. 5:
a) w pkt 2 wyrazy „jej danych.” zastępuje się wyrazami „jej danych, lub”,
b) dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
„3) Krajowego Systemu e-Faktur – w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur.”;
13) po art. 106n dodaje się art. 106na–106ne w brzmieniu:
„Art. 106na. 1. Fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do Krajowego Systemu e-Faktur.
2. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu Krajowego Systemu e Faktur wymaga akceptacji odbiorcy faktury.
3. Faktura ustrukturyzowana jest uznana za otrzymaną przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur w dniu przydzielenia przez ten system numeru identyfikującego tę fakturę.
Art. 106nb. Z Krajowego Systemu e-Faktur mogą korzystać:
1) podatnik,
2) podmiot wskazany przez podatnika,
3) podmioty, o których mowa w art. 106c,
4) osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur, którym podatnik lub organ egzekucyjny, o którym mowa w art. 106c pkt 1, nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu
– uwierzytelnieni w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 106r pkt 3.
Art. 106nc. 1. Faktura ustrukturyzowana jest wystawiana i otrzymywana przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur za pomocą oprogramowania interfejsowego, w postaci elektronicznej i zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
2. Oprogramowanie interfejsowe, o którym mowa w ust. 1, jest dostępne na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór faktury ustrukturyzowanej.
Art. 106nd. 1. Krajowy System e-Faktur jest systemem teleinformatycznym służącym do:
1) nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
2) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o nadanych uprawnieniach do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur lub ich odebraniu;
3) uwierzytelnienia oraz weryfikacji uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur posiadanych przez podmioty, o których mowa w art. 106nb;
4) wystawiania faktur ustrukturyzowanych;
5) dostępu do faktur ustrukturyzowanych;
6) otrzymywania faktur ustrukturyzowanych;
7) przechowywania faktur ustrukturyzowanych;
8) oznaczania faktur ustrukturyzowanych numerem identyfikującym przydzielonym przez Krajowy System e-Faktur;
9) analizy i kontroli prawidłowości danych z faktur ustrukturyzowanych;
10) powiadamiania podmiotów, o których mowa w art. 106nb, o:
a) dacie i czasie wystawienia faktury ustrukturyzowanej oraz numerze identyfikującym fakturę ustrukturyzowaną przydzielonym przez Krajowy System e-Faktur oraz dacie i czasie jego przydzielenia,
b) dacie i czasie odrzucenia faktury w przypadku jej niezgodności z wzorem, o którym mowa w art. 106nc ust. 3,
c) braku możliwości wystawienia faktury ustrukturyzowanej – w przypadku niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur;
11) powiadamiania podmiotów innych niż określone w art. 106nb o braku uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur.
Art. 106ne. Minister właściwy do spraw finansów publicznych zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra komunikaty dotyczące niedostępności Krajowego Systemu e-Faktur.”;
14) po art. 106q dodaje się art. 106r w brzmieniu:
„Art. 106r. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) rodzaje uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur,
2) sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur oraz wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu tych uprawnień,
3) sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z Krajowego Systemu e Faktur,
4) dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur
– uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowej identyfikacji i weryfikacji podmiotów, o których mowa w art. 106nb, oraz zapewnienia dostępu do faktur ustrukturyzowanych i możliwości zapoznania się z ich treścią.”;
15) po art. 112a dodaje się art. 112aa w brzmieniu:
„Art. 112aa. 1. Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez okres 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione. Przepisów art. 112 i art. 112a nie stosuje się.
2. Po upływie okresu przechowywania faktur, o którym mowa w ust. 1, podatnik przechowuje faktury ustrukturyzowane poza Krajowym Systemem e-Faktur do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przepisy art. 112 i art. 112a stosuje się odpowiednio.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa w art. 193a po § 1 dodaje się § 1a w brzmieniu:
„§ 1a. Przepisu § 1 nie stosuje się do faktur ustrukturyzowanych w rozumieniu art. 2 pkt 32a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.”.

Art. 3. Tworzy się Krajowy System e-Faktur.

Art. 4. Czynności, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, dokonane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w stosunku do których termin wystawienia faktury upływa po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, mogą być udokumentowane fakturą ustrukturyzowaną, o której mowa w art. 2 pkt 32a ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 5. Przepisy art. 87 ust. 6c–6e ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się do okresów rozliczeniowych przypadających począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Art. 6. 1. W latach 2037–2046 maksymalny limit wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym ustawy wynosi 214 472 710 zł, w tym w:
1) 2037 r. – 23 056 127 zł;
2) 2038 r. – 25 796 170 zł;
3) 2039 r. – 26 003 419 zł;
4) 2040 r. – 26 809 867 zł;
5) 2041 r. – 24 345 604 zł;
6) 2042 r. – 19 658 116 zł;
7) 2043 r. – 19 658 116 zł;
8) 2044 r. – 19 658 116 zł;
9) 2045 r. – 19 658 116 zł;
10) 2046 r. – 9 829 058 zł.
2. W przypadku przekroczenia lub zagrożenia przekroczenia przyjętego na dany rok budżetowy maksymalnego limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, zostanie zastosowany mechanizm korygujący polegający na obniżeniu wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z regulacji wprowadzanych niniejszą ustawą.
3. Organem właściwym, który monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, oraz wdraża mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 2, jest minister właściwy do spraw finansów publicznych.

Art. 7. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2037 r.


Uzasadnienie
Sprawozdawca: Paweł Pudłowski, Minister Finansów

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo

W niniejszym projekcie proponuje się zmiany w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur (tzw. KSeF) oraz rozwiązania mające na celu dalsze uproszczenie rozliczania przez podatników podatku od towarów i usług. Zmiany w tym zakresie dotyczą uproszczeń w wystawianiu faktur korygujących, w tym zmniejszenia liczby elementów takiej faktury, faktur zaliczkowych oraz fakultatywnego stosowania duplikatów faktur. Projekt przewiduje także zmiany w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, mające charakter dostosowujący obecnie obowiązujące przepisy do zmian związanych z wdrożeniem KSeF.

Wprowadzane rozwiązanie (KSeF) ma charakter fakultatywny. Projektowana ustawa reguluje możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania transakcji obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury ustrukturyzowane to faktury wystawiane przez podatników za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj.: Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), oznaczone przydzielonym numerem identyfikującym fakturę w tym systemie. Otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF będzie wymagało akceptacji odbiorcy takiej faktury. Wyrażanie zgody powinno odbywać się na identycznych zasadach, jakie obowiązują dla faktur elektronicznych. System nie będzie obsługiwał procesu akceptacji nabywcy co do sposobu otrzymania faktur ustrukturyzowanych.

W sytuacji gdy odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyrazi zgody na jej otrzymanie przy użyciu KSeF, wystawca zachowa prawo do wystawienia faktury ustrukturyzowanej w systemie, a wystawioną w ten sposób fakturę będzie zobowiązany przekazać odbiorcy w inny uzgodniony z nim sposób, np. e-mailem w postaci elektronicznej lub papierowej. Taka faktura zachowa walor faktury ustrukturyzowanej, ponieważ będzie posiadała jej ustawowe cechy (numer identyfikacji w systemie KSeF). Przyjęte rozwiązanie pozwoli wystawcy faktury na skorzystanie z prawa do przewidzianych niniejszym projektem ustawy preferencji podatkowych (tj. 40-dniowego terminu zwrotu podatku oraz rozliczenia korekty in minus za okres wystawienia faktury korygującej), również w przypadku braku zgody odbiorcy faktury ustrukturyzowanej na jej otrzymanie w KSeF.

Do faktur ustrukturyzowanych nie będą miały zastosowania przepisy regulujące zasady wystawiania duplikatów faktur (kolejnych egzemplarzy faktury), określone w art. 106l ustawy o VAT. Tego typu faktury będą przechowywane na stałe (przez okres 10 lat) w systemie. Jeżeli odbiorca faktury ustrukturyzowanej nie wyraził zgody na jej otrzymanie w KSeF i faktura ustrukturyzowana, która została mu przekazana w inny uzgodniony z nim sposób, ulegnie zgubieniu lub zniszczeniu, odbiorca faktury ustrukturyzowanej będzie mógł wystąpić do wystawcy faktury o jej ponowne przekazanie.

KSeF nie będzie przewidywał możliwości wystawiania i przesyłania not korygujących w postaci ustrukturyzowanej do faktur ustrukturyzowanych, ze względu na ich specyfikę, tj. okoliczność, że faktury te wymagają akceptacji odbiorcy pierwotnej faktury. Podatnik nie zostanie jednak pozbawiony możliwości wystawiania not korygujących. Noty korygujące będą wystawiane i otrzymywane na zasadach dotychczasowych, zgodnie z art. 106k ust. 1–4 ustawy o VAT, tj. poza KSeF.

Ponadto w KSeF nie będzie możliwe wystawienie faktur, w odniesieniu do których odrębne przepisy przewidują brak obowiązku ujęcia numeru, za pomocą którego sprzedawca zidentyfikowany jest na potrzeby podatku lub danych umożliwiających jednoznaczną identyfikację nabywcy. W celu każdorazowego ustalenia zakresu elementów gwarantujących możliwość wystawienia dokumentu z wykorzystaniem KSeF zasadne jest odwołanie się do wzoru faktury ustrukturowanej, którego elementy obligatoryjne stanowią odzwierciedlenie zakresu danych wynikającego z art. 106e ustawy, udostępnionego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych na elektronicznej platformie usług administracji publicznej zgodnie z art. 106nc ust. 3 ustawy o VAT.

W systemie KSeF nie będzie także możliwości wystawiania VAT RR, jak i faktur pro forma. VAT RR jest szczególnym dokumentem wystawianym w procedurze dotyczącej rolników ryczałtowych i ma na celu udokumentowanie nabycia przez podatnika VAT produktów rolnych lub usług rolniczych od rolnika ryczałtowego. Mimo potocznego nazwania tego dokumentu „fakturą VAT RR” nie stanowi on faktury, o której mowa w przepisach rozdziału 1 działu XI ustawy o VAT. Podobnie termin „faktura pro forma” jest zwyczajowy (nie występuje w przepisach ustawy o VAT). Wystawienie faktury pro forma nie powoduje skutków w zakresie podatku VAT, tj. obowiązku zapłaty wykazanego w tym dokumencie podatku, ani nie stanowi dla kontrahenta podstawy do odliczenia wykazanego w tym dokumencie podatku VAT.

Projektowane rozwiązanie będzie oparte na modelu poświadczeń, tzn. wymagana będzie autoryzacja danej osoby w systemie. Faktury będą przygotowywane bezpośrednio w programach finansowo-księgowych podatnika oraz przesyłane do KSeF przez API. W tym celu konieczne będzie uwierzytelnienie się podatnika w systemie KSeF. Po uwierzytelnieniu się w systemie podatnik będzie mógł korzystać z KSeF w zakresie przeglądania, wystawiania i otrzymania faktur ustrukturyzowanych, a także będzie mógł przesłać w formacie xml lub przekonwertować do PDF dowolną fakturę lub paczkę faktur. Poza podatnikiem faktury ustrukturyzowane będzie mógł wystawić lub będzie mógł mieć do nich dostęp podmiot uprawniony przez tego podatnika. Wprowadza się możliwość nadania uprawnień do korzystania z KSeF np. dla biura rachunkowego lub konkretnej osoby fizycznej.

Jak wskazano wyżej, wszystkie faktury, w tym również faktury korygujące, będą mogły być sporządzone w systemie księgowo-finansowym podatnika oraz przesłane do KSeF za pomocą API. Po przesłaniu faktury KSeF zweryfikuje jej zgodność z wzorem udostępnionym przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych i w następstwie pozytywnej weryfikacji przydzieli tej fakturze numer identyfikujący tę fakturę w systemie KSeF. Datą wystawienia faktury ustrukturyzowanej, jaka „zmaterializuje się” na fakturze po przejściu pozytywnej weryfikacji w systemie, będzie data jej przesłania przez wystawcę faktury do KSeF. Numer identyfikujący fakturę w KSeF będzie miał charakter systemowy i nie należy go utożsamiać ze stanowiącym element faktury numerem, o którym mowa w art. 106e ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. W dniu przydzielenia fakturze ustrukturyzowanej przez system numeru identyfikującego tę fakturę w KSeF będzie ona uznawana za otrzymaną, z wyłączeniem tych sytuacji, w których nabywca nie wyraził akceptacji na otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych w KSeF. W takich przypadkach skutki prawne otrzymania faktury będą wywodzone z zasad dotychczas obowiązujących. Faktura ustrukturyzowana będzie mogła być korygowana jedynie w postaci faktury ustrukturyzowanej, czyli wystawionej za pośrednictwem KSeF.

Faktury ustrukturyzowane będą sporządzane przez podatnika w lokalnych lub chmurowych systemach finansowo-księgowych według wzoru udostępnionego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Mikroprzedsiębiorcy będą mieli też dostęp do funkcjonalności oferowanych przez Ministerstwo Finansów. Zmodyfikowana w tym celu zostanie aplikacja webowa e-Mikrofirma. Każdy podatnik przez indywidualne konto w systemie KSeF będzie mógł wystawić fakturę ustrukturyzowaną z wykorzystaniem wzoru zamieszczonego na elektronicznej platformie usług administracji publicznej.

Zakłada się, że projektowane rozwiązania przyczynią się nie tylko do wzmocnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku VAT, ale także uproszczenia samego procesu kontroli rozliczeń u przedsiębiorców, z uwagi na możliwość zdalnego monitorowania przez organy podatkowe obrotu dokumentowanego fakturami. Proponowane rozwiązania umożliwią także zwiększenie dochodów budżetu państwa w wyniku zakładanego zwiększenia poboru podatku VAT na każdym etapie obrotu towarami i usługami.

Ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej i nie ma wpływu na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.


og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 346
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 26 sty 2024, 11:15

Sławomir Dudek

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Minister finansów prezentuje nam dzisiaj projekt, który ma kosztować podatników ponad 20 milionów złotych rocznie, a jednocześnie przedstawia bardzo mało konkretów odnośnie korzyści jakie przyniesie. Z jednej strony słyszymy, że korzystanie z KSeF ma być dobrowolne, a z drugiej, że w jakiś magiczny sposób zwiększy to dochody z podatku VAT. Na czym pan minister opiera założenie, że nagle podatnicy rzucą się do korzystania z systemu, a zwłaszcza Ci którzy doprowadzają do powstawania tzw. luki w dochodach z podatku VAT? Czy może jednak planowane jest, aby w przyszłości korzystanie z systemu było obligatoryjne? Czy system ten będzie pozwalał też na obsługę faktur za czynności opodatkowane VAT dokonywane przez przedsiębiorców na rzecz konsumentów?

Szereg zapisów projektu budzi poważne wątpliwości co do celu i wybranych metod jego realizacji. Na przykład ordynacja podatkowa wskazuje w art. 70 § 1, że zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat skąd zatem wynika 10 letni okres przechowywania e-faktur w systemie KSeF? To może budzić obawy o próby obchodzenia przez organy podatkowe mające dostęp do tych danych przepisów o przedawnieniu i jednocześnie prowadzenia kontroli bez wychodzenia z urzędu sięgających 10 lat wstecz. Organy państwa zyskają kolejne miękkie instrumenty nadzoru nad biznesem, które jak wiemy nie zawsze służą tylko zwiększeniu przestrzegania prawa zwłaszcza, gdy weźmie się pod uwagę poziom niejasności przepisów prawa podatkowego.

We wcześniejszych wypowiedziach ministra finansów słyszeliśmy, że system ma przynieść ułatwienia po stronie przedsiębiorców, a w uzasadnieniu nie ma o tym ani słowa. Jako skutek regulacji wskazuje się wzmocnienie kontroli i ułatwienia dla fiskusa. Duży ciężar wdrożenia tych regulacji będzie leżał po stronie przedsiębiorców w zakresie dostosowania systemów informatycznych do współpracy z KSeF, zmiany w obiegu dokumentów czy procesy zatwierdzania faktur. Jak przy takiej relacji kosztów i korzyści resort finansów wyobraża sobie adopcję tego rozwiązania w firmach? Zwłaszcza, że wiele firm zainwestowała już w rynkowe rozwiązania dotyczące obsługi faktur w formie elektronicznej. Czy nie lepiej zamiast próby wyparcia z rynku tych rozwiązań byłoby umożliwić przesyłanie do skarbówki tylko tych informacji, które są niezbędne do rozliczenia podatku VAT bezpośrednio z tych już istniejących systemów rozliczeniowo-księgowych?

Kolejne utrudnienie dla przedsiębiorców wiąże się ze zmianami w sposobie współpracy z kontrahentami, rozliczaniu podatków, stosowaniu kursów walutowych, liczenia terminów płatności i wielu innych wynikających z tego, że do KSeF nie będą trafiały załączniki do faktur takie jak np. protokoły odbioru usług oraz że pojawią się dwie daty wystawienia faktur z wystawienia faktury w systemie księgowym i z zaakceptowania faktury przez KSeF. Faktura ustrukturyzowana jest tylko dokumentem podatkowym a nie handlowym, których rolę pełniły od lat faktury wystawiane dla potrzeb VAT. Co z funkcjami cywilnoprawnymi dotychczasowych faktur jak ustalenie terminu płatności, wzywania do zapłaty i ustalania roszczeń? Tu wracamy do tego o czym mówiłem przed chwilą czyli koncepcyjnie błędnego założenia o funkcjonowaniu całego systemu. Do centralnego systemu faktur powinny być wysyłane dane z faktur, które już stały się dokumentami handlowymi, a nie nieudolnie próbować zastępować tym systemem i jego procesami przez lata wypracowane praktyki handlowe.

Takimi próbami odgórnego narzucania sposobu funkcjonowania podmiotów na rynku jest wiele ograniczeń systemu, do których dostosować będą musieli się przedsiębiorcy jak choćby powszechne w praktyce gospodarczej wykorzystanie not księgowych do poprawiania błędnych faktur. KSeF oczywiście takiej możliwości nie udostępnia i za każdym razem będzie konieczne wystawianie faktury korygującej. Zastanawiające jest też skrócenie zwrotu podatku do 40 dni dla osób, które skorzystają z systemu. To moim zdaniem przejaw nieuczciwej konkurencji wobec innych podmiotów oferujących rozwiązania do e-fakturowania. Jednocześnie wygląda to trochę jak zapłata za umożliwienie organom podatkowym dostępu do większej liczby danych na temat podatnika i ułatwieniu sprawowania nad nim kontroli. Czy ta transakcja będzie dla podatnika korzystana? Śmiem wątpić. Jednocześnie mam trochę wywrotowy pomysł, że może by tak wszystkim podatnikom wypłacać zwrot podatku w ciągu 40 dni? Dlaczego nie?

Ostatni w tej litanii zarzut jest moim zdaniem najcięższy. Mianowicie chodzi o ochronę danych będących tajemnicą przedsiębiorstwa. Takimi są bowiem przedmiot sprzedaży czy cena towarów i usług, które nie powinny być na co dzień dostępne osobom trzecim a także organom władzy publicznej. Zwłaszcza kiedy ta władza w olbrzymi sposób angażuje się w procesy gospodarcze konkurując z prywatnymi firmami jako właściciel przedsiębiorstw państwowych. Rodzi to obawę o możliwość wykorzystania tych szerokich danych dostępnych dla organów państwa od ręki do prowadzenia nieuczciwej konkurencji, wykorzystywania ich przeciw obywatelom a w skrajnym wypadku do wypływu tych danych i trafienia ich w ręce przestępców i konkurencji. W obecnej formie przepisy te mogą naruszać prawa przedsiębiorców do zachowania tajemnicy firmy, a także szerzej prawo do prywatności.

Na koniec pozwolę sobie na przypomnienie znanej każdemu z nas prawidłowości, że jeśli władza deklaruje, że wprowadza nowe rozwiązania w interesie uczciwych obywateli, to te działania w swojej istocie będą dla nich szkodliwe lub wręcz wrogie. Dlatego ze względu na szereg podniesionych tu wątpliwości Obywatelska Rewolucja nie poprze tego projektu.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 27 sty 2024, 15:17

Pudłowski:

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Panie pośle Dudek,

Pyta pan o ułatwienia dla przedsiębiorców - wprowadzane rozwiązanie ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego, a tym samym ograniczenie nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT, i przyczyni się do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej przez podatników przez łatwiejszy i szybszy dostęp do dokumentów. Narzędzie to pozwoli na ograniczenie działań podatników zaangażowanych w nieuczciwą działalność, co spowoduje ograniczenie nieuczciwej konkurencji. Szereg zmian zawartych w ustawie ma na celu uproszczenie funkcjonujących przepisów. Przyjęte rozwiązania to kolejny krok w stronę zmniejszanie obciążeń biurokratycznych wynikających z zakresu obowiązków informacyjnych nałożonych na podatnika przepisami ustawy o VAT.

Wdrożenie KSeF zoptymalizuje fakturowanie, obieg dokumentów i wykorzystywane przez przedsiębiorców systemy fakturowe. Jednolity standard e-faktury uprości dokumentowanie transakcji, przyspieszy i zautomatyzuje wystawianie, przetwarzanie oraz archiwizację tych dokumentów. Szybsze procesowanie dokumentu to niższe koszty. Podatnicy będą dysponować na bieżąco (w czasie rzeczywistym) informacjami z faktur dla potrzeb zarządczych – w tym analityki, ale także w innych obszarach prowadzonej przez nich działalności.

Podatnik korzystający z KSeF, który wystąpi o zwrot podatku VAT naliczonego otrzyma ten zwrot w krótszym okresie. Skracamy maksymalny podstawowy termin zwrotu z 60 do 40 dni, co korzystnie wpłynie na płynność finansową, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw. KSeF to łatwiejsze i szybsze korygowanie faktur. Podatnicy nie będą musieli wystawiać duplikatów faktur, ponieważ e-faktury w KSeF nie zgubią się, nie ulegną zniszczeniu, będą zawsze dostępne dla wystawcy i odbiorcy faktury. Wprowadzane przepisu oznaczają mniej obowiązków - podatnik wystawiający faktury w KSeF nie będzie musiał przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur (JPK_FA).

Wprowadzenie korzystania z KSeF oferuje przedsiębiorcom uczciwą konkurencję. Nabywca ma pewność, że faktura została wystawiona przez podmiot uprawniony. Dodatkowo wystawca faktury jest pewien, że odbiorca otrzymał fakturę. E-fakturowanie będzie miało również wpływ na usprawnienie obrotu gospodarczego przez wprowadzenie jednego standardu e-faktury, zamianę dokumentów papierowych i elektronicznych na dane cyfrowe, a także cyfryzację i automatyzację obiegu faktur pomiędzy podatnikami oraz ich księgowania. Rozwiązanie to przyczyni się nie tylko do szybszego i sprawniejszego dokumentowania transakcji, ale również do przyspieszenia realizacji płatności. Zwiększy się szybkość wymiany danych w kontaktach między kontrahentami – wystawiona faktura będzie udostępniona dla odbiorcy przez administrację praktycznie w czasie rzeczywistym.

Ustrukturyzowany jednolity wzór faktury pozwoli na automatyzację procesów księgowych, co w konsekwencji przełoży na oszczędność czasu pracowników, który można wykorzystać w innych obszarach prowadzenia działalności. Wprowadzenie automatyzacji w procesie księgowania zredukuje liczbę pomyłek przy ręcznym wprowadzaniu danych. Brak konieczności skanowania czy przepisywania faktur w formie papierowej czy graficznej – z XML-a można je bezpośrednio importować do systemów. Usługa przechowywania oraz archiwizacji e-faktur przez okres 10 lat zapewniona przez jest przez administrację, co daje możliwości dużych oszczędności związanych z brakiem obowiązku przechowywania tych dokumentów.

Dziękuję.
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 27 sty 2024, 15:21

Popowska:

Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 27 sty 2024, 15:21

za
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Beata Majewska
Posty: 87
Rejestracja: 19 kwie 2023, 11:14

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Beata Majewska » 28 sty 2024, 0:34

Za
Beata Majewska - wicemarszałek Sejmu RP, posłanka z ramienia Polskiego Stronnictwa Ludowego


Awatar użytkownika
Michał Ajna
Posty: 5123
Rejestracja: 20 wrz 2015, 21:57

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Michał Ajna » 29 sty 2024, 8:49

za
Michał II, Król Senior
w Sejmie: BdWR


Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 30 sty 2024, 11:39

Popowska:

Zamykam głosowanie, proszę o podanie wyników.
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości