Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Proszę o zabranie głosu przedstawicielkę wnioskodawców, panią minister Martę Golbik.
Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
Art. 1. W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 22 w ust. 1s skreśla się wyrazy „spełniającego warunki określone w art. 22k
ust. 15,”;
2) użyte w art. 22d w ust. 1, w art. 22e w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 2, w art. 22f w ust. 3, w art. 22g w ust. 17 oraz w art. 22k w ust. 9 wyrazy ,,10 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,20 000 zł”;
3) w art. 22j w ust. 1 w pkt 1:
a) w lit. a wyrazy ,,25 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,50 000 zł”,
b) w lit. b wyrazy ,,25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,50 000 zł i nie przekracza 100 000 zł”;
4) w art. 22k:
a) w ust. 7 wyrazy ,,50 000 euro” zastępuje się wyrazami ,,100 000 euro”,
b) w ust. 14 wyrazy ,,100 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,200 000 zł”,
c) po ust. 14 dodaje się ust. 14a w brzmieniu:
„14a. Przy określaniu limitu, o którym mowa w ust. 14, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 20 000 zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 22f ust. 3.”,
d) uchyla się ust. 15,
e) uchyla się ust. 17.
Art. 2. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 15 w ust. 1zd skreśla się wyrazy „spełniającego warunki określone w art. 16k
ust. 15,”;
2) użyte w art. 16d w ust. 1, w art. 16e w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 2, art. 16f w ust. 3, w art. 16g w ust. 13 oraz w art. 16k w ust. 9 wyrazy ,,10 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,20 000 zł”;
3) w art. 16j w ust. 1 w pkt 1:
a) w lit. a wyrazy ,,25 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,50 000 zł”,
b) w lit. b wyrazy ,,25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,50 000 zł i nie przekracza 100 000 zł”;
4) w art. 16k:
a) w ust. 7 wyrazy ,,50 000 euro” zastępuje się wyrazami ,,100 000 euro”,
b) w ust. 14 wyrazy ,,100 000 zł” zastępuje się wyrazami ,,200 000 zł”,
c) po ust. 14 dodaje się ust. 14a w brzmieniu:
„14a. Przy określaniu limitu, o którym mowa w ust. 14, nie uwzględnia się odpisów amortyzacyjnych od nieprzekraczającej 20 000 zł wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16f ust. 3.”,
d) uchyla się ust. 15,
e) uchyla się ust. 17.
Art. 3. Przepisy ustawy zmienianej w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, mają zastosowanie do składników majątku przyjętych do używania po dniu 31 grudnia 2036 r.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2037 r.
Uzasadnienie
Sprawozdawca: Marta Golbik, sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Projekt ustawy przewiduje wprowadzenie zmian w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zmiany te wpływają pozytywnie bezpośrednio na przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. Do tej grupy rozwiązań należą propozycje:
1) podwyższenia z obecnych 10 000 zł do 20 000 zł limitu wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, umożliwiającego jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych środków lub wartości do kosztów uzyskania przychodów;
2) podwyższenia z obecnych 50 000 euro do 100 000 euro limitu dokonywanych jednorazowo odpisów amortyzacyjnych przez małych podatników oraz podatników, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności, od wartości początkowej środków trwałych zaliczanych do grupy 3–8 Klasyfikacji Środków Trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych (są to m.in. kotły i maszyny energetyczne, maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego i specjalistycznego zastosowania, urządzenia techniczne, środki transportu, narzędzia, przyrządy, ruchomości i wyposażenie gdzie indziej niesklasyfikowane);
3) podwyższenia z obecnych 100 000 zł do 200 000 zł limitu odpisów amortyzacyjnych zaliczanych jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów od wartości początkowej fabrycznie nowych środków trwałych zaliczanych do grupy 3–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (maszyny i urządzenia);
4) zwiększenia limitów warunkujących możliwość ustalenia indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Obecnie okres amortyzacji środków trwałych zaliczonych do grupy 3–6 i 8 Klasyfikacji Środków Trwałych (maszyny i urządzenia) nie może być krótszy niż:
• 24 miesiące, gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł – po zmianie 50 000 zł,
• 36 miesięcy, gdy ich wartość początkowa jest wyższa niż 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł – po zmianie limity te wzrosną odpowiednio do 50 000 zł i 100 000 zł.
Dzięki proponowanym zmianom podatnicy (przedsiębiorcy) zyskają prawo do szybszego rozliczenia w podatku dochodowym poniesionych wydatków inwestycyjnych. Wydatki te jako koszt uzyskania przychodów pomniejszą podstawę opodatkowania, co w konsekwencji pomniejszy również wysokość zobowiązania podatkowego. Proponowane rozwiązania będą zatem stanowić formę dodatkowej zachęty do zwiększenia wydatków inwestycyjnych, która w głównym stopniu powinna oddziaływać na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Szacuje się, że podwyższenie o 100% obowiązujących limitów uprawniających do jednorazowego zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów wpłynie na zmniejszenie dochodów sektora finansów publicznych w pierwszym roku obowiązywania tych rozwiązań w kwocie 1,4 mld zł.
Projekt ustawy wdraża rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców. Są to zmiany, które zmniejszają podatkowe obciążenia przedsiębiorców poprzez możliwość szybszego rozliczenia w podatku dochodowym poniesionych wydatków inwestycyjnych. W konsekwencji zmiany te, poprzez podatkowe wsparcie przedsiębiorców, ułatwią prowadzenie działalności gospodarczej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i nie podlega obowiązkowi przedstawienia właściwym instytucjom Unii Europejskiej. Projekt nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h