[Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Marszałek: Oliwia Popowska
Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

[Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 25 sty 2024, 12:39

Marszałek Popowska:

Przechodzimy do debaty nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, panią minister Sylwię Laskowską-Bobulę.

Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw


Art. 1. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 po pkt 9 dodaje się pkt 9a w brzmieniu:
„9a) miejskim planie adaptacji – rozumie się przez to dokument o charakterze strategiczno-wdrożeniowym obejmujący swoim zakresem obszar danego miasta, mający na celu zmniejszenie podatności miasta na zmiany klimatu, w tym poprawę zdolności przystosowania miasta do zmian klimatu;”;
2) w art. 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Polityka ochrony środowiska jest prowadzona również za pomocą wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska oraz miejskich planów adaptacji.”;
3) w tytule I w dziale III po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:
„Art. 18a. 1. Dla miasta o liczbie mieszkańców równej 20 tysięcy lub większej sporządza się miejski plan adaptacji.
2. Rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia miejskiego planu adaptacji.
3. Uchwałę, o której mowa w ust. 2, rada gminy podejmuje z własnej inicjatywy albo na wniosek burmistrza albo prezydenta miasta.
4. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, po podjęciu przez radę gminy uchwały, o której mowa w ust. 2, sporządza projekt miejskiego planu adaptacji w celu realizacji polityki ochrony środowiska, w szczególności wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu, oraz realizacji celów zawartych w strategiach rozwoju, programach i dokumentach programowych.
5. Miejski plan adaptacji zawiera co najmniej:
1) część analityczną, w tym:
a) analizę zjawisk meteorologicznych i hydrologicznych oraz ich pochodnych,
b) scenariusze zmian klimatu,
c) opis głównych zagrożeń klimatycznych dla miasta wynikających z analizy i scenariuszy, o których mowa w lit. a oraz b,
d) ocenę wrażliwości miasta na zmiany klimatu,
e) ocenę potencjału adaptacyjnego miasta do zmian klimatu,
f) analizę podatności miasta na zmiany klimatu,
g) analizę ryzyka związanego ze zmianami klimatu i szans wynikających z tych zmian;
2) zbiór danych przestrzennych, w tym część graficzną zawierającą przedstawienie wyników analiz, o których mowa w pkt 1 lit. a, f oraz g; 3) część programową, w tym:
a) szczegółowe cele planu, określone na podstawie pkt 1 i 2, wraz z ich miernikami,
b) działania adaptacyjne do zmian klimatu, określone na podstawie pkt 1 i 2, w tym opis, wskaźniki oraz harmonogram rzeczowo-finansowy tych działań,
c) wskazanie podmiotów i organów biorących udział w opracowaniu planu oraz sposobach ich włączenia w opracowanie tego planu; 4) sposób wdrażania planu, w tym:
a) wskazanie podmiotów i organów odpowiedzialnych za wdrożenie działań adaptacyjnych do zmian klimatu,
b) monitorowanie wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu z wykorzystaniem wskaźników, o których mowa w pkt 3 lit. b; 5) wnioski i rekomendacje sporządzone na podstawie pkt 3.
6. Miejski plan adaptacji jest przyjmowany przez radę gminy w drodze uchwały.
7. Miejski plan adaptacji nie jest aktem prawa miejscowego.
8. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, przekazuje Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu, zwanemu dalej „Instytutem Ochrony Środowiska”, za pośrednictwem systemu elektronicznego udostępnianego przez ten Instytut, uchwałę w sprawie przyjęcia miejskiego planu adaptacji wraz z tym planem w terminie 30 dni od dnia podjęcia uchwały.
9. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, monitoruje wdrażanie działań adaptacyjnych do zmian klimatu, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. b, przez podmioty i organy, o których mowa w ust. 5 pkt 4 lit. a.
10. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, sporządza co 2 lata od dnia przyjęcia miejskiego planu adaptacji sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu, o którym mowa w ust. 9, i przedstawia je radzie gminy.
11. Sprawozdanie z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, zawiera w szczególności następujące informacje:
1) dane dotyczące miasta, dla którego jest sporządzane sprawozdanie;
2) o osiągniętych miernikach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. a;
3) o działaniach adaptacyjnych do zmian klimatu, o których mowa w ust. 5 pkt 3 lit. b.
12. Sprawozdanie z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, sporządza się zgodnie ze wzorem określonym w przepisach wydanych na podstawie ust. 18.
13. Po przedstawieniu sprawozdania z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, radzie gminy burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, przekazuje je Instytutowi Ochrony Środowiska w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po okresie, którego ono dotyczy, za pośrednictwem systemu elektronicznego udostępnianego przez ten Instytut.
14. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, zapewnia możliwość udziału społeczeństwa, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, w postępowaniu, którego przedmiotem jest sporządzenie miejskiego planu adaptacji.
15. Burmistrz albo prezydent miasta, o którym mowa w ust. 1, jeżeli jest to niezbędne do poznania potrzeb, zebrania stanowisk i pomysłów interesariuszy oraz ich oceny tych stanowisk i pomysłów lub rozwijania dialogu między interesariuszami w ramach kształtowania i prowadzenia polityki adaptacyjnej, może wymagać od interesariuszy uczestniczących w postępowaniu, o którym mowa w ust. 14, podania imienia i nazwiska albo nazwy, adresu zamieszkania lub siedziby oraz adresu poczty elektronicznej, o ile interesariusz ją posiada.
16. Instytut Ochrony Środowiska weryfikuje i analizuje sprawozdania z monitorowania, o których mowa w ust. 10, oraz sporządza i przekazuje w terminie do dnia 30 listopada roku sprawozdawczego ministrowi właściwemu do spraw klimatu podsumowanie tych sprawozdań.
17. Zadania Instytutu Ochrony Środowiska, o których mowa w ust. 16, są finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach celu określonego w art. 400a ust. 1 pkt 16.
18. Minister właściwy do spraw klimatu określi, w drodze rozporządzenia, wzór formularza sprawozdania z monitorowania, o którym mowa w ust. 10, oraz szczegółowy sposób przekazywania tego sprawozdania, mając na uwadze potrzebę ujednolicenia zakresu informacji przekazywanych przez burmistrzów albo prezydentów miast, o których mowa w ust. 1, oraz sprawnego przekazywania tych informacji Instytutowi Ochrony Środowiska.
19. Miejski plan adaptacji aktualizuje się, uwzględniając sprawozdania z monitorowania, o których mowa w ust. 10, nie rzadziej niż raz na 6 lat.
20. Przepisy dotyczące miejskiego planu adaptacji, o których mowa w ust. 2–8, stosuje się odpowiednio do jego aktualizacji.”;
4) w art. 71 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. W gminach, które posiadają miejski plan adaptacji, przy sporządzaniu i aktualizacji strategii rozwoju gminy, planów ogólnych gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględnia się wnioski i rekomendacje, o których mowa w art. 18a ust. 5 pkt 5.”;
5) w art. 72 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Wymagania, o których mowa w ust. 1–3, określa się na podstawie opracowań ekofizjograficznych, stosownie do rodzaju sporządzanego dokumentu, cech poszczególnych elementów przyrodniczych i ich wzajemnych powiązań, a dla miast, które posiadają miejskie plany adaptacji – także na podstawie wniosków i rekomendacji, o których mowa w art. 18a ust. 5 pkt 5.”; 6) w art. 88 ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Modelowanie matematyczne transportu i przemian substancji w powietrzu oraz analizy wyników tego modelowania wykonuje Instytut Ochrony Środowiska.”; 7) w art. 91 ust. 9c otrzymuje brzmienie:
„9c. W przypadku stref, dla których programy ochrony powietrza zostały uchwalone, a poziomy dopuszczalne lub docelowe lub pułap stężenia ekspozycji są przekraczane w kolejnych latach, zarząd województwa jest obowiązany opracować projekt aktualizacji programu w terminie 4 lat od dnia wejścia w życie uchwały sejmiku województwa w sprawie programu ochrony powietrza, określając w nim działania ochronne dla grup ludności wrażliwych na przekroczenie, obejmujących w szczególności osoby starsze i dzieci. Sejmik województwa w terminie 3 miesięcy od dnia opracowania projektu aktualizacji programu ochrony powietrza określa, w drodze uchwały, aktualizację programu.”;
8) w art. 400h w ust. 1 w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) w przypadku pożyczki lub dotacji z wojewódzkiego funduszu – 1% przychodów uzyskanych przez ten fundusz w roku poprzednim;”; 9) w art. 403:
a) ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:
„4. Finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych lub jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
5. Rada gminy albo rada powiatu określi, w drodze uchwały, zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące:
1) kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania;
2) tryb weryfikacji spełnienia kryteriów, o których mowa w pkt 1;
3) tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania.”,
b) po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:
„5a. Rada gminy albo rada powiatu w uchwale, o której mowa w ust. 5, może określić:
1) kategorie podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych uprawnionych do otrzymania dotacji;
2) dodatkowe kryteria lub warunki, jakie będą musiały zostać spełnione przez podmiot lub jednostkę ubiegające się o udzielenie dotacji, w tym kryteria lub warunki wynikające z wymagań określonych w przepisach odrębnych lub w umowie zawartej przez gminę albo powiat z Narodowym Funduszem albo wojewódzkim funduszem, w ramach której gmina albo powiat otrzymuje dotację, o której mowa w art. 411 ust. 1 pkt 2;
3) tryb weryfikacji spełnienia kryteriów lub warunków, o których mowa w pkt 2.
5b. W przypadku gdy uchwała, o której mowa w ust. 5, określa kryteria lub warunki, o których mowa w ust. 5a pkt 2, dotyczące dochodów osoby fizycznej ubiegającej się o udzielenie dotacji celowej z budżetu gminy albo budżetu powiatu, przepisy art. 411 ust. 10g–10r i 10sa stosuje się odpowiednio.”,
c) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Udzielenie dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, następuje na podstawie umowy zawartej z podmiotem niezaliczonym do sektora finansów publicznych albo jednostką, o których mowa w ust. 4. W przypadku gdy dotacja celowa stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii
Europejskiej.”; 10) w art. 411:
a) ust. 10l otrzymuje brzmienie:
„10l. Do ustalania wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu, o którym mowa w ust. 10g, z gospodarstwa rolnego stosuje się przepisy art. 5 ust. 8–9 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, przy czym:
1) ilekroć w tych przepisach jest mowa o:
a) rodzinie – rozumie się przez to gospodarstwo domowe, o którym mowa w
ust. 10j,
b) gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne, o którym mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym;
2) wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu, o którym mowa w ust. 10g, z gospodarstwa rolnego jest ustalana na podstawie dochodów osiągniętych w:
a) przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 10g – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia 1 stycznia danego roku do dnia ogłoszenia w danym roku, w drodze obwieszczenia, przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego,
b) ostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok, w którym złożono żądanie wydania zaświadczenia, o którym mowa w ust. 10g – w przypadku żądania złożonego w okresie od dnia następującego po dniu ogłoszenia w danym roku, w drodze obwieszczenia, o którym mowa w lit. a, wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego do dnia 31 grudnia danego roku.”,
b) dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Wojewódzkie fundusze – w zakresie, w jakim są zaangażowane w realizację inwestycji w rozumieniu art. 14la pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju – udostępniają, w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej, niezbędne dane osobowe osób fizycznych przetwarzane w związku z realizacją tej inwestycji:
1) Narodowemu Funduszowi jako ostatecznemu odbiorcy wsparcia w rozumieniu art. 14la pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju albo jako jednostce wspierającej plan rozwojowy w rozumieniu art. 14la pkt 4 tej ustawy – na jego żądanie,
2) ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego, instytucji odpowiedzialnej za realizację reformy, instytucji odpowiedzialnej za realizację inwestycji, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej oraz właściwym jednostkom organizacyjnym Krajowej Administracji Skarbowej, Komisji Europejskiej, Europejskiemu Urzędowi do spraw Zwalczania Nadużyć Finansowych, Europejskiemu Trybunałowi Obrachunkowemu i Prokuraturze Europejskiej – na ich żądanie
– w celu realizacji, kontroli, audytu i ewaluacji reform i inwestycji na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju lub w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności.”.

Art. 2. W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5a po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
„6a. W ramach środków wydatkowanych na realizację budżetu obywatelskiego wyodrębnia się pulę przeznaczoną na realizację projektów związanych z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, których realizacja ma prowadzić do zwiększania powierzchni biologicznie czynnej oraz retencji wód opadowych i roztopowych.ˮ; 2) w art. 10e w ust. 3 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym, przestrzennym i klimatyczno-środowiskowym;ˮ;
3) w art. 10f w ust. 5 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Strategia rozwoju gminy podlega aktualizacji, jeżeli wymaga tego sytuacja społeczna, gospodarcza, przestrzenna lub klimatyczno-środowiskowa gminy albo gdy jest to konieczne dla zachowania jej spójności ze strategią rozwoju ponadlokalnego lub strategią rozwoju województwa.”;
4) w art. 10g w ust. 9 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„Strategia rozwoju ponadlokalnego podlega aktualizacji, jeżeli wymaga tego sytuacja społeczna, gospodarcza, przestrzenna lub klimatyczno-środowiskowa obszaru objętego strategią albo gdy jest to konieczne dla zachowania jej spójności ze strategią rozwoju województwa.”.

Art. 3. W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 29:
a) w ust. 1 po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:
„6a) zbiorników bezodpływowych na wody opadowe lub roztopowe o pojemności większej niż 5 m3 i nie większej niż 15 m3;”,
b) w ust. 2 w pkt 33 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 34 w brzmieniu:
„34) zbiorników bezodpływowych na wody opadowe lub roztopowe o pojemności nie większej niż 5 m3.”;
2) w art. 43 ust. 1aa otrzymuje brzmienie:
„1aa. Obowiązkowi geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, o której mowa w ust. 1, podlegają budynki, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 16 lit. b, stacje ładowania, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 25, oraz obiekty budowlane, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 6a i ust. 2 pkt 34.ˮ.

Art. 4. W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa w art. 11 w ust. 2 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) tworzenie warunków do prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz wdrażania działań adaptacyjnych do zmian klimatu;ˮ.

Art. 5. W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wymagania ochrony środowiska, w tym:
a) gospodarowania wodami,
b) ochrony gruntów rolnych i leśnych,
c) ochrony złóż kopalin,
d) zmniejszania podatności na zmiany klimatu;”; 2) w art. 13b po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) wnioski i rekomendacje zawarte w miejskim planie adaptacji;”; 3) w art. 39 w ust. 3 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) zasady prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz działań adaptacyjnych do zmian klimatu, które zmniejszają podatność regionu na zmiany klimatu;”; 4) w art. 52 w ust. 2 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:
„c) określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko, w tym jej podatność na zmiany klimatu;”;
5) w art. 54 w ust. 1 pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie:
„b) ochrony środowiska, w tym podatność na zmiany klimatu, ochrony zdrowia ludzi oraz ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej,”.

Art. 6. W ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w art. 78 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:
„2. Przy zakładaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy wykorzystywać zasoby przyrodnicze tego terenu, w tym zachować istniejącą roślinność rodzimą, oraz zapewnić, aby powierzchnia biologicznie czynna zajmowała co najmniej 95% powierzchni tego terenu zieleni.
3. Przy utrzymywaniu terenu zieleni w pierwszej kolejności należy wzmacniać funkcje przyrodnicze tego terenu, w tym przez ekstensywną pielęgnację zieleni oraz pozostawienie części terenu do naturalnej wegetacji, oraz należy dążyć do tego, aby jak największy udział w powierzchni tego terenu miała powierzchnia biologicznie czynna.”.

Art. 7. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw po art. 3a dodaje się art. 3b w brzmieniu:
„Art. 3b. 1. Biomasa pozyskana z drzew i krzewów, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c, wprowadzana do obrotu lub obejmowana procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 ust. 2, spełnia wymagania jakościowe określone dla tego rodzaju paliwa ze względu na ochronę środowiska, wpływ na zdrowie ludzi oraz interesy konsumentów.
2. Minister właściwy do spraw energii oraz minister właściwy do spraw klimatu określą, w drodze rozporządzenia, wymagania jakościowe dla biomasy pozyskanej z drzew i krzewów, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c, wprowadzanej do obrotu lub obejmowanej procedurą celną dopuszczenia do obrotu w postaci brykietu lub peletu z przeznaczeniem, o którym mowa w art. 1 ust. 2, biorąc pod uwagę stan wiedzy technicznej w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich stosowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby poprawy jakości powietrza, w tym ograniczenia emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.”.

Art. 8. W ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju, projekt polityki publicznej, projekt programu rozwoju lub projekt programu służącego realizacji umowy partnerstwa przygotowuje diagnozę sytuacji społecznej, gospodarczej, przestrzennej i klimatycznośrodowiskowej z uwzględnieniem obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich obszarów funkcjonalnych.”;
2) w art. 24g ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) wzmacnianie zdolności inwestycyjnych miast i miejskich obszarów funkcjonalnych ukierunkowanych na zieloną transformację, w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, przy jednoczesnej dbałości o jakość środowiska przyrodniczego i jednoczesnym nieograniczaniu potencjału do rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym na:
a) wsparcie projektów inwestycyjnych,
b) zapewnienie zdolności instytucjonalnej jednostek samorządu terytorialnego do realizowania projektów,
c) zintegrowanie z procedurami planowania przestrzennego,
d) zapewnienie partycypacji społecznej przez organizację konsultacji;
2) wdrażanie projektów lub inwestycji wynikających z kluczowych dokumentów strategicznych w obszarze krajowej polityki regionalnej lub polityki miejskiej;
3) realizację zadań polegających na wsparciu działań w zakresie organizacji lub promocji inicjatyw służących promowaniu społeczno-gospodarczego, regionalnego i przestrzennego rozwoju kraju;
4) realizację zadań polegających na rozwoju społeczności lokalnych lub wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego.”.
w tym zakresie wynikający z badań tych paliw, a także doświadczeń w ich stosowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeby poprawy jakości powietrza, w tym ograniczenia emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.”.

Art. 9. W ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10a ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Podmiot opracowujący projekt strategii rozwoju, projekt polityki publicznej, projekt programu rozwoju lub projekt programu służącego realizacji umowy partnerstwa przygotowuje diagnozę sytuacji społecznej, gospodarczej, przestrzennej i klimatycznośrodowiskowej z uwzględnieniem obszarów funkcjonalnych, w tym miejskich obszarów funkcjonalnych.”;
2) w art. 24g ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Środki Funduszu przeznacza się na:
1) wzmacnianie zdolności inwestycyjnych miast i miejskich obszarów funkcjonalnych ukierunkowanych na zieloną transformację, w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej, przy jednoczesnej dbałości o jakość środowiska przyrodniczego i jednoczesnym nieograniczaniu potencjału do rozwoju społeczno-gospodarczego, w tym na:
a) wsparcie projektów inwestycyjnych,
b) zapewnienie zdolności instytucjonalnej jednostek samorządu terytorialnego do realizowania projektów,
c) zintegrowanie z procedurami planowania przestrzennego,
d) zapewnienie partycypacji społecznej przez organizację konsultacji;
2) wdrażanie projektów lub inwestycji wynikających z kluczowych dokumentów strategicznych w obszarze krajowej polityki regionalnej lub polityki miejskiej;
3) realizację zadań polegających na wsparciu działań w zakresie organizacji lub promocji inicjatyw służących promowaniu społeczno-gospodarczego, regionalnego i przestrzennego rozwoju kraju;
4) realizację zadań polegających na rozwoju społeczności lokalnych lub wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego.”.

Art. 10. W ustawie z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 21 w ust. 2 w pkt 23:
a) w lit. a dodaje się tiret siódme w brzmieniu:
„– miejskich planów adaptacji,”,
b) pkt 6 otrzymuje brzmienie:
„6) określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko, w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej i katastrofy naturalnej i budowlanej, na klimat, w tym emisje gazów cieplarnianych i oddziaływania istotne z punktu widzenia adaptacji do zmian klimatu, przewidywanej podatności na zmiany klimatu, uwzględniającej narażenie i odporność analizowanych wariantów na zmiany klimatu, a także możliwego transgranicznego oddziaływania na środowisko, a w przypadku drogi, o której mowa w art. 24ga ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, także wpływu planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego;”.

Art. 11. W ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 2 w pkt 1c w lit. a po tiret pierwszym dodaje się tiret w brzmieniu:
„– rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1186 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniającego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/30/UE w odniesieniu do etykietowania energetycznego miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń
2) w art. 11b ust. 11 otrzymuje brzmienie:
„11. Współfinansowanie ze środków Funduszu wynosi nie więcej niż 90% kosztów realizacji porozumienia, o którym mowa w art. 11c ust. 1.”;
3) w art. 11c:
a) w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) zabezpieczenia w swoim budżecie środków finansowych pochodzących z dochodów własnych lub ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, których suma stanowi 10% kosztów realizacji porozumienia, a w przypadku miast, których liczba mieszkańców przekracza 100 000 − więcej niż 10% kosztów realizacji porozumienia.”,
b) w ust. 5 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) koszty realizacji porozumienia, wraz z ich uzasadnieniem, na podstawie liczby przedsięwzięć niskoemisyjnych, o których mowa w pkt 2, przy czym średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku mieszkalnym jednorodzinnym, a w przypadku budynku mieszkalnego jednorodzinnego o dwóch lokalach – w jednym lokalu, nie może przekroczyć kwoty 106 000 zł;”;
4) w art. 11d:
a) w ust. 1 uchyla się pkt 3 i 4,
b) w ust. 1b wyrazy „oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
c) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. W przypadku realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego na podstawie ust. 2a nie stosuje się przepisów ust. 1–2 i 5–12, art. 11e i art. 11f.”,
d) w ust. 7 wyrazy „oświadczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
e) w ust. 7e:
− we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „oświadczeniach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
− pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) przeprowadzić wywiad środowiskowy, o którym mowa w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;”,
f) w ust. 8a w pkt 2 wyrazy „oświadczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2”,
g) ust. 13 otrzymuje brzmienie:
„13. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, sporządza się zgodnie ze wzorem udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw klimatu.”; 5) w art. 11f:
a) w ust. 6 wyrazy „oświadczeniach, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 lub 4” zastępuje się wyrazami „oświadczeniu, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2”,
b) w ust. 7 w pkt 2 wyrazy „oświadczenia, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2 lub 4” zastępuje się wyrazami „oświadczenie, o którym mowa w art. 11d ust. 1 pkt 2”.
Art. 11. W ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 5 w ust. 2 wyrazy „31 stycznia” zastępuje się wyrazami „28 lutego”;
2) w art. 9:
a) w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „5 lat” zastępuje się wyrazami „4 lata”,
b) w ust. 1b wyrazy „5 lat” zastępuje się wyrazami „4 lata”,
c) w ust. 1f wyrazy „12 miesięcy” zastępuje się wyrazami „6 miesięcy”,
d) w ust. 5:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) dotyczą kolejnych 6 lat kalendarzowych kończących się cyfrą 0 albo cyfrą 5, następujących po roku, w którym są sporządzane prognozy;”,
– uchyla się pkt 2,
– pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) informacje i dane podaje się na podstawie danych dla roku odniesienia, gromadzonych na potrzeby statystyki publicznej, a w razie braku takich danych – na podstawie innych posiadanych danych dla tego roku, ze wskazaniem ich źródła, gdzie rokiem odniesienia jest rok rozpoczynający się 3 lata przed rokiem, w którym są sporządzane prognozy;
4) w uzasadnionych przypadkach dla poszczególnych informacji i danych można przyjąć za rok odniesienia inny reprezentatywny rok niż rok, o którym mowa w pkt 3, dla którego są dostępne te informacje i dane, pod warunkiem zamieszczenia w prognozach informacji o roku, którego one dotyczą, oraz powodu ich wykorzystania.”,
e) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Krajowy ośrodek w okresie od 18 do 22 miesięcy od dnia sporządzenia prognoz, o których mowa w ust. 1 i 1b, przeprowadza ocenę dotyczącą zasadności sporządzenia aktualizacji tych prognoz i w razie potrzeby sporządzenia aktualizacji wskazuje jej zakres, biorąc pod uwagę w szczególności:
1) zmiany mające wpływ na poziomy aktywności, które zaszły w okresie 18 miesięcy od dnia sporządzenia ostatnich prognoz, w obszarze:
a) krajowych lub sektorowych polityk i strategii gospodarczych,
b) krajowych przepisów prawa dotyczących poszczególnych sektorów gospodarki, o których mowa w ust. 1;
2) udział aktywności, której poziom uległ zmianie, w całkowitej wielkości
emisji.”,
f) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Krajowy ośrodek sporządza aktualizację prognoz, o których mowa w ust. 1 i 1b, w terminie 2 lat od dnia ich sporządzenia, jeżeli ocena, o której mowa w ust. 5a, wykazała zasadność sporządzenia aktualizacji. Aktualizacja prognoz jest sporządzana na podstawie tej oceny.”,
g) uchyla się ust. 7,
h) w ust. 8 wyrazy „1c–1e” zastępuje się wyrazami „1c–1f”,
i) uchyla się ust. 9;
3) w art. 12 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Prognozy wielkości emisji i pochłaniania obejmują okres 30 lat i są aktualizowane po upływie 4 lat.”;
4) w art. 16b:
a) ust. 12 i 13 otrzymują brzmienie:
„12. W przypadku gdy:
1) z inwentaryzacji emisji, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3, lub z prognoz wielkości emisji, o których mowa w art. 12 ust. 1, wynika, że przyjęty w Krajowym programie ograniczania zanieczyszczenia powietrza poziom redukcji emisji substancji wynikający ze ścieżki redukcji emisji nie został osiągnięty lub zachodzi ryzyko, że nie zostanie osiągnięty, oraz
2) do upływu terminu, o którym mowa w ust. 10, pozostaje więcej niż 24 miesiące – dokonuje się aktualizacji Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza w zakresie wariantów strategicznych, o których mowa w ust. 3 pkt 2, oraz środków i strategii, o których mowa w ust. 3 pkt 4.
13. Aktualizacja, o której mowa w ust. 12, dotyczy dodatkowych działań i środków, które zostały lub zostaną podjęte w celu zmniejszenia poziomu emisji substancji zgodnie z przyjętą ścieżką redukcji emisji spośród ścieżek redukcji emisji, o których mowa w art. 16c.”,
b) ust. 15 i 16 otrzymują brzmienie:
„15. Aktualizacji, o której mowa w ust. 12, dokonuje się w terminie 18 miesięcy od dnia przekazania Komisji Europejskiej inwentaryzacji emisji, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3, lub prognoz wielkości emisji, o których mowa w art. 12 ust. 1.
16. Do aktualizacji Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1, 2 i 4–9, przy czym do aktualizacji, o której mowa w ust. 12, nie stosuje się ust. 4.”;
5) w art. 16d ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Minister właściwy do spraw klimatu informuje właściwych ministrów w zakresie ich właściwości, że zgodnie z inwentaryzacją emisji, o której mowa w art. 11 ust. 1 pkt 3, lub z prognozami wielkości emisji, o których mowa w art. 12 ust. 1, przyjęty w Krajowym programie ograniczania zanieczyszczenia powietrza poziom redukcji emisji substancji wynikający ze ścieżki redukcji emisji nie został osiągnięty lub zachodzi ryzyko, że nie zostanie osiągnięty.”.

Art. 12. Miastami, o których mowa w art. 18a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, są miasta, w których liczba mieszkańców, zgodnie z danymi statystycznymi w roku wejścia w życie niniejszej ustawy oraz na koniec każdego z 3 lat poprzedzających rok wejścia w życie niniejszej ustawy, jest równa 20 tysięcy lub większa.

Art. 13. Uchwalenie miejskich planów adaptacji, o których mowa w art. 18a ustawy zmienianej w art. 1, następuje w terminie do 30 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu.

Art. 14. 1. Dotychczas uchwalone w miastach o liczbie mieszkańców równej 20 tysięcy lub większej dokumenty o charakterze strategiczno-wdrożeniowym, niebędące aktami prawa miejscowego, które realizują cel określony w art. 3 pkt 9a ustawy zmienianej w art. 1, uznaje się za miejskie plany adaptacji w rozumieniu art. 3 pkt 9a ustawy zmienianej w art. 1.
2. Informację o uznaniu dokumentu o charakterze strategiczno-wdrożeniowym, o którym mowa w ust. 1, za miejski plan adaptacji właściwy burmistrz albo prezydent miasta zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu gminy, w terminie 14 dni od uznania, o którym mowa w ust. 1, oraz przekazuje Instytutowi Ochrony Środowiska – Państwowemu Instytutowi Badawczemu, zwanemu dalej „Instytutem Ochrony Środowiska”, w terminie 30 dni od dnia tego zamieszczenia.
3. Dokumenty o charakterze strategiczno-wdrożeniowym, o których mowa w ust. 1, zachowują ważność i mogą być zmieniane, w tym aktualizowane, zgodnie z art. 18a ust. 19 ustawy zmienianej w art. 1.

Art. 15. 1. Sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, sporządza się dla dokumentów, o których mowa w art. 15, w zakresie wynikającym z tych dokumentów.
2. Dla dokumentów, o których mowa w art. 15, pierwsze sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, sporządza się i przekazuje Instytutowi Ochrony Środowiska za okres od dnia uznania miejskiego planu adaptacji do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia sprawozdania, w terminie do dnia 30 czerwca 2037 r.

Art. 16. 1. Pierwsze sprawozdanie z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, sporządza się za okres od dnia przyjęcia miejskiego planu adaptacji do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego rok złożenia sprawozdania, w terminie do dnia 30 czerwca.
2. W przypadku gdy termin sporządzenia pierwszego sprawozdania z monitorowania wdrażania działań adaptacyjnych, o którym mowa w art. 18a ust. 10 ustawy zmienianej w art. 1, przypada na rok nieparzysty − sprawozdanie to przekazuje się Instytutowi Ochrony Środowiska w roku parzystym następującym po tym roku w terminie do dnia 30 czerwca.

Art. 17. Do programów ochrony powietrza opracowywanych dla stref zaklasyfikowanych jako strefy, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 1 lub 4 ustawy zmienianej w art. 1, stosuje się przepisy art. 91 ust. 9c ustawy zmienianej w art. 1w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 18. Do wniosków, o których mowa w art. 400h ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy zmienianej w art. 1, złożonych i niezatwierdzonych uchwałą rad nadzorczych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej stosuje się art. 400h ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 19. 1. Uchwały rady gminy albo rady powiatu podjęte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwał podjętych na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
2. Do uchwał, o których mowa w ust. 1, podjętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy na podstawie art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym stosuje się przepisy art. 403 ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 20. Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej udostępniają, w formie pisemnej w postaci papierowej lub elektronicznej, podmiotom, o których mowa w art. 411 ust. 12 ustawy zmienianej w art. 1, na ich żądanie, w celu, o którym mowa w tym przepisie, niezbędne dane osobowe osób fizycznych pozyskane od tych osób od dnia 15 maja 2033 r. i przetwarzane w związku z zaangażowaniem tych funduszy w realizację inwestycji w rozumieniu art. 14la pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Art. 21. Dotychczas wyodrębnione w budżetach obywatelskich pule przeznaczone na realizację projektów związanych z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, których realizacja prowadzi do zwiększania powierzchni biologicznie czynnej oraz retencji wód opadowych i roztopowych, uznaje się za pulę, o której mowa w art. 5a ust. 6a ustawy zmienianej w art. 2.

Art. 22. Do spraw uregulowanych ustawą zmienianą w art. 3, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 3 w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 23. 1. Plany ogólne gmin oraz plany zagospodarowania przestrzennego województw uchwalone przed dniem wejścia w życie ustawy zachowują ważność i mogą być zmieniane.
2. Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego obowiązujące w dniu wejścia w życie ustawy zachowują moc i mogą być zmieniane.
3. Do planów ogólnych gmin oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w odniesieniu do których przed dniem uchwalenia miejskich planów adaptacji, o których mowa w art. 18a ustawy zmienianej w art. 1, albo w odniesieniu do których przed uznaniem dokumentów, o których mowa w art. 15 ust. 1, za miejskie plany adaptacji, rozpoczęto proces opiniowania lub uzgadniania, stosuje się przepisy dotychczasowe.
4. Do planów zagospodarowania przestrzennego województw, w odniesieniu do których przed dniem wejścia w życie ustawy, rozpoczęto proces opiniowania lub uzgadniania, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 24. Do postępowań w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz decyzji o warunkach zabudowy, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 25. Do strategii rozwoju, polityk publicznych, programów rozwoju lub programów służących realizacji umowy partnerstwa, o których mowa w art. 10a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 8 w brzmieniu dotychczasowym, w odniesieniu do których przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy rozpoczęto proces konsultacji, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 26. Do postępowań w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczętych na podstawie ustawy zmienianej w art. 9 w brzmieniu dotychczasowym i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 27. 1. Do porozumień, o których mowa w art. 11c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą w zakresie niedotyczącym przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych na podstawie umów, o których mowa w ust. 5. Strony tych porozumień dostosują je do przepisów zmienionych niniejszą ustawą w terminie 60 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. Do umów, o których mowa w art. 11c ust. 1b ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą w zakresie niedotyczącym przedsięwzięć niskoemisyjnych realizowanych na podstawie umów, o których mowa w ust. 5.
3. Do wniosków, o których mowa w art. 11c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w odniesieniu do których nie zawarto porozumień, o których mowa w art. 11c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 10, przed tym dniem, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wzywa wnioskodawcę do dostosowania wniosku do przepisów zmienionych niniejszą ustawą w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, o czym poucza wnioskodawcę.
4. Do wniosków, o których mowa w art. 11d ust. 1 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w odniesieniu do których nie zawarto umów, o których mowa w art. 11d ust. 2 ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu dotychczasowym, przed tym dniem, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 10 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.
5. Do umów, o których mowa w art. 11d ust. 2 ustawy zmienianej w art. 10
w brzmieniu dotychczasowym, zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 28. 1. Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami po raz pierwszy sporządza prognozy zmian aktywności, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 30 czerwca 2039 r.
2. Informacje i dane, o których mowa w art. 9 ust. 1c i 1d ustawy zmienianej w art. 11, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, właściwi ministrowie w zakresie swojej właściwości przekazują po raz pierwszy Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami do dnia 31 grudnia 2038 r.
3. Terminy sporządzania prognoz zmian aktywności, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 1b ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, liczy się od dnia, o którym mowa w ust. 1.

Art. 29. 1. Pierwszą aktualizację prognoz zmian aktywności, o której mowa w art. 9 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 11 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, Krajowy ośrodek bilansowania i zarządzania emisjami sporządza do dnia 30 czerwca 2038 r., jeżeli ocena, o której mowa w art. 9 ust. 5a tej ustawy, wykaże taką zasadność.
2. Informacje i dane niezbędne do sporządzenia aktualizacji, o której mowa w ust. 1, oraz oceny, o której mowa w art. 9 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 11, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, właściwi ministrowie w zakresie swojej właściwości przekazują Krajowemu ośrodkowi bilansowania i zarządzania emisjami do dnia 31 grudnia 2037 r.
3. Ocenę, o której mowa w art. 9 ust. 5a ustawy zmienianej w art. 11, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przeprowadza się w okresie od dnia 1 stycznia 2038 r. do dnia 30 kwietnia 2038 r.

Art. 30. Przepis art. 5a ust. 6a ustawy zmienianej w art. 2 stosuje się po raz pierwszy do konsultacji społecznych prowadzonych w gminach w ramach budżetów obywatelskich na rok 2037, jeżeli do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy nie zakończono etapu zgłaszania projektów budżetów obywatelskich na ten rok.

Art. 31. 1. W latach 2036–2045 maksymalny limit wydatków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będący skutkiem finansowym wejścia w życie ustawy wynosi 2 013 tys. zł, w tym w:
1) 2036 r. – 0 tys. zł;
2) 2037 r. – 200 tys. zł;
3) 2038 r. – 50 tys. zł;
4) 2039 r. – 320 tys. zł;
5) 2040 r. – 50 tys. zł;
6) 2041 r. – 431 tys. zł;
7) 2042 r. – 50 tys. zł;
8) 2043 r. – 431 tys. zł;
9) 2044 r. – 50 tys. zł;
10) 2045 r. – 431 tys. zł.
2. Organem monitorującym wykorzystanie limitu wydatków określonego w ust. 1 oraz wdrażającym mechanizm korygujący, o którym mowa w ust. 3, jest minister właściwy do spraw klimatu.
3. W przypadku gdy wielkość wydatków po pierwszym półroczu danego roku budżetowego wyniesie więcej niż 65% limitu wydatków przewidzianych na dany rok, obniża się wielkość środków przeznaczonych na wydatki w drugim półroczu o kwotę stanowiącą różnicę między wielkością tego limitu a kwotą przekroczenia wydatków.

Art. 32. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 14, który wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2037 r.


Uzasadnienie
Sprawozdawca: Sylwia Laskowska-Bobula, sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,

Projekt wprowadzając zmiany we szeregu ustaw ma na celu wsparcie przedsięwzięć prośrodowiskowych prowadzonych zarówno na szczeblu centralnym jak i samorządowym, w szczególności mając na uwadze działania dotyczące adaptacji do zmian klimatu, poprawy jakości powietrza oraz usprawnienia systemu zarządzania emisjami.

Ograniczenie skutków pogłębiających się zmian klimatu w miastach ma bezpośredni wpływ nie tylko na życie obywateli, ale także dynamiczny rozwój gospodarczy kraju oraz regionów. To samo odnosi się do prawa do oddychania czystym powietrza. W tym celu zaproponowane zostały odpowiednie przepisy, które pozwolą na dalszą efektywną realizację przedsięwzięć mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu sektora mieszkalnictwa na stan powietrza oraz jeszcze efektywniejszą realizację narzędzi finansowych dedykowanych temu zadaniu.

Do zasadniczych celów ustawy należy m.in. wprowadzenie rozwiązań służących wzmocnieniu aspektów transformacji ekologicznej i klimatycznej miast. Projektowane rozwiązania wpisują się w szerokie spektrum działań realizowanych przez Ministra Klimatu i Środowiska w zakresie klimatu i zrównoważonego rozwoju.

Miasta są obszarem, w którym koncentrują się współczesne wyzwania cywilizacyjne. Są również terenami najbardziej wrażliwymi na zmiany klimatu. Kryzys klimatyczny ma istotny wpływ zarówno na dynamikę rozwoju tkanki miejskiej, jak i jakość życia ich mieszkańców, stanowiących obecnie ok. 60% populacji Polski. Należy zatem dążyć do osiągnięcia neutralności klimatycznej miast oraz zwiększyć odporność miast na zachodzące zmiany klimatu.

Proponowany projekt stanowi jeden z rezultatów działań analitycznych podejmowanych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, w tym szerokich konsultacji prowadzonych z przedstawicielami samorządów miejskich, biznesu, think tanków, organizacji społecznych i obywatelskich, ekspertów, naukowców, architektów i urbanistów. Miały one na celu zidentyfikowanie głównych problemów dotyczących szeroko rozumianych działań i polityki adaptacyjnej. W ich trakcie jednym z najczęściej podkreślanych problemów był niewystarczający stopień zaangażowania miast w opracowywanie miejskich planów adaptacji do zmian klimatu (MPA). Wskazywano, że MPA nie są osadzone w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, a w części miast nie podejmuje się wystarczających działań adaptacyjnych pomimo stworzenia planów adaptacji do zmian klimatu.

Zasadne jest także stworzenie przestrzeni prawnej dla powiązania opracowania i wdrażania przez miasta planów adaptacji do zmian klimatu, a także powiązania tych planów z innymi dokumentami strategicznymi i planistycznymi na poziomie lokalnym.

Aby rozwiązać przedstawione problemy, zdecydowano się na wprowadzenie zmian polegających na:
- wyodrębnieniu puli środków w budżecie obywatelskim, które mają zostać przeznaczone na projekty związane z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, których realizacja ma prowadzić do zwiększania powierzchni biologicznie czynnej oraz retencji wód opadowych i roztopowych,
- doprecyzowaniu przygotowywanej przez samorząd województwa polityki rozwoju województwa o kontekst prowadzenia działań na rzecz ochrony klimatu oraz działań adaptacyjnych, zmniejszających podatność na zmiany klimatu,
- wprowadzeniu obowiązku opracowania miejskich planów adaptacji do zmian klimatu przez miasta o liczbie mieszkańców równej lub większej niż 20 tys.,
- określeniu działań zmniejszających podatność na zmiany klimatu, a w szczególności rekomendacji i wniosków zawartych w miejskich planach adaptacji do zmian klimatu, jako jednego z kluczowych elementów polityki przestrzennej,
- doprecyzowanie przepisów ustawy ooś dotyczących zakresu oraz elementów niezbędnych oceny oddziaływania na środowisko w obszarze dotyczącym analiz klimatycznych (wprowadzenie obowiązku wykonania analizy podatności przedsięwzięcia na zmiany klimatu, obejmującej analizę narażenia oraz odporności przedsięwzięcia na zmiany klimatu.

Projekt ustawy wprowadza także dodatkowe mechanizmy wspierające realizację przedsięwzięć proekologicznych w miastach oraz na pozostałych obszarach kraju, w których są stwierdzane przekroczenia poziomów dopuszczalnych i docelowych dla substancji objętych systemem monitoringu jakości powietrza, nie tylko przez wydłużenie czasu na realizację działań naprawczych określonych w programach ochrony powietrza.

Wprowadzane są również zmiany w USZE, które mają na celu uporządkowanie ustawowych zadań wykonywanych przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE). Proponowane zmiany w zakresie terminów zadań wykonywanych przez KOBiZE pozwolą usprawnić jego pracę oraz pozwolą uelastycznić wykonywanie rozległego zakresu realizowanych zadań ustawowych. Co z kolei pozwoli na wydłużenie okresu prac nad przygotowaniem dokumentów i raportów m.in. obejmujących swoim zakresem gazy cieplarniane i inne zanieczyszczenia powietrza. Dodatkowo zaproponowane zmiany stanowią doprecyzowanie przepisów. Ze względu, iż w obecnym brzmieniu USZE jest przewidziany jedynie tryb pełnej aktualizacji Krajowego programu ograniczania zanieczyszczenia powietrza, który należy stosować zarówno w przypadku, gdy z prognoz wielkości emisji lub inwentaryzacji emisji wynika, że krajowe cele redukcyjne nie są spełnione lub istnieje ryzyko ich nieosiągnięcia proponuje się doprecyzowanie przepisów tak, żeby w przypadku możliwości nieosiągnięcia celów redukcyjnych − aktualizowane były jedynie strategie i środki dotyczące redukcji emisji zawarte w tym programie. Dokumenty te służą do monitorowania wyników prowadzonych działań na rzecz ograniczania zanieczyszczenia powietrza i zmniejszania emisji gazów cieplarnianych jak i zwiększania odporności ekosystemów także na terenach zurbanizowanych.

Projektowana ustawa nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.

Dziękuję.


og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 346
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Aleksander Sternicki » 25 sty 2024, 17:41

Fryderyk Skarbiński

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Rząd po raz kolejny uznał, że wie najlepiej. Wie najlepiej przed jakimi wyzwaniami stoją samorządy, wie najlepiej jak sobie z tymi wyzwaniami poradzić, wie najlepiej na jakie inwestycje powinny być przeznaczane ich środki. To kolejny przykład przeświadczenia o omnipotencji rządzących i konieczności trzymania samorządów na krótkiej smyczy.

Po pierwsze mam wątpliwości czy aby najlepszym sposobem walki ze zmianami klimatu są skomplikowane i kosztowne dokumenty strategiczne. Miasta o liczbie mieszkańców równej lub większej niż 20 tysięcy teraz obowiązkowo będą musiały sfinansować ze swoich kurczących się dochodów kolejny dokument. Dokument, który jak wiele innych w wielu wypadkach powstanie bo musi powstać, a później wyląduje w szafie urzędu. Jesteśmy mistrzami świata w opracowywaniu strategii i planów, ale niestety niewiele z tego wynika. Nie tędy moim zdaniem droga.

Drugi problem to konieczność opracowania planów jednocześnie, w krótkim okresie czasu przez mnóstwo jednostek. To przy rynku specjalistów w tej dziedzinie, który nie jest zbyt szeroki doprowadzi do gwałtownego wzrostu kosztów opracowania tych dokumentów. Czy nie lepiej byłoby w tej sytuacji jeśli już rząd chce ręcznie sterować tym co mają robić miasta wprowadzać takie plany kaskadowo a nie równolegle? No i oczywiście pojawia się pytania z czego te biedne gminy mają sfinansować kolejne kosztowne analizy i dokumentacje? Rząd w swej chęci walki ze zmianami klimatu oczywiście nie liczy się z kosztami jakie będą musiały ponieść gminy, aby spełnić wymogi biurokratyczne jakie na nie nałożył. Takie podejście jest oczywiście niezgodne z art. 7 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym zabrania nakładania nowych zadań własnych na gminy bez zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację.

Urzędnicy rządu Marty Fornero-Piotrowskiej wiedzą lepiej nie tylko od gmin, ale także od ich mieszkańców na jakie inwestycje powinny być wydawane środki samorządu. Tym samym nałożyli obowiązek wyodrębnienia puli środków w ramach budżetów obywatelskich na realizację projektów związanych z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego. Co jeśli mieszkańcy uznają inne projekty za pilniejsze dla ich miasta? No cóż rząd wie lepiej co powinni finansować ze swoich środków. Co jeśli miasto jest tak dobrze zarządzane, że nie ma potrzeby realizowania dodatkowych projektów w tym zakresie? No cóż rząd wie lepiej. Oczywiście takie podejście kłóci się z założeniem budżetów obywatelskich, że to obywatele decydują na co środki w ramach tego budżetu mają być przeznaczone.

Nie wierzę, że przyjęcie jakichkolwiek planów przełoży się na lepszą ochronę środowiska czy adaptację do zmian klimatu. Nie zgadzam się z założeniem, że koszty biurokratycznych wymogów rządu finansować mają samorządy jest to jawnie niezgodne z zasadami decentralizacji. Jako obywatel nie zgadzam się też na ograniczenie swobody wyboru w ramach budżetu obywatelskiego projektów przez narzucone przez rząd wymogi co do wyodrębnianie puli środków na określone inwestycje.

W związku z powyższymi zastrzeżeniami Obywatelska Rewolucja zagłosuje przeciw przedstawionemu projektowi ustawy.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 27 sty 2024, 15:15

Laskowska-Bobula:

Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny panie pośle Skarbiński,

Gdyby uważnie wsłuchał się pan w przedstawione przeze mnie uzasadnienie, dowiedziałby się pan, że ustawa nie jest fanaberią ministerstwa, a efektem szerokich konsultacji społecznych, w które zaangażowani byli przedstawiciele podmiotów zainteresowanych wprowadzanymi zmianami - samorządów terytorialnych, biznesu, think tanków, organizacji społecznych i obywatelskich, ekspertów, naukowców, architektów i urbanistów. Podczas konsultacji uczestnicy zgłosili problem m.in. zbyt małego zaangażowania społeczności lokalnych w kwestie dotyczące ochrony środowiska miejskiego, w szczególności w kontekście stanu zieleni w przestrzeni miejskiej. Wskazywano także na problem niewystarczających środków finansowych w budżetach miast na realizację projektów związanych ze zwiększaniem udziału terenów zieleni w mieście, rozwoju błękitno-zielonej infrastruktury czy różnorodności biologicznej. Zwrócono także uwagę na kluczowe znaczenie miejskich budżetów obywatelskich w kontekście środowiskowym. Projektowana ustawa jest odpowiedzią na zgłaszane problemy.

Przechodząc do planowania adaptacji do zmian klimatu na poziomie lokalnym - jest to rozwiązanie funkcjonujące obligatoryjnie m.in. w Danii, Francji, Szwecji i Wielkiej Brytanii. W Wielkiej Brytanii od 2008 r. dokumenty dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego muszą obejmować strategie mające na celu zapewnienie, że rozwój i wykorzystanie gruntów na obszarze objętym zasięgiem lokalnego organu do spraw zagospodarowania przestrzennego przyczynią się do adaptacji i mitygacji zmian klimatu. We Francji na poziomie prawnym wprowadzono obowiązek opracowania Terytorialnego Planu Klimat Energia Powietrze (Plan Climat Air Energie Territorial), uwzględniającego adaptację i mitygację zmian klimatu. W Danii od 2013 r. samorządy miejskie miały uwzględniać adaptację do zmian klimatu w miejskich planach zagospodarowania przestrzennego. Od lutego 2018 r. wymóg ten został włączony do prawa krajowego dotyczącego planowania przestrzennego.

Działania z zakresu adaptacji do zmian klimatu powinny być podejmowane zarówno na poziomie gminnym, jak i w większym zakresie na poziomie regionalnym i krajowym. Zasadne jest więc zapewnienie w przepisach prawa elementu składowego polityki rozwoju gminy, województwa, kraju, który doprowadzi do wzmocnienia roli działań na rzecz adaptacji do zmian klimatu i tych podejmowanych na rzecz zielonej transformacji.

Zielone budżety obywatelskie wskazywane są często jako element szerszej polityki miejskiej ukierunkowanej na adaptację do zmian klimatu. Z takim przesłaniem zielone wersje budżetów obywatelskich uruchomiono m.in. w Brukseli czy w Lizbonie. Zaproponowana przez nas ustawa pozwoli na zwiększenie środków finansowych przeznaczanych w miastach w ramach budżetów obywatelskich na ochronę środowiska miejskiego, w szczególności na realizację projektów związanych z ochroną miejskiego środowiska przyrodniczego, których realizacja ma prowadzić do zwiększania powierzchni biologicznie czynnej oraz retencji wód opadowych i roztopowych. Projektowane rozwiązania dotyczące tzw. zazielenienia budżetu obywatelskiego są już realizowane przez niektóre miasta (m.in. Katowice, Lublin, Gdańsk, Kraków). Miasta te wprowadziły zabezpieczenie puli środków z budżetu partycypacyjnego na inwestycje dotyczące zazieleniania miast. Ustawowe wsparcie realizacji projektów dotyczących ochrony miejskiego środowiska, szczególnie w kontekście stanu zieleni i wód opadowych w przestrzeni publicznej, wesprze bezpośrednio miasta w transformacji w przyjazne, zaadaptowane i neutralne klimatycznie. Podkreślić należy, że wyodrębnienie puli środków w ramach budżetu obywatelskiego będzie leżało w gestii konkretnych samorządów, które będą mogły zdecydować o jej wysokości w zależności od potrzeb w danej miejscowości - projekt zachęca lokalne społeczności do wybierania inwestycji przyjaznych środowisku, ale ostateczna decyzja należy do nich.

W kontekście adaptacji do zmian klimatu zaplanowano stosowne finansowanie działań ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko który stanowi kontynuację wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko, a także Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Opracowywanie przez miasta miejskich planów adaptacji będzie miało wsparcie finansowe w wysokości maksymalnie 80% potrzebnej kwoty, bez potrzeby angażowania środków z budżetu państwa. Ponad to, w budżecie państwa na rok 2037 zaplanowany zostanie wzrost wydatków w części dot. subwencji i dotacji dla samorządów.

Dziękuję.
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 27 sty 2024, 15:21

Popowska:

Przechodzimy do głosowania. Kto jest za przyjęciem ustawy zechce podnieść rękę i nacisnąć przycisk?
Dziękuję.
Kto jest przeciw?
Dziękuję.
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.

og: 48h
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 27 sty 2024, 15:21

za
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Beata Majewska
Posty: 87
Rejestracja: 19 kwie 2023, 11:14

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Beata Majewska » 28 sty 2024, 0:34

Za
Beata Majewska - wicemarszałek Sejmu RP, posłanka z ramienia Polskiego Stronnictwa Ludowego



Awatar użytkownika
Michał Ajna
Posty: 5123
Rejestracja: 20 wrz 2015, 21:57

Re: [Rząd]: o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw

Postautor: Michał Ajna » 29 sty 2024, 8:49

za
Michał II, Król Senior
w Sejmie: BdWR



Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości

cron