[Rząd] budżet na 2037 rok

Marszałek: Oliwia Popowska
Awatar użytkownika
Mikołaj Liściowski
Posty: 1279
Rejestracja: 01 maja 2015, 16:44

[Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Mikołaj Liściowski » 04 mar 2024, 18:33

Wiktoria Wiedeńska
Przechodzimy do debaty nad przedstawionym przez Radę Ministrów projektem budżetu na rok 2037:
Ustawa budżetowa na rok 2037
z 2036 roku


Art. 1. 1. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 1 165 978 758 tys. zł
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 1 269 349 058 tys. zł
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2037 ustala się na kwotę nie wyższą niż 103 370 300 tys. zł

Art. 2. Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 1 000 000 tys. zł

Art. 3. Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych wynosi 103,5%.

Art. 4. Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 12 361 zł.

Art. 5. Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z mocą od 1 stycznia 2037 roku.




Dochody:
I. Ogółem 1 165 978 758 (w tysiącach złotych)

I Dochody podatkowe 1 077 097 739
1.1. Podatki pośrednie 712 825 374
z tego:
Podatek od towarów i usług 479 931 311
Podatek akcyzowy 226 890 017
Podatek od gier 6 004 046
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 127 928 783
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych 22 067 581
1.4. Podatek od funduszu wynagrodzeń 206 022 688
1.5. Podatek tonażowy 11
1.6. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 8 253 302
2. Dochody niepodatkowe 75 686 296
2.1. Dywidendy 15 031 932
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 074
2.3. Cło 9 684 630
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 40 515 244
2.5. Wpłaty Jednostek Samorządu Terytorialnego 10 453 416
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł 13 194 723


Wydatki:
II. Ogółem 1 269 349 058 (w tysiącach złotych)

010 Rolnictwo i łowiectwo 12 665 000
020 Leśnictwo 183 000
050 Rybołówstwo i rybactwo 379 000
100 Górnictwo i kopalnictwo 1 895 458
150 Przetwórstwo przemysłowe 1 569 000
500 Handel 1 495 000
550 Hotele i restauracje 57 000
600 Transport i łączność 22 989 000
630 Turystyka 79 000
700 Gospodarka mieszkaniowa 19 000 000
710 Działalność usługowa 1 560 000
720 Informatyka 1 195 000
730 Nauka 23 800 000
750 Administracja publiczna 24 900 000
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 4 510 600
752 Obrona narodowa 181 260 000
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 166 000 000
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 33 000 000
755 Wymiar sprawiedliwości 25 000 000
757 Obsługa długu publicznego 50 000 000
758 Różne rozliczenia 193 000 000
801 Oświata i wychowanie 22 800 000
803 Szkolnictwo wyższe 26 500 000
851 Ochrona zdrowia 362 520 000
852 Pomoc społeczna 40 000 000
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 40 000 000
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 674 000
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 2 200 000
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 7 922 000
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 1 000 000
926 Kultura fizyczna 1 196 000




UZASADNIENIE
Sprawozdawca: Paweł Pudłowski, minister finansów

1. Założenia makroekonomiczne

wzrost PKB – 3,9%
inflacja – 3,5%
przeciętne wynagrodzenie – 12 361 zł
bezrobocie – 5,4%

2. Przewidywane saldo i dług sektora finansów publicznych

Przewidujemy, że PKB w cenach bieżących wyniesie w 2037 r. 9 063 mld zł.
Deficyt sektora finansów publicznych wyniesie 2,3% PKB.
Państwowy Dług Publiczny w dniu 31 grudnia 2036 wyniesie 1 689 mld zł, czyli 18,6% PKB.

3. Omówienie dochodów budżetu państwa

W skutek inflacji przewidujemy zwiększenie się dochodu budżetu, zwłaszcza powiązanych z konsumpcją i wartością surowców, których cena wzrasta. Zakładana niższa niż w poprzednich latach stopa inflacji powoduje jednak, że również wzrost dochodów będzie w tym zakresie niższy, niż w latach poprzednich. Wpływ na zwiększenie dochodów będzie miał także wzrost Produktu Krajowego Brutto, polskiej współpracy międzynarodowej w zakresie polityki gospodarczej, w tym wymiany handlowej, inwestycji zagranicznych. Na prognozowane zwiększenie się dochodów ma wpływ także bliższe danym GUSu założenia makroekonomiczne. W związku z wzrostem płac i utrzymującym się niskim bezrobociem zakładamy zwiększenie dochodów z podatku od funduszu wynagrodzeń.
Zakładany jest także dodatkowy wzrost dochodów z podatku VAT w związku z wprowadzeniem systemu KseF.

4. Omówienie wydatków budżetu państwa

W większości działów planowane jest zwiększenie wydatków kwoty zliżone do śródrocznej inflacji, z wyjątkiem:
- wydatki w dziale Obrona narodowa zostają utrzymane na poziomie 2% PKB,
- wydatki w dziale Ochrona zdrowia wzrastają do 4% PKB,
- wydatki w dziale Różne rozliczenia (w tym subwencje samorządowe), Administracja publiczna, Szkolnictwo wyższe, Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa, Wymiar sprawiedliwości wzrastają dodatkowo w związku z planowanymi podwyżkami dla pracowników sfery budżetowej, m. in. nauczycieli i pracowników administracji publicznej,
- przewodywany jest spadek wydatków na obsługę długu publicznego co jest związane ze spłatą części zobowiązań dłuigoterminowych oraz spadkiem inflacji.

Przewidywany jest znaczny wzrost deficytu pulicznego co jest uzasadnione koniecznością zwiększenia wydatków na służbę zdrowia oraz wzrost wynagrodzeń pracowników sfery budżetowej, a także w innych działach, w których w ostatnich latach były one zamrożone.


OG: Debata potrwa do godziny 19:00 9 marca.
książę Mikołaj Liściowski - przewodniczący KKS, senator.

Prezydent RP (2015-2017); Regent Królestwa Polskiego (2017-2018); Marszałek Senatu (2019-2025); Premier (2025-2026); poseł na Sejm (2005-2015), podczaszy wielki koronny (2019-2031)

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 346
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Aleksander Sternicki » 08 mar 2024, 1:50

Sławomir Dudek

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!

Obecny rząd specjalizuje się w budżetach opartych na nierealistycznych założeniach. Przypomnę zeszłoroczny budżet, w którym założony był zupełnie nierealistyczny 18% wzrost dochodów z podatku od wynagrodzeń. Dzisiaj bazując na ubiegłorocznych nierealistycznych przychodach z tego podatku zakłada się dalszy wzrost przychodów z tego podatku o kolejne 7%. Nawet tak dynamiczny, ale równie nierealistyczny wzrost wynagrodzeń o prawie 18% w stosunku do ubiegłorocznych założeń nie jest w stanie wytłumaczyć tego wzrostu, bo jak rząd sam zakłada wzrośnie też bezrobocie. Przychody z tego tytułu są zawyżone przynajmniej o 12 miliardów złotych.

Drugie nierealistyczne założenie to zmniejszenie o prawie 14 miliardów kosztów obsługi długu publicznego. Żadne znaki na niebie i ziemi nie wskazują, aby rentowność polskich obligacji rządowych tak drastycznie spadła, zwłaszcza że już w poprzednich latach koszty obsługi długu bazowały na bardzo optymistycznych założeniach co do rentowności obligacji. W naszej ocenie na ten cel należałoby zagwarantować co najmniej 70 miliardów złotych.

To jest też budżet stagnacji. Budżet, który zapowiada kolejny rok bez żadnych odważnych działań, bez reform strukturalnych i bez konsolidacji finansów publicznych. Zdominowany przez sztywne wydatki i nieefektywne wykorzystanie środków. Nastawiony na przejadanie pieniędzy podatników, a nie na inwestycje i rozwój. Utrwalający obecny system społeczno-gospodarczy, który prowadzi do rosnących cen i do realnie coraz mniej wartych wynagrodzeń. Pogłębiający deficyty funduszy pozabudżetowych.

Pan minister uzasadniając tą fuszerkę używa słów, które mają przykryć kondycję finansów publicznych i państwa polskiego. Mówi o zwiększeniu dochodów budżetowych, ale to jest tak naprawdę wzrost cen. To co zyskujemy na zwiększonych wpływach tracimy na rosnących przez inflację kosztach. Mówi o niższej inflacji, ale to tylko pobożne życzenia i kolejny rok będzie się ona utrzymywać powyżej celu. Mówi, że niskie bezrobocie wpłynie na zwiększenie dochodów z podatku od funduszu wynagrodzeń, ale zakładane bezrobocie ma wzrosnąć, a mniej pracujących to mniejsze wpływy z tego podatku.

W końcu zakładany jest też dodatkowy wzrost dochodów VAT z tytułu wprowadzenia KSeF. Przypomnę, że system ten został wprowadzony jako dobrowolny. Na jakiej podstawie pan minister twierdzi, że wpłynie na wzrost dochodów z podatku VAT? Od miesięcy nie umiecie wyjaśnić tego fenomenu, więc może dzisiaj w końcu dowiemy się w jaki cudowny sposób fakultatywny system ma zmniejszyć lukę w podatku VAT?

Nie stać nas na to, aby kolejny rok żyć w fikcji tworzonej przez budżet, którego nie da się zrealizować. Musimy powiedzieć dość ignorancji obecnej władzy w dziedzinie finansów i gospodarki odrzucając przedłożony projekt budżetu.

Dziękuję.

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9030
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Laura » 09 mar 2024, 15:37

Pani Marszałek
Wysoka Izbo,
W ubiegłym roku rząd zapowiedział dwa dość duze programy jeden dotyczy start upów, drugi przeciwdziałania niedoborowi wody, jakie środki zostały w przyszłorocznym budżecie zostały zabezpieczone na te cele?
Czy rząd planuje w kolejnych miesiącach inne programy. które będą finansowane z budżetu, jeśli tak, to jakie i jakie kwoty są przewidywane na te zadania w budżecie na rok 2037?
Z publicznych zapowiedzi członków Rady Ministrów dowiadujemy się, że planowane jest zwiększanie wydatków na słuzbę zdrowia co rok o 1%, do chwili gdy te wydatki osiągną 6%. Co stanowi przeszkodę, by już w kolejnym roku przeznaczyć na ten cel 5 % PKB
Dziękuję
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026

Awatar użytkownika
Gabriela Dawidowska
Posty: 262
Rejestracja: 14 paź 2017, 14:17

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Gabriela Dawidowska » 20 mar 2024, 19:59

Paweł Pudłowski

Pani Marszałek!
Wysoka Izbo!
Zakładamy wzrost przeciętnego wynagrodzenia, w stosunku do danych za 2035 rok, o ponad 1700 złotych. Jednocześnie muszę podkreślić, że zwykle rządowe szacunki okazywały się niższe od tego, jak wynagrodzenia Polaków kształtowały się w rzeczywistości. Zakładamy także wzrost minimalnego wynagrodzenia, co również nie będzie bez znaczenia dla wpływów z podatku od funduszu wynagrodzeń. Zakładany wzrost bezrobocia jest minimalny, na poziomie błędu statystycznego i nie będzie miał znaczącego wpływu na wpływy ze wspomnianego podatku.

Faktem jest, że inflacja z roku na rok spada i jest dziś niższa, niż w wielu państwach regionu. Zakładana inflacja na rok 2037 to zaledwie 3,5%, a więc poziom o wiele niższy, niż jeszcze kilka lat temu. Należy zatem stwierdzić, że działania rządu mające na celu przeciwdziałanie inflacji były skuteczne.

Jeśli chodzi o system KSeF, to rząd nie ma wątpliwości, że cyfrowy system pozwoli szybciej reagować na naruszenia, a zatem również zapobiegać tworzeniu karuzel vatowskich. Oczywiście rząd zdaje sobie sprawę, że osoby planujące dokonać naruszeń prawa nie będą chętne do korzystania z nowych rozwiązań, inaczej może być jednak z ich kontrahentami, co już samo w sobie pozwoli na kontrolę dokonywanych transakcji.

Jeśli chodzi o program "Start in Poland", to z budżetu państwa planujemy przeznaczyć na niego w 2037 roku 0,3 mld złotych. W większości program ma być finansowany ze źródeł zewnętrznych, m. in. z funduszy UE, funduszy norweskich czy funduszy pozyskanych z Tajwanu.

Z budżetu państwa jest finansowanych wiele różnorodnych programów, dzisiejsza debata nie jest miejscem na szczególowe omawianie każdego z nich i planowanych wydatków na nie.

W tegorocznym budżecie zaplanowaliśmy zwiększenie bezpośrednich wydatków z budżetu na ochronę zdrowia z 3% do 4%, co jest olbrzymim wzrostem. Z 220 mld zł w roku ubiegłym wydatki na ten cel wzrastają do ponad 360 mld zł w roku bieżącym. Wydatki na ten cel stanowią zatem w tegorocznym budżecie niemal 1/3 wszystkich wydatków budżetowych, co następuje przy znacznym wzroście deficytu budżetowego. Zwiększenie wydatków na ochronę zdrowia do 5% PKB powiększyłoby deficyt o dalsze niemal 100 mld złotych, co byłoby praktycznie niemożliwe do uzyskania przy zachowaniu wypłacalności państwa.
Pragnę przy tym dodać, że duża część obywateli korzysta z prywatnej opieki zdrowotnej, wydając na ten cel kwoty stanowiące spory procent PKB.

Dziękuję.
Gabriela Dawidowska - senator, minister-członek Rady Ministrów, przewodnicząca Komitetu Stałego Rady Ministrów

Frakcja:
Sejm:
Paweł Pudłowski, Jan-Roman Potocki, Paulina Matuszewska
Senat:
Marcin Zamoyski

Awatar użytkownika
Gabriela Dawidowska
Posty: 262
Rejestracja: 14 paź 2017, 14:17

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Gabriela Dawidowska » 22 mar 2024, 19:02

Wiedeńska
Przechodzimy do głosowania.
OG: Czas do godziny 19:00 25 marca.
Gabriela Dawidowska - senator, minister-członek Rady Ministrów, przewodnicząca Komitetu Stałego Rady Ministrów

Frakcja:
Sejm:
Paweł Pudłowski, Jan-Roman Potocki, Paulina Matuszewska
Senat:
Marcin Zamoyski

Awatar użytkownika
Gabriela Dawidowska
Posty: 262
Rejestracja: 14 paź 2017, 14:17

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Gabriela Dawidowska » 22 mar 2024, 19:02

za
Gabriela Dawidowska - senator, minister-członek Rady Ministrów, przewodnicząca Komitetu Stałego Rady Ministrów

Frakcja:
Sejm:
Paweł Pudłowski, Jan-Roman Potocki, Paulina Matuszewska
Senat:
Marcin Zamoyski

Awatar użytkownika
Aleksander Sternicki
Posty: 346
Rejestracja: 22 paź 2023, 10:39

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Aleksander Sternicki » 23 mar 2024, 0:40

przeciw

Awatar użytkownika
Nikodem Kepp
Posty: 381
Rejestracja: 29 wrz 2022, 20:33

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Nikodem Kepp » 23 mar 2024, 2:27

Przeciw.

Awatar użytkownika
Marta Fornero-Piotrowska
Posty: 1554
Rejestracja: 27 gru 2022, 16:50

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Marta Fornero-Piotrowska » 24 mar 2024, 12:35

za
Marta Fornero-Piotrowska - premier RP (2020; od 2032)

Minister sprawiedliwości (2015-22), senator RP (2015-34), posłanka na Sejm RP (od 2034), marszałek woj. pomorskiego (2026-32), przewodnicząca Postępowych Demokratów (2032-35) oraz KNDP (2035-36)

Awatar użytkownika
Laura
Posty: 9030
Rejestracja: 08 lip 2015, 0:29

Re: [Rząd] budżet na 2037 rok

Postautor: Laura » 25 mar 2024, 9:13

przeciw
Laura Novak
Wicepremier RP- Minister Skarbu i Energii.( 2026-2027 i 2028-2031)
Premier RP ( 2027)
Poseł na Sejm IV RP. I-VI kadencji
W latach 2020-2024 i od 2029 przewodnicząca SLD i ZL.
Przewodnicząca KP ZL w latach 2019-2026


Wróć do „Sejm RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości