Przechodzimy do debaty nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne, zgłoszonym przez grupę posłów klubu Razem dla Polski - Demokracja i Postęp. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela wnioskodawców, pana posła Konrada Zaradnego.
Ustawa
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne
Art. 1. W ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 40a w ust. 2 w pkt 1 w lit. j średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. k w brzmieniu:
„k) rejestru cen nieruchomości;”; 2) w załączniku do ustawy:
a) w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) 1,0 – gdy materiały zasobu są udostępniane określonemu podmiotowi dla jego potrzeb własnych niezwiązanych z działalnością gospodarczą, bez prawa publikacji w sieci Internet;”,
b) w ust. 8 wyrazy „nr 2, 3, 6–14 i 16” zastępuje się wyrazami „nr 2, 3, 6–11, 13, 14 i 16”,
c) w ust. 18 wyrazy „nr 6, 9, 10 (lp. 3, 4, 19, 20), 12 lub 13” zastępuje się wyrazami „nr 6, 9, 10 (lp. 3, 4, 19, 20) lub 13”,
d) uchyla się tabelę nr 12.
Art. 2. Do wniosków o udostępnienie rejestru cen nieruchomości złożonych i
nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.
Art. 3. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 40g ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 40g ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Poseł sprawozdawca: Konrad Zaradny
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
rejestr cen nieruchomości prowadzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne zawiera wiele istotnych danych dla obywateli, a także może służyć kontroli prawidłowego funkcjonowania rynku cen nieruchomości. W szczególności dane zawarte w RCN dotyczą położenia i rodzaju sprzedanych nieruchomości, a także rzeczywistych cen transakcyjnych sprzedaży, pozyskanych z aktów notarialnych, które po przesłaniu do powiatu wpisywane są do RCN w terminie 30 dni od dnia otrzymania odpowiednich dokumentów. Dane te mogą być wykorzystywane w różnoraki sposób zarówno przez rzeczoznawców szacujących wartość nieruchomości dla różnych celów, firmy komercyjnie przetwarzające i udostępniające dane o obrocie nieruchomościami, a także przez poszczególnych obywateli, którzy chcą pozyskać aktualne informacje o cenach nieruchomości w interesującej ich konkretnej okolicy.
Obecnie dostęp do danych RCN uzależniony jest od wniesienia opłaty. W praktyce ogranicza to dostęp do pełnych danych, które są upubliczniane w RCN. Poszczególne starostwa przyjmują też różną praktykę co do formy i trybu składania wniosków. Podkreślić także należy, że RCN dostępny jest na stronie geoportal.gov.pl. W obecnym stanie prawnym i faktycznym nie ma uzasadnienia, aby utrzymywać odpłatność za udostępnienia danych z RCN. Celem projektu jest zniesienie tego obowiązku przez wykreślenie z ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne przepisów określających podstawę pobierania opłat za dostęp do RCN.
Pełny, nieodpłatny dostęp do RCN wpłynie na rozwój nowych informatycznych narzędzi i usług w zakresie handlu nieruchomościami. Publiczny dostęp do tych danych zwiększy przejrzystość rynku. Kupujący i sprzedający oraz właściciele i inwestorzy – posiadając aktualne i rzetelne dane o cenach rynkowych – będą mogli działać adekwatnie do rzeczywistych potrzeb rynkowych. Powszechność dostępu do danych RCN ograniczy możliwości manipulacji cenami. Poprawi to zwłaszcza pozycję obywateli zaspokajających swoje potrzeby mieszkaniowe. Wraz z innym mechanizmami kontroli rynku w tym, obowiązkiem upublicznienia cen ofertowych przez deweloperów.
Projekt nie wywoła skutków finansowych w budżecie państwa. Projekt będzie miał korzystne skutki społeczne. Bezpłatny dostęp do RCN spowoduje korzystne skutki w zakresie powszechności wiedzy o cenach transakcyjnych nieruchomości przeznaczonych na zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych. Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, nie wpłynie negatywnie na sytuację rodzin z dziećmi.
Dziękuję.
og: 48h