Urszula Zielińska:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowna Pani Minister Sadowska-Konczal,
w trakcie zeszłorocznej kampanii wyborczej przedstawiciele partii rządzących zapowiadali wprowadzenie w Polsce systemu kaucyjnego. Propozycja znalazła się w programie wyborczym komitetu, poseł Antoni Kostka deklarował, że "RZO ma gotową ustawę o systemie kaucyjnym dla opakowań", a sama pani minister twierdziła, że projekt projekt trafi pod obrady Sejmu w ciągu pierwszych 100 dni.
W związku z tym, proszę o odpowiedzi na wszystkie następujące pytania:
1. Skąd wynikają opóźnienia w pracach nad projektem dotyczącym wprowadzenia systemu kaucyjnego?
2. Kiedy ministerstwo zamierza przekazać projekt pod obrady Sejmu?
3. Kiedy możemy realnie spodziewać się pierwszych automatów kaucyjnych w Polsce?
Dziękuję.
Jacek Schmidt:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny Panie Ministrze Jemielniak,
sztuczna inteligencja (AI) jest obecnie jednym z najbardziej rozwijających się obszarów w dziedzinie technologii. Jej potencjał dla różnych sektorów gospodarki jest niezaprzeczalny. Polscy naukowcy, inżynierowie i przedsiębiorcy w dziedzinie AI mają wysoki potencjał, który może pomóc w rozwoju naszego państwa i zapewnieniu bezpiecznej i efektywnej przyszłości dla społeczeństwa.
Niesamowity potencjał badawczy AI przejawia się zarówno w możliwości wykorzystywania sztucznej inteligencji do prowadzonych badań naukowych, jak i do potrzeby badania samego działania AI. Niezależnie od oceny rozwoju tej technologii, wymaga ona uwzględnienia w procesach naukowych i badawczych. W chwili, gdy cały świat skupiony jest na możliwościach stwarzanych przez AI, zasadnym jest prowadzenie własnych działań w tej dziedzinie.
W związku z tym pragnę zapytać:
1. Czy ministerstwo analizuje rozwój AI w Polsce i czy przewiduje możliwości wsparcia działań zmierzających do jej większego wykorzystywania w gospodarce?
2. Czy ministerstwo w ramach swoich prac wykorzystuje AI?
3. Jakie są przewidywane formy wsparcia dla twórców i badaczy AI w Polsce?
4. Jakie wsparcie od ministerstwa otrzymują ośrodki naukowe w Polsce zajmujące się rozwojem i badaniem AI?
Dziękuję.
Faustyna Nowakowska-Kraus:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny Panie Ministrze Skarbiński,
w polskich przepisach prawa do chwili obecnej nie zostały uregulowane przepisy dotyczące obowiązku poruszania się rowerzystów w kaskach. Oczywiste jest, że każdy dorosły uczestnik ruchu drogowego sam według swojego doświadczenia i odpowiedzialności powinien wiedzieć, że konieczne jest noszenie kasku w czasie podróży rowerem. Rolą państwa jest jednak konstruowanie w taki sposób przepisów, aby były one abstrakcyjne i korzystne dla obywatela, a zatem przepis nakazujący poruszanie się w kasku podczas podróży rowerem spełnia te przesłanki. Oczywiście może znaleźć się wielu zwolenników teorii, że każdy powinien decydować sam o sobie i państwo nie powinno ingerować w te kwestie, ale należy wrócić do czasów, gdy decydowano o konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa, wtedy zapewne słychać było podobne głosy sprzeciwu.
W związku z tym, proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy ministerstwo pracuje nad rozwiązaniami, które pozwolą wprowadzić obowiązek poruszania się w kasku przez rowerzystów?
2. Czy istnieją przeszkody przed wprowadzeniem takich regulacji?
3. Czy istnieje możliwość wprowadzenia do kodeksu ruchu drogowego sankcji za brak kasku podczas podróży rowerem?
4. Czy były prowadzone badania co do zdania obywateli na temat obowiązku posiadania kasku rowerowego podczas podróży rowerem?
Dziękuję.
Anita Mikołajczyk:
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Szanowny Panie Ministrze Truskolaski,
uczniowie głusi lub niedosłyszący z powodu braku powszechnego dostępu do nauki polskiego języka migowego mogą mieć poważne trudności w jego zrozumieniu. Polskiego języka migowego (PJM), będącego ich pierwszym i naturalnym językiem, nie mają możliwości nauczyć się z uwagi na to, że nie ma on rangi przedmiotu nauczania. Obecny system kształcenia jest niewystarczający w stosunku do potrzeb oraz możliwości dzieci głuchych i niedosłyszących. Głuche i niedosłyszące dzieci trafiając do szkół, nie znają języka polskiego ani języka migowego. Język, którym posługują się nauczyciele, jest niezrozumiały dla głuchych i niedosłyszących. Głusi i niedosłyszący uczniowie nie uczą się swojego naturalnego, pierwszego języka – polskiego języka migowego. Brakuje również podręczników do nauki tego języka.
Ważnym zagadnieniem jest też wykształcenie kadry pedagogicznej pracującej z osobami głuchymi i niedosłyszącymi, która bardzo często zna ten język jedynie na podstawowym poziomie.
W związku z tym, zwracam się uprzejmie o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy ministerstwo zna występujący problem z powszechnym dostępem do nauki polskiego języka migowego?
2. Czy ministerstwo planuje w najbliższym czasie wprowadzić do polskiego porządku prawnego przepisy regulujące naukę polskiego języka migowego?
3. Czy ministerstwo planuje w najbliższym czasie wprowadzić do polskiego porządku prawnego przepisy dotyczące wymagań dla kadry pedagogicznej pracującej z osobami głuchymi i niedosłyszącymi w zakresie znajomości polskiego języka migowego na poziomie zaawansowanym?
Dziękuję.