Dziennik Ustaw

Konstytucyjny organ władzy wykonawczej. Obecna premier: Marta Fornero-Piotrowska
Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 23 lis 2015, 17:29

Ustawa z dnia 5 kwietnia 2017 roku o świadczeniach rodzinnych

Rozdział I
Art. 1. Art. 16 Ustawy o świadczenia rodzinnych otrzymuje brzmienie:
"4. Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje w wysokości 200 zł miesięcznie.
4a Kwota zasiłku podlega corocznej waloryzacji o wskaźnik inflacji na koniec poprzedniego roku."
Rozdział II
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie 1 lipca 2017 roku.
Prezydent RP: Mikołaj Lisciowski


Ustawa
z 5 kwietnia 2017 roku
o zmianie ustawy budżetowej na 2017 rok


Art. 1.
W ustawie budżetowej na rok 2017 z dnia 19 grudnia 2016 r. wprowadza się następujące zmiany:

"Art. 122. Załącznik nr 2 do ustawy budżetowej otrzymuje brzmienie:

ZAŁĄCZNIK nr 2
WYDATKI BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 2017
ZESTAWIENIE ZBIORCZE WEDŁUG DZIAŁÓW


OGÓŁEM (w tysiącach zł) 364 576 000
010 Rolnictwo i łowiectwo 8 141 464
020 Leśnictwo 7 814
050 Rybołówstwo i rybactwo 183 681
100 Górnictwo i kopalnictwo 558 863
150 Przetwórstwo przemysłowe 847 474
500 Handel 661 113
550 Hotele i restauracje 23 405
600 Transport i łączność 10 406 561
630 Turystyka 48 769
700 Gospodarka mieszkaniowa 4 776 315
710 Działalność usługowa 738 774
720 Informatyka 211 357
730 Nauka 6 296 619
750 Administracja publiczna 10 048 974
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 2 081 627
752 Obrona narodowa 32 048 887
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 81 214 575
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 14 036 054
755 Wymiar sprawiedliwości 11 207 203
757 Obsługa długu publicznego 43 715 654
758 Różne rozliczenia 93 000 329
801 Oświata i wychowanie 2 848 898
803 Szkolnictwo wyższe 13 615 783
851 Ochrona zdrowia 7 476 383
852 Pomoc społeczna 13 836 864
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 3 600 684
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 108 964
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 388 838
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 2 045 333
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 104 402
926 Kultura fizyczna 294 339
"

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 30 lis 2015, 16:34

Ustawa z dnia 4 maja 2017 roku o zawodzie fizjoterapeuty
Tekst:
http://orka.sejm.gov.pl/opinie7.nsf/naz ... 3001_u.pdf
Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 01 gru 2015, 16:14

Ustawa z dnia 9 maja 2017 roku o jednorazowym dodatku pieniężnym dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne w 2018 r.
Treść:
http://orka.sejm.gov.pl/Druki8ka.nsf/Pr ... 5-2015.pdf
*Zamiast 2016 roku ma być 2018
Prezydent RP: Mikołaj Liściowski


Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 23 gru 2015, 21:12

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 sierpnia 2017 roku
Treść:
https://docs.google.com/document/d/1I3x ... ef=2&pli=1
Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 28 gru 2015, 17:46

Ustawa z dnia 3 września 2017 roku o wyborze i koronacji Króla Polski

Art. 1. Zgromadzenie Narodowe wybiera Króla Polski w sytuacjach określonych przez Konstytucję RP.

Art. 2. 
1. Zgromadzenie Narodowe dla wyboru Króla Polski zwołuje osoba pełniąca obowiązki głowy państwa w miejscu i czasie przez siebie oznaczonych, nie później jednak niż na 60 dni od opróżnienia tronu.
2. Jeśli zwołanie Zgromadzenia Narodowego przez Regenta lub Interrexa nie nastąpi w ciągu 60 dni, zwołuje je Marszałek Sejmu.

Art. 3. 
Obradom Zgromadzenia Narodowego zwołanego w celu wyboru Króla przewodniczy Marszałek Sejmu lub w jego zastępstwie Marszałek Senatu. 

Art. 4. 
Kandydaturę na Króla może zgłosić grupa 15 członków Zgromadzenia Narodowego i grupa 50 000 obywateli. Można poprzeć tylko jedną kandydaturę. 


Art. 5. 
Uchwała o wyborze Króla Polski jest przyjmowana przez Zgromadzenie Narodowe większością dwóch trzecich głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zgromadzenia.


Art. 6. 
Jeżeli zgłoszono więcej niż jednego kandydata, a w pierwszym głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyskał wymaganej większości głosów, przed kolejnymi turami głosowania usuwa się z listy kandydatów nazwisko tego kandydata, który w poprzedniej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Jeżeli tę samą najmniejszą liczbę głosów uzyskało dwóch lub więcej kandydatów, przed kolejną turą głosowania usuwa się nazwiska tych kandydatów.

Art. 7. 
Jeżeli w wyniku zastosowania procedury określonej w art. 6. nie dojdzie do dokonania wyboru, Zgromadzenie Narodowe zbiera się w tym celu ponownie po upływie 30 dni. 

Art. 8. 
Po dokonaniu wyboru Króla przez Zgromadzenie Narodowe osoba pełniąca obowiązki głowy państwa niezwłocznie ogłasza referendum w sprawie akceptacji dla tego wyboru na dzień wolny od pracy przypadający w terminie od 60 do 80 dni od wyboru. 

Art. 9. 
1. Prawo do głosowania w referendum, o którym mowa w art. 8. mają wszyscy obywatele RP.
2. Pytanie w referendum brzmi:
"Czy zgadzasz się na wybór .. (imię, nazwisko wybranego)na Króla Polski ?"
z wariantami wyboru: 
TAK, 
NIE.
3. Wybór uważa się za zaakceptowany, jeśli w referendum co najmniej połowa głosujących odpowie TAK na zadane pytanie. 
4. Głosowanie przeprowadza się według zasad Kodeksu Wyborczego z 2011 roku i Ustawy o referendum ogólnokrajowym z 2003 roku.
5. Jeśli większość głosujących odpowie NIE, wówczas wybór Króla przeprowadza się po raz kolejny. 
6. Szczegółowe zasady przeprowadzania referendum określa ustawa z dnia 14 marca 2003 roku o referendum ogólnokrajowym.

Art. 10. 
1. W terminie 30 dni od ogłoszenia wyników referendum Sąd Najwyższy stwierdza o ważności lub nieważności wyboru.
2. Wniosek o unieważnienie całej procedury wyboru Króla lub jego poszczególnej części może zgłosić każdy obywatel RP uprawniony do głosowania w dniu referendum. 


Art. 11.
1. Koronacja na Króla Polski odbywa się po stwierdzeniu ważności wyboru Króla przez Sąd Najwyższy.
2. Datę koronacji określa w drodze postanowienia osoba pełniąca obowiązki głowy państwa. 

Art. 12. 
Koronacja odbywa się wedle zwyczajów I RP.

Art. 13. 
Koronacji dokonuje się po złożeniu przez Króla przysięgi przed zgromadzonym na specjalnym posiedzeniu w miejscu koronacji Zgromadzeniem Narodowym.

Art. 14. 
Władca jest koronowany przy użyciu następujących insygniów koronacyjnych:
1) repliki Korony Chrobrego,
2) replik jabłka i berła królewskiego,
3) Szczerbca.

Art. 15. 
1. Król będący małżonkiem panującej Królowej jest koronowany przy użyciu insygniów króla Augusta III.
2. Królowa będąca małżonką panującego Króla jest koronowana przy użyciu insygniów królowej Marii Józefy Habsburżanki. 

Art. 16. 
Podczas koronacji mogą być używane inne insygnia koronacyjne, niż wymienione w ustawie. Podczas uroczystości państwowych władca może używać innych insygniów królewskich, wedle zwyczajów I RP. 


Art. 17. 
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Prezydent RP: Mikołaj Liściowski


Ustawa
o likwidacji centrali Narodowego Funduszu Zdrowia
z 3 września 2017 roku


Rozdział I

Art. 1.
Rozwiązuje się centralę i oddziały wojewódzkie NFZ.

Art. 2.
Powołuje się 16 samodzielnych dyrekcji NFZ na podstawie podziału administracyjnego RP na województwa, współpracujące na zasadzie federacji.

Art. 3.
1. Każda Dyrekcja NFZ jest samodzielna i niezależna. Co roku otrzymuje pełną pulę funduszy do realizacji zadań określonych w ustawie o systemie zdrowotnym RP, na terenie jej działania.
2. Organem Dyrekcji NFZ jest Dyrektor NFZ.
3. Dyrektora NFZ powołuje, na 5-letnią kadencję, minister właściwy ds. zdrowia w porozumieniu z właściwym marszałkiem województwa, spośród osób wyłonionych w drodze konkursu.
4. Dyrektorem NFZ może zostać osoba, która posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w sektorze ochrony zdrowia, w tym co najmniej 2-letnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych.
5. Dyrektor NFZ współpracuje z marszałkiem województwa w sprawach ochrony zdrowia, w których kompetencje ma samorząd województwa.

Art. 4.
Dyrekcje kontroluje i nadzoruje Minister Zdrowia.

Art. 5.
Wysokość wsparcia Skarbu Państwa dla poszczególnych Dyrekcji ustala Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia na podstawie liczby osób mieszkających na terenie działania danej dyrekcji oraz potrzeb z ostatnich 3 lat.

Art. 6.
W przypadku udzielania pomocy medycznej pacjentowi na terenie innej dyrekcji niż macierzysta, ta dyrekcja macierzysta zwraca koszty leczenia dyrekcji która poniosła koszty w ramach współpracy federacji.

Art. 7.
1. Tworzy się Federację Dyrekcji NFZ.
2. Federacja Dyrekcji NFZ zrzesza wszystkie dyrekcje NFZ.
3. Federacja Dyrekcji NFZ zapewnia współpracę i koordynację działań dyrekcji NFZ.
4. Organami Federacji Dyrekcji NFZ są:
1) Przewodniczący Federacji;
2) Rada Federacji.
5. W skład Rady Federacji wchodzą:
1) przedstawiciele dyrekcji NFZ w liczbie 1 przedstawiciela na dyrekcję;
2) przedstawiciel ministra właściwego ds. zdrowia.
6. Przewodniczącego Federacji wybiera Rada Federacji na 5-letnią kadencję.

Rozdział II
Art. 8.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 roku.

Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 02 sty 2016, 11:47

Ustawa z dnia 25 września 2017 roku o zmianie ustawy Kodeks wyborczy
Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2011 r. Nr 21 poz. 112 ze zm.) po art. 472 dodaje się art. 472a w brzmieniu:
„Art. 472a. Kandydatem na wójta nie może być osoba, która pełniła już tę funkcję w tej samej gminie przez co najmniej 3 kadencje.”
Art. 2 Do kadencji, o których mowa w art. 1 nie wlicza się okresów pełnienia funkcji wójta w trakcie kadencji rozpoczętych i zakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 05 sty 2016, 12:23

Ustawa
z dnia 5 października 2017 roku
o zmianie ustawy o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich


Art. 1.
W ustawie z dnia 7 lipca 2005 r. o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2015 r. poz. 577 i 892) w:
1) art. 5 ust. 2 dodaje się pkt 3 i 4 w brzmieniu:
„3) 65 % składki z tytułu ubezpieczenia upraw, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i z tytułu ubezpieczenia zwierząt gospodarskich , o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 od wszystkich ryzyk, o których mowa w art. 3 ust. 2, jeżeli określone przez zakłady ubezpieczeń stawki taryfowe ubezpieczenia nie przekraczają 10 %.
4) W przypadku gdy stawki taryfowe ubezpieczenia , o którym mowa w pkt 3 są wyższe niż 10 %, dopłaty do składek przysługują w wysokości określonej w pkt 3.”
2) art. 10 c po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4 b w brzmieniu:
„4a.W umowie ubezpieczenia obowiązkowego rolnik przenosi na zakład ubezpieczeń wierzytelności z tytułu całości lub części należności ustalonych w decyzji Prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w sprawie o przyznanie płatności bezpośrednich odpowiadającej wysokości składek z tytułu ubezpieczenia obowiązkowego upraw, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1.
4 b. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazuje na rzecz zakładu ubezpieczeń kwotę odpowiadającą wysokości składek z tytułu
ubezpieczenia obowiązkowego upraw, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1, określona w umowie ubezpieczenia obowiązkowego upraw na podstawie
wniosków zakładów ubezpieczeń składanych w okresach kwartalnych z listą rolników, którzy zawarli umowy ubezpieczenia obowiązkowego upraw.”

Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie od dnia 15 marca 2018 r.
Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 07 sty 2016, 15:49

Ustawa budżetowa na rok 2018
z dnia 14 października 2017 roku

Art. 1.
1.Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 1. łączną kwotę dochodów budżetu państwa na 331 200 010 tys. zł.
2. Ustala się, zgodnie z załącznikiem nr 2. łączną kwotę wydatków budżetu państwa na 367 579 000 tys. zł.
3. Deficyt budżetu państwa na dzień 31 grudnia 2018 ustala się na kwotę nie większą niż 36 378 990 tys. zł.

Art. 2.
Tworzy się ogólną rezerwę budżetową w wysokości 800 000 tys. zł.

Art. 5.
Prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług wynosi 103,5%.

Art. 6.
Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wynosi 4 650 zł.

Art. 7.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018

ZAŁĄCZNIK nr 1
DOCHODY BUDŻETU PAŃSTWA W 2018 R.


DOCHODY OGÓŁEM (w tys. zł) 331 200 010
1. Dochody podatkowe 320 200 010
1.1. Podatki pośrednie 213 000 000
z tego: Podatek od towarów i usług 150 500 000
Podatek akcyzowy 70 000 000
Podatek od gier 1 500 000
1.2. Podatek dochodowy od osób prawnych 36 000 000
1.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych 40 200 000
1.4. Podatek tonażowy 10
1.5. Podatek od wydobycia niektórych kopalin 3 000 000
2. Dochody niepodatkowe 27 900 000
2.1. Dywidendy 3 500 000
2.2. Wpłaty z zysku z Narodowego Banku Polskiego 1 000 000
2.3. Cło 2 400 000
2.4. Opłaty, grzywny, odsetki i inne dochody niepodatkowe 18 500 000
2.5. Wpłaty jednostek samorządu terytorialnego 2 000 000
3. Środki z Unii Europejskiej i innych źródeł niepodlegające zwrotowi 1 600 000


ZAŁĄCZNIK nr 2
WYDATKI BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 2018
ZESTAWIENIE ZBIORCZE WEDŁUG DZIAŁÓW


OGÓŁEM (w tysiącach zł) 367 579 000
010 Rolnictwo i łowiectwo 8 391 464
020 Leśnictwo 10 814 000
050 Rybołówstwo i rybactwo 183 681
100 Górnictwo i kopalnictwo 608 863
150 Przetwórstwo przemysłowe 847 474
500 Handel 661 113
550 Hotele i restauracje 23 405
600 Transport i łączność 10 406 561
630 Turystyka 48 769
700 Gospodarka mieszkaniowa 4 976 315
710 Działalność usługowa 738 774
720 Informatyka 211 357
730 Nauka 6 596 619
750 Administracja publiczna 10 048 974
751 Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa 2 081 627
752 Obrona narodowa 33 248 887
753 Obowiązkowe ubezpieczenia społeczne 81 214 575
754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa 14 236 054
755 Wymiar sprawiedliwości 11 207 203
757 Obsługa długu publicznego 43 715 654
758 Różne rozliczenia 93 000 329
801 Oświata i wychowanie 2 948 898
803 Szkolnictwo wyższe 13 815 783
851 Ochrona zdrowia 7 576 383
852 Pomoc społeczna 13 836 864
853 Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej 3 700 684
854 Edukacyjna opieka wychowawcza 208 964
900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska 488 838
921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego 2 095 333
925 Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody 104 402
926 Kultura fizyczna 344 339


Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 11 sty 2016, 12:30

Ustawa o szlachectwie, tytulaturze królewskiej oraz organizacji dworu i kancelarii królewskiej z dnia 5 listopada 2017 roku

Rozdział I Przepisy ogólne
Art. 1.
Niniejsza ustawa jest prawną regulacją związaną z pełnym tytułem Króla Polski, tytułami szlacheckimi i arystokratycznymi, oraz urzędami honorowymi ziemskimi i organizacją dworu i kancelarii królewskiej w Rzeczypospolitej Polskiej.

Art. 2.
1. Pełny tytuł monarszy Króla brzmi:
"Z Bożej łaski i woli narodu król Polski, książę mazowiecki, podlaski, śląski, cieszyński i pomorski, hrabia kłodzki, Pan Ziemi Lubuskiej"
2. Tytuły przysługujące wyłącznie władcy Rzeczypospolitej to Jego Królewska Mość, Jego Miłość, Najjaśniejszy Pan, Jaśnie Panujący, Miłościwie Panujący.
3. W oficjalnych dokumentach król może także używać formy skróconej tytułu, o którym mowa w ust. 1, tj. "Król Polski"
4. W przypadku panowania kobiety jej pełny tytuł brzmi:
"Z Bożej łaski i woli narodu królowa Polski, księżna mazowiecka, podlaska, śląska, cieszyńska i pomorska, hrabina kłodzka, Pani Ziemi Lubuskiej"
Pozostałe tytuły zmienia się odpowiednio.

Art. 3.
1. Żonie Króla przysługuje tytuł Królowej, odpowiedni, jak w art. 2. ust. 4
2. Mężowi panującej Królowej przysługuje tytuł Króla, odpowiedni, jak w art. 2. ust. 1
3. Królowi w przypadku abdykacji przysługuje tytuł Król Senior.
4. Matce Króla, pełniącej w przeszłości funkcję Królowej przysługuje tytuł Królowej Matki.
5. Królowej po śmierci męża, sprawującego władzę króla przysługuje tytuł Królowej Wdowy.
6. Tytuł Wielkiego Księcia, nadawany jest przez Króla członkom rodziny królewskiej o szczególnych zasługach dla kraju za zgodą sejmu i senatu.
7. Dzieciom Króla przysługuje w zależności od płci odpowiednio tytuł Królewicza i Królewny.

Art. 4. Tytuły, o których mowa w art. 3. są nadawane przez Króla, za wyjątkiem tytułu Wielkiego Księcia. Osobom, które je otrzymały przysługuje tytuł Jego Królewska Wysokość.

Art. 5. 1. Uznaje się wszystkie tytuły szlacheckie i arystokratyczne uznane za pełnoprawne na dawnym terenie Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz obecnym terenie Rzeczypospolitej Polskiej przed 1918 rokiem. Ich weryfikacją zajmuje się Heroldia Koronna, zwana dalej Heroldią.
2. Tytuły arystokratyczne, co do których nie ma wątpliwości zawiera załącznik nr 1 do ustawy, jednak przynależność poszczególnych osób do rodów wymienionych w załączniku weryfikuje Heroldia.


Rozdział II Tytuły szlacheckie i arystokratyczne
Art. 6.
Tworzy się tytuł szlachcica wraz z przysługującą mu tytulaturą Szlachetny Pan.


Art. 7.
Tworzy się tytuły arystokratyczne wraz z przysługującą tytulaturą, poczynając od najniższego:
1. Baron (Dostojny Pan)
2. Hrabia (Wielmożny Pan)
3. Margrabia (Jaśnie Wielmożny Pan)
4. Książę (Jego Książęca Wysokość)

Art. 8.
Możliwe jest posiadanie innych tytułów arystokratycznych, niż określone w art. 7., o ile ich posiadacz wywodzi swoje prawo do nich z praw obowiązujących na terenie Polski.


Rozdział III Księstwa, ordynacje i pozostałe dobra

Art. 9.
1. Przywraca się do istnienia Księstwo Pszczyńskie na obszarze powiatu pszczyńskiego, który ulega likwidacji z dniem wejścia w życie ustawy.
2. Księstwo Pszczyńskie działa na zasadach powiatu.
3. Tytuł Księcia Pszczyńskiego obejmuje książę Bolko VI Hochberg i jest on dziedziczony według praw rodziny Hochbergów. Książę sprawuje honorowe zwierzchnictwo w Księstwie.
4. Oddaje się w ręce Księcia Pszczyńskiego dobra jego rodu z 1939 roku pozostające obecnie w rękach Skarbu Państwa bądź innych instytucji państwowych.

Art. 10.
1. Przywraca się do istnienia Księstwo Raciborskie na obszarze powiatu raciborskiego, który ulega likwidacji z dniem wejścia w życie ustawy.
2. Księstwo Raciborskie działa na zasadach powiatu.
3. Tytuł Księcia Raciborskiego obejmuje książę Wiktor V Marcin von Ratibor i jest on dziedziczony według praw rodziny von Ratibor und Corvey. Książę sprawuje honorowe zwierzchnictwo w Księstwie.
4. Oddaje się w ręce Księcia Raciborskiego dobra jego rodu z 1939 roku pozostające obecnie w rękach Skarbu Państwa bądź innych instytucji państwowych.

Art. 11.
1. Dobra znajconalizowane bez słusznego odszkodowania po roku 1939, leżące na dawnych terenach II RP, a pozostające obecnie w rękach Skarbu Państwa bądź innych instytucji państwowych oddaje się w ręce osób mających do nich prawa, na mocy dziedziczenia.
2. Przywraca się ordynacje rodowe, których choć część dóbr z 1939 roku leżących na dawnych terenach II RP, a pozostaje obecnie w rękach Skarbu Państwa bądź innych instytucji państwowych, z zastrzeżeniem, że w ich skład wchodzą dobra przekazane ordynatowi na mocy ust. 1. i pozostające w jego rękach przed dniem wejścia w życie ustawy. Dobra wchodzące w skład ordynacji mogą być poszerzane, na mocy przepisów prawa.
3. Jeśli w momencie wejścia w życie ustawy nie ma osób uprawnionych do dóbr, o których mowa w ust. 1. i ordynacji, o których mowa w ust. 2. dobra te pozostają w rękach ich obecnych właścicieli.
4. Ordynacje działają w oparciu o przepisy prawa, na których mocy zostały powołane.
5. W przypadku wymarcia linii rodów uprawnionych do tytułu ordynata, ordynacja może zostać rozwiązana, a jej majątek objęty zwykłym prawem dziedziczenia lub Król może wyznaczyć nowego ordynata.
6. Ordynacje rodowe, fideikomisy i majoraty istniejące w 1933 roku na terenach nie wchodzących wówczas w skład II RP, a wchodzących obecnie w skład Rzeczypospolitej Polskiej mogą być przywracane na mocy decyzji Króla.






Rozdział IV Organizacja dworu i Kancelarii Królewskiej

Art. 12.
Przywraca się urzędy nadworne:
1. Stołu królewskiego:
-kuchmistrz wielki koronny
-stolnik wielki koronny
-podczaszy wielki koronny
-krajczy wielki koronny
-podstoli wielki koronny
-cześnik koronny
2. Reprezentujące majestat monarszy:
-chorąży wielki koronny
-miecznik wielki koronny
-koniuszy wielki koronny
-łowczy wielki koronny
3. Dworskie:
-marszałek nadworny
-podkomorzy nadworny
-podskarbi nadworny
-łożniczy
-szambelan
-prywatny sekretarz króla
-sekretarz królewski
-kapelan
-kaznodzieja nadworny
-szafarz
-śpiżarny
-piwniczy
-woźniczy
-pułkownik rot dworskich
-kapitan gwardii królewskiej
-ochmistrz
-ochmistrzyni

Art. 13. Przwraca się nastepujące urzędy w Kancelarii Królewskiej:
1. Kanclerz wielki koronny.
2. Podkanclerzy koronny.
3. Marszałek wielki koronny.
4. Podskarbi wielki koronny.
5. Sekretarz wielki koronny.
6. Referendarz koronny.
7. Instygator koronny.
8. Pisarz wielki koronny.
9. Kustosz koronny.
10. Wielkorządca krakowsko-sandomierski.


Rozdział V Urzędy honorowe ziemskie

Art. 14.
Przywraca się urzędy honorowe ziemskie, poczynając od najwyższego:

1. Kasztelan.
2. Podkomorzy
3. Stolnik
4. Podczaszy
5. Podstoli
6. Cześnik
7. Łowczy
8. Wojski większy
9. Miecznik
10. Wojski mniejszy
11. Burgrabia
12. Horodniczy

Art. 15.
1.Każdorazowo nadając urzędy honorowe ziemskie dodaje się do nich nazwę odmiejscową, według uznania Króla.
2. Postanowienie przyznające urząd honorowy ziemski może określać obowiązki osoby nim obdarzonej.


Rozdział VI Sprawowanie tytułów i urzędów
Art. 16.
Wszystkie tytuły i urzędy, o których mowa w ustawie, nadaje Król w drodze postanowienia, jeśli ustawa nie stanowi inaczej.

Art. 17.
Tytułów szlacheckich, arystokratycznych, i urzędów honorowych ziemskich pozbawić może Król lub Sąd Najwyższy, na mocy prawomocnego wyroku.

Art. 18.
1.Pozbawiony tytułu może odwołać się od decyzji króla do Zgromadzenia Narodowego. Tytuł zostaje mu przywrócony, jeżeli za tym opowie się 3/4 członków zgromadzenia, obradujących w pełnym składzie.
2.Od decyzji Sądu Najwyższego nie można się odwołać.

Art. 19.
Tytuły szlacheckie i arystokratyczne może otrzymać każdy obywatel polski oraz gość zagraniczny, w uznaniu zasług położonych dla Rzeczpospolitej.


Art. 20.
1. Dla podniesienia wartości i znaczenia tytułów oraz prestiżu osób zaszczyconych tymi tytułami, wraz z tytułem szlacheckim lub arystokratycznym jest nadawany herb (podczas pierwszej nobilitacji) oraz może być nadawany majątek ziemski wedle woli i uznania Króla.
2. Majątek, o którym mowa w ust. 1. pochodzi z majątku należącego do króla lub przekazanego do jego dyspozycji przez Sejm lub Senat. Majątek ten jest związany z przyznanym tytułem i osoba, która go otrzymała traci go w chwili utraty tytułu.



Art. 21.
1. Tytuł szlachecki jest dziedziczony przez wszystkich członków rodu nobilitowanego, będących jego potomkami.
2. Tytuły arystokratyczne mogą być nadawane jako dziedziczne lub dożywotnie.
3. Urzędy honorowe ziemskie są nadawane dożywotnio.
4. Szczegóły dziedziczenia tytułów arystokratycznych i szlacheckich określa każdorazowo Król w drodze postanowienia.
5. Przyznanie tytułu arystokratycznego i urzędów, o których mowa w ustawie jest równoznaczne z przyznaniem tytułu szlacheckiego.
6. Tytułu można się zrzec.

Art. 22.
Osoba, która otrzymała nobilitację z rąk monarszych, zobowiązana jest złożyć przysięgę wierności w ciągu siedmiu dni od nobilitacji, według następującej roty:

"Ja (imię, tytuł i nazwisko), przysięgam wiernie służyć Miłościwie Panującemu (imię monarchy), z Bożej łaski i woli Narodu królowi Polski, wielkiemu księciu litewskiemu ruskiemu, pruskiemu, mazowieckiemu, podlaskiemu, śląskiemu, cieszyńskiemu i pomorskiemu, margrabiemu Dolnych i Górnych Łużyc, hrabiemu kłodzkiemu, Panu Ziemi Lubuskiej etc. etc. etc. , gdzie mnie Jego Królewska Miłość raczy obrócić albo posłać, we wszystkich państwach, wszędzie wiernym, posłusznym być zwierzchności, której mię ziemię nadawszy poruczyć będzie raczył, Jego Możności strzec i pożytek mnożyć, a w tych rzeczach, na których mię w posługi Jego Królewskiej Mości obstalowano, zawżdy wiernie i mężnie się stawić, jako wiernego i cnotliwego sługę zależeć będzie."
Przysięga może być złożona z dodaniem słów: Tak mi dopomóż Bóg."

Art. 23. Zakazane jest:
1. Sprawowanie honorowego ziemskiego i urzędu starosty.
2. Sprawowanie dwóch urzędów honorowych ziemskich.
3. Sprawowanie naraz urzędu kasztelana i urzędu kanclerza wielkiego koronnego.
4. Sprawowanie naraz co najmniej dwóch z poniższych urzędów:
1) kanclerza wielkiego koronnego,
2) marszałka wielkiego koronnego,
3) podskarbiego wielkiego koronnego,
4) Hetmana Wielkiego Koronnego.

Art. 24.
W przypadkach, o których mowa w art. 23. należy zrzec się jednego z urzędów lub tytułów, których nie można ze sobą łączyć.

Art. 25. W przypadku objęcia tytułu, o którym mowa w powyższej ustawie przez kobietę, przyznaje się go jej w formie żeńskiej, zgodnie z zasadami języka polskiego. Żonie, dzieciom i wnukom osoby posiadającej tytuł przysługuje tytulatura przysługująca z tej racji w przeszłości.

Rozdział VII Heroldia Koronna

Art. 26.
1. Heroldia Koronna jest urzędem zajmującym się weryfikacją i administrowaniem tytułami szlacheckimi i arystokratycznymi oraz herbami rodowymi i terytorialnymi na terenie Rzeczypospolitej Polskiej
2. Wszystkie osoby, którym na mocy dawnych praw przysługują tytuły szlacheckie lub arystokratyczne składają podanie o ich weryfikację do Heroldii. Weryfikuje ona ich szlachectwo lub tytulaturę arystokratyczną w ciągu sześciu miesięcy od złożenia podania.
3. Jeśli weryfikacja przebiegnie pozytywnie osoba, tytuł, którego dotyczyło podanie uznaje się za równy odpowiednim tytułom nadanym przez Króla.

Art. 27.
1. W skład Heroldii wchodzi jeden przedstawiciel Rzecznika Praw Obywatelskich, Generalnego Inspektora Danych Osobowych i Instytutu Pamięci Narodowej oraz dwudziestu członków wyznaczanych po pięciu przez następujące organy:
- Króla,
- Radę Ministrów,
- Sejm,
- Sąd Najwyższy.
2. Działalność Heroldii jest finansowana z budżetu przeznaczonego dla Króla.
3. Decyzję o weryfikacji, o której mowa w art. 26. Heroldia podejmuje w drodze uchwały większością głosów.
4. Heroldia działa według uchwalonego przez siebie regulaminu


Rozdział VIII Przepisy końcowe

Art. 28.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.



Załącznik nr 1
Rody, którym przysługuje tytuł książęcy (w pewnych przypadkach tylko w określonych liniach):
1. Czartoryscy herbu Pogoń Litewska
2. Sanguszkowie herbu Pogoń Litewska
3. Kurcewicze herbu Kurcz
4. Połubińscy herbu własnego
5. Łukomscy herbu własnego
6. Druccy-Sokolińscy herbu Druck
7. Druccy-Lubeccy herbu Druck
8. Woronieccy herbu Korybut
9. Czetwertyńscy herbu Pogoń Ruska
10. Massalscy herbu własnego
11. Ogińscy herbu Oginiec
12. Puzynowie herbu Oginiec
13. Żyżemscy herbu własnego
14. Szujscy herbu własnego
15. Giedroyciowie herbu Hippocentaurus
16. Świrscy herbu Lis
17. Poniatowscy herbu Ciołek
18. Świętopełk-Mirscy herbu Białynia
19. Bironowie herbu własnego
20. Radziwiłłowie herbu własnego
21. Lubomirscy herbu Szreniawa bez Krzyża
22. Jabłonowscy herbu Prus III
23. Sapiehowie herbu Lis
24. Sułkowscy herbu Sulima
25. Lichnowscy herbu własnego
26. Radolińscy herbu Leszczyc
27. Ród von Ratibor und Corvey herbu własnego


Rody, którym przysługuje tytuł margrabiowski (w pewnych przypadkach tylko w określonych liniach):
1. Gonzaga-Myszkowscy-Wielopolscy herbu Starykoń

Rody, którym przysługuje tytuł hrabiowski (w pewnych przypadkach tylko w określonych liniach):
Badeni h. Bończa
Baworowscy h. Prus II
Bnińscy h. Łodzia
Bobrowscy h. Jastrzębiec Boleściców
Borchowie h. Trzy Kawki
Borkowscy h. Łabędź
Braniccy h. Korczak
Brezowie h. Breza
Brzozowscy h. Belina
Bukowscy h. Ossoria
Butlerowie h. Butler
Chodkiewiczowie h. Chodkiewicz
Czaccy h. Świnka
Hutten-Czapscy h. Leliwa
Dzieduszyccy h. Sas
Gołuchowscy h. Leliwa
Grabowscy h. Topór
Grocholscy h. Syrokomla
Gurowscy, h. Wczele
Jabłonowscy h. Grzymała
Jezierscy h. Nowina i Nowina-Prus
Kalinowscy h. Kalinowa
Kaszowscy h. Janina
Komorowscy h. Korczak
Konarscy h. Gryf
Konopaccy h. Trzaska
Korytowscy h. Mora
Korwin-Kossakowscy h. Ślepowron
Koziebrodzcy h. Jastrzębięc Boleściców
Krasiccy h. Rogala z mitrą
Krasińscy h. Ślepowron
Kurnatowscy h. Łodzia
Kwileccy h. Byliny
Lasoccy h. Dołęga
Ledóchowscy h. Szaława
Lubienieccy h. Rola
Lubomirscy h. Szreniawa bez Krzyża
Łosiowie h. Dąbrowa
Łubieńscy h. Pomian
Mańkowscy h. Zaremba
Miączyńscy h. Suchekomnaty
Michałowscy h. Jasieńczyk
Mielżyńscy h. Nowina
Morsztynowie h. Leliwa
Mycielscy h. Dołęga
Orłowscy h. Lubicz
Ossolińscy h. Topór
Ostrorogowie h. Nałęcz
Ostrowscy h. Rawicz
Otoccy h. Dołęga
Pinińscy h. Jastrzębiec
Platerowie (Broel-Plater, Plater-Zyberk) h. Plater i Plater-Syberg
Ponińscy h. Łodzia
Potoccy herbu. Pilawa Złota i Pilawa Srebrna
Potuliccy h. Grzymała
Pruszyńscy h. Rawicz
Przezdzieccy h. Roch III
Pusłowscy h. Pusłowski
Raczyńscy h. Nałęcz
Reyowie h. Oksza
Romerowie h. Jelita
Ronikierowie h. Gryf
Russoccy h. Zadora
Siemieńscy i Siemieńscy-Lewiccy h. Dąbrowa
Skarbkowie h. Abdank
Sobańscy h. Junosza
Stadniccy h. Szreniawa bez Krzyża
Starzeńscy h. Lis
Sułkowscy h. Sulima
Sumińscy h. Leszczyc
Szembekowie h. Szembek
Szeptyccy h. Szeptycki
Tarnowscy h. Leliwa
Tyszkiewiczowie h. Leliwa
Wielopolscy h. Starykoń
Wodziccy h. Leliwa
Wolańscy h. Przyjaciel
Zabiełłowie h. Topór
Zalescy h. Dołęga
Załuscy h. Junosza
Zamoyscy h. Jelita
Zborowscy h. Jastrzębiec
Żółtowscy h. Ogończyk
Hochbergowie herbu własnego

Rody, którym przysługuje tytuł baronowski (w pewnych przypadkach tylko w określonych liniach):
Błażowscy h. Sas
Bystramowie h. Tarnawa,
Chłapowscy h. Drya,
Christiani-Grabienski-Kronauge v. Kronwald h. Grabieński-Kronauge
Czecz de Lindenwald h. Czecz de Lindenwald
Dembowscy herbu Jelita
Grotthuss h. Grotthuss,
Harsdorf v. Enderndorf h. Harsdorf,
Heinzel v. Hohenfels h. Heinzel
Heydel h. Heydel
Holstinghausen Holsten h. Holstinghausen
Horoch h. Trąby,
Kelles-Krauz h. Kelles-Krauz,
Klicccy h. Prus I
Konopka h. Nowina,
Larisch h. Larisch
Lewartowscy h. Lewart,
Lipowscy h. Lipowski,
Łubieńscy h. Pomian,
Manteuffel-Szoege h. Manteuffel-Szoege,
Michałowscy h. Jasieńczyk,
Offenbergowie h. Offenber,
Osten-Sacken h. Osten-Sacken,
Rahden h. Rahden
Radoszewscy h. Oksza
Reisky de Dubnitz h. Reisky de Dubnitz,
Rohn v. Rohnau h. Rohn
Rosenberg h. Rosenberg
Skarżyńscy h. Bończa odm.
Taube h. Taube
Unruh h. Unruh,
Zawadzcy h. Rogala

Prezydent RP: Mikołaj Liściowski

Administrator
Administrator
Posty: 21890
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Dziennik Ustaw

Postautor: Administrator » 15 sty 2016, 18:02

Ustawa
z dnia 21 listopada 2017 roku
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych


Art. 1.
W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
„Art. 24a. 1. Podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy opodatkowania.
2. Użyte w niniejszym artykule określenie:
1) zagraniczna spółka – oznacza:
a) osobę prawną,
b) spółkę kapitałową w organizacji,
c) jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2
– nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku;
2) jednostka zależna – oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, albo zagraniczną spółkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach.
3. Zagraniczną spółką kontrolowaną jest:
1) zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9a ust. 6 albo
2) zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a) Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b) Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej
– stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
3) zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
b) co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 6, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
c) co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki,
o której mowa w art. 19 ust. 1, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.).
4. Podstawę opodatkowania, o której mowa w ust. 1, stanowi dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a. w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:
1) dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
2) z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej.
5. Kwoty nieodliczone zgodnie z ust. 4 w danym roku podatkowym podlegają odliczeniu w następnych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych.
6. Dochodem, o którym mowa w ust. 4, jest uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. Jeżeli zagraniczna spółka kontrolowana nie ma ustalonego roku podatkowego albo rok ten przekracza okres kolejnych, następujących po sobie 12 miesięcy, przyjmuje się, że rokiem podatkowym zagranicznej spółki kontrolowanej jest rok podatkowy podatnika. Dochód zagranicznej spółki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich.
7. W przypadku zagranicznej spółki kontrolowanej, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże, że nie jest spełniony co najmniej jeden z warunków określonych w ust. 3 pkt 3.
8. Udział podatnika w zagranicznej spółce kontrolowanej, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a, pomniejsza się o udział jego jednostki zależnej, związany z prawem do udziału w zyskach tej zagranicznej spółki kontrolowanej, przysługujący przez ten sam okres, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) jednostka zależna posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach w tej zagranicznej spółce kontrolowanej;
2) jednostka zależna uwzględnia w podstawie opodatkowania dochody tej zagranicznej spółki kontrolowanej, na podstawie przepisów dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej obowiązujących w państwie, w którym podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów;
3) jednostka zależna jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, albo istnieje podstawa prawna, wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym jednostka zależna będąca zagraniczną spółką podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów.
9. Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z ust. 1 odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w proporcji, w jakiej pozostaje dochód ustalony zgodnie z ust. 4 do dochodu tej spółki ustalonego zgodnie z ust. 6. Przepisy art. 20 ust. 8 i art. 22b stosuje się odpowiednio.
10. Przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zagraniczna spółka kontrolowana, podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzi w tym państwie rzeczywistą działalność gospodarczą.
11. Przepisu ust. 1, nie stosuje się, jeżeli:
1) przychody zagranicznej spółki kontrolowanej nie przekraczają w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 250 000 euro, przeliczonej na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, o którym mowa w ust. 6, albo
2) zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terytorium państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, i jej dochód nie przekracza 10% przychodów osiągniętych z tytułu prowadzonej rzeczywistej działalności gospodarczej w tym państwie – pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym zagraniczna spółka kontrolowana podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów.
12. Przepisy ust. 1–11 oraz art. 27 ust. 2a stosuje się odpowiednio do podatnika prowadzącego działalność gospodarczą przez położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, chyba że dochody tego zakładu zostały uwzględnione przez podatnika w podstawie opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18.”;

Art. 2.
W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, po art. 30e dodaje się art. 30f w brzmieniu:
„Art. 30f. 1. Podatek od dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej uzyskanych przez podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
2. Użyte w niniejszym artykule określenie:
1) zagraniczna spółka – oznacza:
a) osobę prawną,
b) spółkę kapitałową w organizacji,
c) jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
– nieposiadającą siedziby lub zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub prawo do uczestnictwa w zysku;
2) jednostka zależna – oznacza podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo zagraniczną spółkę niespełniającą warunków określonych w ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w których podatnik posiada, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach.
3. Zagraniczną spółką kontrolowaną jest:
1) zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 albo
2) zagraniczna spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:
a) Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo
b) Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej
– stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo
3) zagraniczna spółka spełniająca łącznie następujące warunki:
a) w spółce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, posiada nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach,
b) co najmniej 50% przychodów tej spółki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 7, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej – w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
c) co najmniej jeden rodzaj przychodów, o których mowa w lit. b, uzyskiwanych przez tę spółkę, podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25% od stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, lub zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym w tym państwie, chyba że przychody te podlegają zwolnieniu od opodatkowania w państwie siedziby lub zarządu spółki je otrzymującej na podstawie przepisów dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 345 z 29.12.2011, str. 8, z późn. zm.).
4. Przepis ust. 3 pkt 3 lit. a stosuje się również w przypadku, gdy 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach zagranicznej spółki pozostaje w posiadaniu ustalonym łącznie z małżonkiem podatnika, a także jego krewnymi do drugiego stopnia.
5. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód zagranicznej spółki kontrolowanej przypadający na okres, w którym został spełniony warunek wymieniony w ust. 3 pkt 3 lit. a, albo na okres, o którym mowa w ust. 9 albo 10, w takiej części, jaka odpowiada posiadanym udziałom związanym z prawem do uczestnictwa w zyskach tej spółki, po odliczeniu kwot:
1) dywidendy otrzymanej przez podatnika od zagranicznej spółki kontrolowanej;
2) z odpłatnego zbycia przez podatnika udziału w zagranicznej spółce kontrolowanej.
6. Kwoty nieodliczone zgodnie z ust. 5 w danym roku podatkowym podlegają odliczeniu w następnych, kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych.
7. Dochód, o którym mowa w ust. 5, stanowi uzyskana w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, ustalonymi zgodnie z przepisami ustawy, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, ustalona na ostatni dzień roku podatkowego zagranicznej spółki kontrolowanej. Jeżeli zagraniczna spółka kontrolowana nie ma ustalonego roku podatkowego albo rok ten przekracza okres kolejnych, następujących po sobie 12 miesięcy, przyjmuje się, że rokiem podatkowym zagranicznej spółki kontrolowanej jest rok podatkowy podatnika. Dochód zagranicznej spółki kontrolowanej nie podlega pomniejszeniu o straty poniesione w latach poprzednich.
8. W przypadku zagranicznej spółki kontrolowanej, o której mowa w ust. 3 pkt 2, przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli podatnik wykaże, że nie jest spełniony co najmniej jeden z warunków określonych w ust. 3 pkt 3.
9. Udział podatnika w zagranicznej spółce kontrolowanej, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. a, pomniejsza się o udział jego jednostki zależnej związany z prawem do udziału w zyskach tej zagranicznej spółki kontrolowanej, przysługujący przez ten sam okres, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:
1) jednostka zależna posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów związanych z prawem do uczestnictwa w zyskach w tej zagranicznej spółce kontrolowanej;
2) jednostka zależna uwzględnia w podstawie opodatkowania dochody tej zagranicznej spółki kontrolowanej, na podstawie przepisów dotyczących zagranicznej spółki kontrolowanej obowiązujących w państwie, w którym podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów;
3) jednostka zależna jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albo istnieje podstawa prawna, wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym jednostka zależna będąca zagraniczną spółką podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów.
10. Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z ust. 1 odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w proporcji, w jakiej pozostaje dochód ustalony zgodnie z ust. 5 do dochodu tej spółki ustalonego zgodnie z ust. 7; przepisów art. 27 ust. 8–9a nie stosuje się. Przepis art. 11a stosuje się odpowiednio.
11. Przepis ust. 13 stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego innego państwa, w którym dochód został uzyskany.
12. Przepisów ust. 1 nie stosuje się, jeżeli zagraniczna spółka kontrolowana, podlegająca opodatkowaniu od całości swoich dochodów w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzi w tym państwie rzeczywistą działalność gospodarczą.
13. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli:
1) przychody zagranicznej spółki kontrolowanej nie przekraczają w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 250 000 euro, przeliczonej na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, o którym mowa w ust. 7, albo
2) zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terytorium państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo należące do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, i jej dochód nie przekracza 10% przychodów osiągniętych z tytułu prowadzonej rzeczywistej działalności gospodarczej w tym państwie – pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, lub innej umowy międzynarodowej, której stroną jest Unia Europejska, do uzyskania informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym zagraniczna spółka kontrolowana podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów.
14. Przepisy ust. 1–13 stosuje się odpowiednio do podatnika prowadzącego działalność gospodarczą przez położony poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, chyba że dochody tego zakładu zostały uwzględnione przez podatnika w podstawie opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 26 lub art. 30c.”;

Art. 3.
1. Podatnicy podatku dochodowego:
1) od osób prawnych – stosują przepisy 24a ustawy wymienionej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,
2) od osób fizycznych – stosują przepisy 30f ustawy wymienionej w art. 4, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą
– począwszy od roku podatkowego zagranicznej spółki, który rozpoczął się po dniu 31 grudnia 2017 r.

Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2018 r.

Regent Królestwa Polskiego: Mikołaj Liściowski


USTAWA
z dnia 21 listopada 2017 roku
o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa

Art. 1.
1. Dział III Zobowiązania podatkowe Rozdział 8 Przedawnienie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa uzyskuje następujące brzmienie:

Art. 68.
§ 1. Zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w art. 21 § 1 pkt 2, nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
§ 2. Jeżeli podatnik:
1) nie złożył deklaracji w terminie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego,
2) w złożonej deklaracji nie ujawnił wszystkich danych niezbędnych do ustalenia wysokości zobowiązania podatkowego,
zobowiązanie podatkowe, o którym mowa w § 1, nie powstaje, pod warunkiem że decyzja ustalająca wysokość tego zobowiązania została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
§ 3. Dodatkowe zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.
§ 4. Zobowiązanie z tytułu opodatkowania dochodu nieznajdującego pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów lub pochodzącego ze źródeł nieujawnionych nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie 3 lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin do złożenia zeznania rocznego dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych, za rok podatkowy, którego dotyczy decyzja.
§ 5. Bieg terminu przedawnienia zawiesza się, jeżeli wydanie decyzji jest uzależnione od rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd. Zawieszenie biegu terminu przedawnienia trwa do dnia, w którym decyzja innego organu stała się ostateczna lub orzeczenie sądu uprawomocniło się, nie dłużej jednak niż przez rok.


Art. 69.
§ 1. W razie niedopełnienia przez podatnika warunków uprawniających do skorzystania z uzyskanej ulgi podatkowej, prawo do wydania decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe powstaje w dniu, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące utratę prawa do ulgi.
§ 2. Termin do wydania decyzji, o której mowa w § 1, wynosi 3 lata od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące utratę prawa do ulgi podatkowej.
§ 3. Ustalenie wysokości zobowiązania podatkowego następuje na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu powstania obowiązku podatkowego oraz istniejącego w tym dniu stanu faktycznego.
§ 4. Jeżeli, zgodnie z odrębnymi przepisami, zobowiązanie podatkowe ustalane jest na rok kalendarzowy lub na inny okres, decyzja, o której mowa w § 1, wydawana jest na podstawie stanu prawnego obowiązującego w dniu nabycia prawa do ulgi.

Art. 70.
§ 1. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 3 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
§ 2. Bieg terminu przedawnienia nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu:
1) od dnia wydania decyzji, o których mowa w art. 67a § 1 pkt 1 lub 2, do dnia terminu płatności odroczonego podatku lub zaległości podatkowej, ostatniej raty podatku lub ostatniej raty zaległości podatkowej;
2) od dnia wejścia w życie rozporządzenia w sprawie przedłużenia terminu płatności podatku, wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do dnia upływu przedłużonego terminu.
§ 3. Bieg terminu przedawnienia przerywa ogłoszenie upadłości. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu uprawomocnienia się postanowienia o ukończeniu postępowania upadłościowego.
§ 4. Bieg terminu przedawnienia zostaje przerwany wskutek zastosowania środka egzekucyjnego, o którym podatnik został zawiadomiony. Po przerwaniu biegu terminu przedawnienia biegnie on na nowo od dnia następującego po dniu, w którym zastosowano środek egzekucyjny. Wszelka nieprawidłowość w postępowaniu egzekucyjnym powoduje, że bieg terminu przedawnienia nie zostaje przerwany.
§ 5. (uchylony).
§ 6. Bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem:
1) wniesienia aktu oskarżenia w sprawie o przestępstwo skarbowe przeciwko podatnikowi, o którym podatnik został zawiadomiony, jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania.
2) (skreślony);
3) (skreślony);
4) (skreślony);
5) (skreślony);
§ 7. Bieg terminu przedawnienia rozpoczyna się, a po zawieszeniu biegnie dalej, od dnia następującego po dniu:
1) prawomocnego zakończenia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe oraz w okresie zawieszenia postępowania karnego;
2) (skreślony);
3) (skreślony);
4) (skreślony);
5) (skreślony).
§ 8. Zobowiązania podatkowe zabezpieczone hipoteką ulegają przedawnieniu w terminie 10 lat od dnia ustanowienia hipoteki. Po upływie terminu przedawnienia określonego powyżej zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki.

Art. 70a.
§ 1. Bieg terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 68 § 1 i 3 oraz w art. 70 § 1, ulega zawieszeniu, jeżeli możliwość ustalenia lub określenia zobowiązania podatkowego wynika z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, a ustalenie lub określenie przez organ podatkowy wysokości tego zobowiązania uzależnione jest od uzyskania odpowiednich informacji od organów innego państwa.
§ 2. Zawieszenie terminu przedawnienia, o którym mowa w § 1, następuje od dnia wystąpienia przez organ podatkowy z wnioskiem do organu innego państwa do dnia uzyskania przez organ podatkowy żądanej informacji - jednak nie dłużej niż przez okres roku.
§ 3. Zawieszenie terminu przedawnienia, o którym mowa w § 1, może następować wielokrotnie; w takich przypadkach okres łącznego zawieszenia terminu przedawnienia nie może przekraczać roku.

Art. 70b.
(uchylony).

Art. 70c.
Organ podatkowy właściwy w sprawie zobowiązania podatkowego, z którego niewykonaniem wiąże się podejrzenie popełnienia przestępstwa skarbowego, zawiadamia podatnika o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku, o którym mowa w art. 70 § 6 pkt 1, najpóźniej z upływem terminu przedawnienia, o którym mowa w art. 70 § 1, oraz o rozpoczęciu lub dalszym biegu terminu przedawnienia po upływie okresu zawieszenia.

Art. 71.
Przepisy art. 70 i art. 70c stosuje się odpowiednio do należności płatników lub inkasentów z tytułu niepobranych albo niewpłaconych podatków.


2. Dział IV Postępowanie podatkowe Rozdział I Zasady ogólne ustawy wskazanej w ust. 1 uzyskuje następujące brzmienie:
Art. 120.
§ 1. Organy podatkowe działają na podstawie przepisów prawa.
§ 2. Organy podatkowe są obowiązane badać oraz uwzględniać okoliczności przemawiające zarówno na korzyść, jak i na niekorzyść strony.
§ 3. Działania i rozliczenia strony uznaje się za zgodne z prawem, dopóki brak zgodności z prawem nie zostanie udowodniony i stwierdzony prawomocnym wyrokiem sądu administracyjnego.

Art. 121.
§ 1. Postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych.
§ 2. Organy podatkowe w postępowaniu podatkowym obowiązane są udzielać niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.
§ 3. Postępowanie podatkowe można w każdej chwili umorzyć, jeżeli wydanie decyzji byłoby oczywiście niecelowe ze względu na rodzaj i wysokość zobowiązania podatkowego lub długu celnego.

Art. 122.
§ 1. W toku postępowania organy podatkowe podejmują wszelkie niezbędne działania w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym.
§ 2. Wszelkie wątpliwości rozstrzyga się na korzyść strony.

Art. 123.
§ 1. Organy podatkowe obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
§ 2. Organ podatkowy może odstąpić od zasady przewidzianej w § 1, jeżeli w wyniku postępowania wszczętego na wniosek strony ma zostać wydana decyzja w całości uwzględniająca wniosek strony.

Art. 124.
§ 1. Organy podatkowe powinny wyjaśniać stronom zasadność przesłanek, którymi kierują się przy załatwianiu sprawy, aby w miarę możliwości doprowadzić do wykonania przez strony decyzji bez stosowania środków przymusu.
§ 2. Organy podatkowe obowiązane są w toku postępowania podatkowego chronić godność strony oraz innych podmiotów, a także zapewnić ochronę ich słusznych praw.

Art. 125.
§ 1. Organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.
§ 2. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie.

Art. 126.
Sprawy podatkowe załatwiane są w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Art. 127.
Postępowanie podatkowe jest dwuinstancyjne.

Art. 128.
Decyzje, od których nie służy odwołanie w postępowaniu podatkowym, są ostateczne. Uchylenie lub zmiana tych decyzji, stwierdzenie ich nieważności oraz wznowienie postępowania mogą nastąpić tylko w przypadkach przewidzianych w niniejszej ustawie oraz w ustawach podatkowych.

Art. 129.
Postępowanie podatkowe jest jawne wyłącznie dla stron.

2. Dział IV Postępowanie podatkowe Rozdział 4 Załatwianie spraw ustawy wskazanej w ust. 1 uzyskuje następujące brzmienie:
Art. 139.
§ 1. Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. W razie niezałatwienie sprawy w terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania decyzji została wydana decyzja uznająca postępowanie podatnika za prawidłowe.
§ 2. Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
§ 3. Załatwienie sprawy w postępowaniu odwoławczym powinno nastąpić nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy. W razie niezałatwienie sprawy w terminie uznaje się, że w dniu następującym po dniu, w którym upłynął termin wydania decyzji została wydana decyzja uznająca postępowanie podatnika za prawidłowe.
§ 4. Do terminów określonych w § 1-3 nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony.

Art. 140.
(skreślony)

Art. 141.
(skreślony)

Art. 142.
Pracownik organu podatkowego, który nie załatwił sprawy w terminie podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa. Wyłączyć odpowiedzialność pracownika może wyłącznie stwierdzenie, że nawet pomimo najwyższej staranności po stronie organu doszłoby do niezałatwienia sprawy w terminie.

Art. 143.
§ 1. Organ podatkowy może upoważnić funkcjonariusza celnego lub pracownika kierowanej jednostki organizacyjnej do załatwiania spraw w jego imieniu i w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji, postanowień i zaświadczeń.
§ 1a. Upoważnienie może obejmować podpisywanie pism w formie dokumentu elektronicznego podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
§ 2. Upoważnienie, o którym mowa w § 1 i 1a, może być udzielone również:
1) pracownikom urzędu skarbowego - przez naczelnika urzędu skarbowego;
2) pracownikom izby skarbowej - przez dyrektora izby skarbowej;
3) funkcjonariuszom celnym lub pracownikom urzędu celnego - przez naczelnika urzędu celnego,
4) funkcjonariuszom celnym lub pracownikom izby celnej - przez dyrektora izby celnej.
§ 3. Upoważnienie udzielane jest w formie pisemnej.

Regent Królestwa Polskiego: Mikołaj Liściowski


Wróć do „Rada Ministrów RP”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości

cron