Sprawa K 1/28

Prezes: Artur Ławniczak
Administrator
Administrator
Posty: 21858
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Sprawa K 1/28

Postautor: Administrator » 27 paź 2018, 23:15

Podmiot inicjujący postępowanie: grupa posłów na Sejm RP
Miejsce: mała sala rozpraw Trybunału Konstytucyjnego
Data: 18 września 2028 roku. godz.: 9.00


Trybunał Konstytucyjny rozpoznaje wniosek grupy posłów na Sejm RP o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją ustawy z dnia 30 kwietnia 2028 roku o związkach partnerskich. Ustawie tej zarzuca niezgodność z art. 17 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.


W N I O S E K

Na podstawie art. 192 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 16 sierpnia 2017 r.

wnoszę o stwierdzenie niezgodności:

ustawy z dnia 30 kwietnia 2028 r. - O związkach partnerskich w całości w związku z art. 17 Konstytucji

UZASADNIENIE

W myśl art. 17 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej. Ustawa o związkach partnerskich z dnia 30 kwietnia 2028 roku wyraźnie koliduje z tym zapisem oraz w naszej opinii jest sprzeczna z Konstytucją.
Warto nadmienić, iż kilkanaście lat temu, polska lewica oraz Platforma Obywatelska złożyli bardzo podobne projekty do tego, który obecnie wszedł w życie. Sąd Najwyższy w swoich opiniach: znak BSA I - 021 - 227 - 228/12, BSA I - 021 - 123 - 124/12 oraz BSA I - 021 - 345/12 w sposób jednoznacznie negatywny wyraził się o niektórych zapisach ustawy, bliźniaczych do tych, które zawiera ustawa z dnia 30 kwietnia 2028 roku.
Po pierwsze, należy zauważyć, że związek partnerski jest wyposażony w liczne podobieństwa do związku małżeńskiego. Widać to chociażby w art. 3 ust. 1, który określa moment zawarcia związku, niemalże identyczny jak podczas zawierania związku małżeńskiego. Sąd Najwyższy jednoznacznie stwierdził, iż ten zapis jest sprzeczny z art. 18 KRP (obecnie: art. 17 KRP). Patrząc na ustawę jako całość, można odnieść wrażenie, że upodabnia ona związki partnerskie do instytucji małżeństwa, różnic jest niewiele. Potwierdza to więc tezę, że związki partnerskie mają być alternatywą, a jednocześnie zagrożeniem dla instytucji małżeństwa, prawnie chronionego przez Konstytucję.
Po drugie, Sąd Najwyższy określił w swojej opinii normatywny model małżeństwa i rodziny jako "tradycyjny", w którym nie ma miejsca dla instytucji o skutkach podobnych, bądź identycznych do małżeństwa, ani instytucji równoległej do małżeństwa dla osób tej samej płci. Przytoczona opinia jasno wskazuje, że rozwiązania, przewidywane przez ustawę są sprzeczne z Konstytucją. Można wywnioskować również, że nowe uregulowanie prawne wprowadza rozwiązanie paralelne wobec małżeństwa, którego Konstytucja nie przewiduje, a wręcz jasno określa preferowany model związków. Nie bez uwagi powinien pozostać fakt, iż art. 17 znajduje się w rozdziale I KRP, zatytułowanym "Rzeczpospolita", co wskazuje na jego fundamentalizm i określenie głównych zasad porządku prawnego.
Po trzecie, w swojej opinii Sąd Najwyższy stwierdza: Art. 18 Konstytucji (obecnie: art. 17 Konstytucji) , który wymienia jako przedmiot ochrony małżeństwo, rodzinę, macierzyństwo, rodzicielstwo, zawiera wskazówkę dla tworzonego przez ustawodawstwo zwykłe normatywnego modelu małżeństwa i rodziny. Preferowane konstytucyjnie jest tworzenie rodziny przez małżeństwo (...). Preferencji tej nie gwarantuje, a wręcz neguje ją ustawa o związkach partnerskich.
Jak zostało wskazane w niniejszym uzasadnieniu, ustawodawca konstytucyjny nie bez przyczyny zamieścił zapis o małżeństwie jako związku mężczyzny i kobiety, który powinien być traktowany jako wskazówka dla ustawodawstwa zwykłego, przede wszystkim ze względu na hierarchię aktów normatywnych, która umieszcza Konstytucję na szczycie tejże. Zawieranie związku partnerskiego, którego skutki oraz moment zawarcia są bardzo podobne do tych, które określają instytucję małżeństwa, można odczytać jako alternatywę i zagrożenie dla związku małżeńskiego właśnie, co jest już sprzeczne z zapisem Konstytucji, w którym mowa o otoczeniu przez Rzeczpospolitą opieką małżeństwa.
W związku z powyższym wnoszę jak na wstępie.

Z A Ł Ą C Z N I K I
● lista posłów będących Wnioskodawcą,
● 5 odpisów niniejszego wniosku wraz z załącznikami
● Opinia o poselskich projektach ustaw „o związkach partnerskich” oraz „przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich”, znak BSA I – 021 – 123 – 124/12
● Opinia o projekcie ustawy „o umowie związku partnerskiego” przedstawionym przez klub parlamentarny „Platforma Obywatelska”, znak BSA I – 021 – 345/12
● Opinia o poselskich projektach ustaw „o związkach partnerskich” oraz „przepisy wprowadzające ustawę o związkach partnerskich”, znak BSA I – 021 – 227 – 228/12


Zaskarżona ustawa:
Ustawa
z dnia 30 kwietnia 2018 r.
o związkach partnerskich


Art. 1.
Ustawa określa zasady zawierania i ustania związku partnerskiego oraz powstawania praw i obowiązków partnerów w związku partnerskim.

Art. 2.
Ilekroć w niniejszej ustawie mowa jest o partnerze rozumie się przez to osobę pozostającą w związku partnerskim.

Art. 3.
1. Związek partnerski zostaje zawarty, gdy dwie osoby jednocześnie obecne złożą przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenia, że wstępują ze sobą w związek partnerski, powtarzając za kierownikiem urzędu stanu cywilnego treść oświadczenia lub odczytując je na głos.
Osoba niemogąca mówić składa oświadczenie o wstąpieniu w związek partnerski, podpisując akt związku partnerskiego.
2. Dwie osoby, będące obywatelami polskimi przebywającymi za granicą, mogą zawrzeć związek partnerski również przed polskim konsulem albo przed osobą wyznaczoną do wykonywania funkcji konsula.
3. Osoby zamierzające zawrzeć związek partnerski powinny złożyć lub przedstawić kierownikowi urzędu stanu cywilnego dokumenty niezbędne do zawarcia związku, o których mowa w ustawie z dnia 28 września 1986 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2004 r. Nr 161, poz. 1688, z późn.
zm.1). Jeżeli otrzymanie dokumentu, który osoba zamierzająca zawrzeć związek partnerski jest obowiązana złożyć lub przedstawić kierownikowi urzędu stanu cywilnego, napotyka trudne do przezwyciężenia przeszkody, sąd może zwolnić tę osobę od obowiązku złożenia lub przedstawienia
tego dokumentu. Osoby zamierzające zawrzeć związek partnerski składaj ą kierownikowi urzędu stanu cywilnego wypis z aktu notarialnego umowy, o której mowa w art. 6.
4. Związek partnerski przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego nie może być zawarty przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby, które zamierzaj ą go zawrzeć, złożyły kierownikowi urzędu stanu cywilnego pisemne zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających
zawarcie tego związku.
5. Kierownik urzędu stanu cywilnego, który dowiedział się o istnieniu okoliczności wyłączającej zawarcie zamierzonego związku partnerskiego, odmówi przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek partnerski, a w razie wątpliwości zwróci się do sądu o rozstrzygnięcie, czy związek ten może
być zawarty.
6. Partnerzy składając oświadczenie o wstąpieniu w związek partnerski mogą zdecydować o przyjęciu wspólnego nazwiska, będącego dotychczas nazwiskiem jednego z partnerów lub o połączeniu dotychczasowych nazwisk partnerów, przy czym nazwisko utworzone w wyniku
połączenia nie może składać się z więcej niż dwóch członów.

Art. 4.
Jeżeli mimo niezachowania przepisów art. 3 został sporządzony akt związku partnerskiego, każdy, kto ma w tym interes prawny, może wystąpić z powództwem o ustalenie nieistnienia takiego związku.

Art. 5.
1. Związku partnerskiego nie może zawrzeć osoba:
1) niemająca ukończonych 18 lat;
2) ubezwłasnowolniona całkowicie;
3) pozostająca z osobą, z którą związek partnerski miałby być zawarty, w relacji jako krewny w linii prostej, rodzeństwo lub powinowaty w linii prostej;
4) pozostająca w zawartym już związku małżeńskim;
5) pozostająca w zawartym już związku partnerskim.
2. W przypadku naruszenia przepisu ust. 1 każdy, kto ma w tym interes prawny, a także prokurator, może żądać unieważnienia związku partnerskiego.
3. Unieważnienia związku partnerskiego może żądać jeden z partnerów także w przypadku, gdy jego oświadczenie o zawarciu związku partnerskiego było dotknięte wadą. Ponadto prokurator może żądać unieważnienia związku partnerskiego zawartego dla pozoru.
4. Nie można żądać unieważnienia związku partnerskiego, jeżeli ustała przesłanka do jego unieważnienia.
5. Nie można żądać unieważnienia związku partnerskiego po jego ustaniu. Nie dotyczy to jednak unieważnienia z powodu pokrewieństwa między partnerami oraz z powodu pozostawania przez jednego z partnerów w chwili zawarcia związku partnerskiego w zawartym poprzednio związku
małżeńskim albo partnerskim.

Art. 6.
1. Swoje wzajemne uprawnienia lub zobowiązania o charakterze majątkowym lub osobistym w celu organizacji wspólnego życia partnerzy określaj ą w umowie związku partnerskiego zawartej w formie aktu notarialnego. Umowa zaczyna obowiązywać z chwilą zawarcia związku partnerskiego.
2. Określaj ąc wzajemnie swoje prawa i obowiązki w umowie związku partnerskiego, partnerzy w szczególności mogą zdecydować o:
1) obowiązku udzielania sobie wzajemnej pomocy i wsparcia w trakcie trwania związku partnerskiego;
2) obowiązku zaspakajania na miarę swoich sił i możliwości uzasadnionych potrzeb materialnych związku partnerskiego, który stworzyli;
3) obowiązku dochowania wierności;
4) prawie do działania w imieniu partnera w sprawach zwykłego zarządu;
5) powstaniu umownej wspólności majątkowej w ramach związku partnerskiego, do której stosuje się odpowiednio przepisy rozdziału I, II i III działu III w tytule I ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.2).
6) przyjęciu wzajemnie względem siebie albo w stosunku do jednego partnera obowiązku alimentacyjnego powstającego w określonym wymiarze z chwilą rozwiązania związku partnerskiego.
3. Umowa, o której mowa w ust. 2, może być zmieniona w trakcie trwania związku partnerskiego. Zmiana jest skuteczna pod warunkiem złożenia przez partnerów wypisu z aktu notarialnego obejmującego taką zmianę w terminie 1 miesiąca kierownikowi urzędu stanu cywilnego, przed którym
związek partnerski został zawarty.

Art. 7.
1. Jeśli w umowie związku partnerskiego nie postanowiono inaczej po zawarciu związku partnerskiego, każdy z partnerów zachowuje zarówno majątek nabyty przed zawarciem związku partnerskiego, jak i majątek nabyty później, a także samodzielnie zarządza swoim majątkiem.
2. Jeśli partnerzy nie postanowili inaczej, przedmioty użytku domowego nabywane przez jednego z partnerów w trakcie trwania związku partnerskiego, staj ą się przedmiotem współwłasności partnerów w częściach ułamkowych, a udziały we współwłasności są równe.
3. Jeśli partnerzy nie postanowili inaczej, udziały we współwłasności rzeczy i praw majątkowych nabywanych wspólnie w trakcie trwania związku partnerskiego są równe.

Art. 8.
1. Jeśli w umowie związku partnerskiego nie postanowiono inaczej, partnerzy są odpowiedzialni solidarnie za zobowiązania zaciągnięte przez jednego z nich w sprawach wynikających z zaspokajania zwykłych potrzeb gospodarstwa domowego prowadzonego w ramach związku partnerskiego.
2. Z ważnych powodów sąd może na żądanie jednego z partnerów postanowić, orzekając w postępowaniu nieprocesowym, że za powyższe zobowiązania odpowiedzialny jest tylko ten partner, który je zaciągnął.
3. Wyłączenie odpowiedzialności solidarnej jest skuteczne względem osób trzecich, jeżeli było im wiadome.

Art. 9.
1. Jeśli w związku z powstaniem związku partnerskiego i w trakcie jego trwania partnerzy otrzymali jakąkolwiek korzyść majątkową ze środków publicznych, bez względu na to co zastrzegli w umowie związku partnerskiego powstaje między nimi obowiązek alimentacyjny, polegający na tym, że jeżeli w wyniku rozwiązania związku partnerskiego sytuacja życiowa jednego z partnerów uległa znacznemu pogorszeniu, może on żądać od byłego partnera dostarczania środków niezbędnych na utrzymanie przez okres nie dłuższy niż trzy lata od rozwiązania związku partnerskiego, o ile możliwości zarobkowe i majątkowe obowiązanego na to pozwalają. Sąd nie uwzględni żądania, jeżeli sprzeciwiałyby się temu zasady współżycia społecznego.
2. Jeżeli przemawiaj ą za tym okoliczności, obowiązek alimentacyjny, o którym mowa w ust. 1, może mieć postać jednorazowego przysporzenia w pieniądzu lub innych składnikach majątkowych.
3. Obowiązek dostarczania środków utrzymania partnerowi po rozwiązaniu związku partnerskiego wygasa w razie zawarcia przez tego partnera nowego związku partnerskiego albo małżeństwa.
4. Do obowiązku alimentacyjnego między byłymi partnerami stosuje się odpowiednio przepisy o obowiązku alimentacyjnym między krewnymi.

Art. 10.
Ustanie związku partnerskiego następuje w przypadku śmierci jednego z partnerów albo uznania go za zmarłego. W przypadku uznania jednego z partnerów za zmarłego domniemywa się, że związek partnerski ustał z chwilą, która w orzeczeniu o uznaniu za zmarłego została oznaczona jako chwila śmierci.

Art. 11.
1. Ustanie związku partnerskiego następuje z chwilą:
1) gdy partnerzy jednocześnie obecni złożą przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenia o rozwiązaniu związku partnerskiego;
2) upływu 6 miesięcy od chwili dokonania przez jednego z Partnerów wypowiedzenia związku partnerskiego, dokonanego w formie oświadczenia złożonego przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, w którym zawarto związek partnerski.
2. Partner wypowiadający zawiadamia drugiego partnera o wypowiedzeniu w terminie 7 dni.
3. Jeśli zawiadomienie o wypowiedzeniu związku partnerskiego, o którym mowa w ust. 2, zostało dokonane celowo w sposób uniemożliwiający zapoznanie się z nim partnerowi do którego było adresowane, partner wypowiadający ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną partnerowi w związku z ustaniem związku partnerskiego na podstawie takiego wypowiedzenia.
4. W przypadku niemożliwości ustalenia aktualnego adresu zawiadomienie o wypowiedzeniu związku partnerskiego przesyła się na adres wskazany w akcie notarialnym, o którym mowa w art. 6 ust.1.

Art. 12.
O podziale wspólnego majątku partnerzy decydują w drodze umowy zawartej w formie aktu notarialnego, jednakże każdy z partnerów może żądać dokonania podziału majątku wspólnego przez sąd.

Art. 13.
Do instytucji prawa obcego regulujących wspólne pożycie dwóch osób zawartych poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej w formie innej niż małżeństwo lub przez osoby tej samej płci stosuje się przepisy niniejszej ustawy.

Art. 14.
Ustawa wchodzi w życie w terminie 30 dni od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Król Polski: w. z. Królewna Monika


Trybunał Konstytucyjny rozpatrzy sprawę w składzie:
Michał Królikowski - przewodniczący
Sabina Grabowska
Anna Surówka-Pasek - sprawozdawca
Krzysztof Wojtyczek
Anna Łabno

Uczestnicy postępowania:
- przedstawiciel wnioskodawców: Benedykt Hińcza-Rogowski
- przedstawiciel Sejmu: ...
- prokurator Prokuratury Generalnej.

OG: Niech Sejm i wnioskodawcy wyznaczą swoich przedstawicieli. Rozprawę zaczniemy w środę.

Administrator
Administrator
Posty: 21858
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa K 1/28

Postautor: Administrator » 03 lis 2018, 15:20

Królikowski
Szanowni Państwo,

w związku z faktem, iż na sali nie jest obecny przedstawiciel Sejmu a niecelowe byłoby przekładanie rozprawy, rozpoczniemy bez niego.

Najpierw chciałbym zapytać wnioskodawców, czy mają coś do dodania w kwestii uzasadnienia wniosku.

Awatar użytkownika
Maria Lukrecja Chotolska
Posty: 379
Rejestracja: 22 lip 2016, 14:19

Re: Sprawa K 1/28

Postautor: Maria Lukrecja Chotolska » 04 lis 2018, 14:45

[B. Hińcza-Rogowski]

Wysoki Trybunale,

dziękuję, wnioskodawcy nie będą uzupełniać uzasadnienia.
Maria Lukrecja Chotolska - wiceprezes SNK

Benedykt Hińcza-Rogowski, Tamara Czartoryska, Andrzej Matusiewicz

Administrator
Administrator
Posty: 21858
Rejestracja: 19 kwie 2015, 13:04

Re: Sprawa K 1/28

Postautor: Administrator » 16 lis 2018, 19:04

Królikowski
Proszę sędziego-sprawozdawcę o odczytanie sentencji wyroku i uzasadnienia.
Surówka-Pasek czyta
Sygn. akt K 1/28

WYROK  
w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej 

Warszawa, dnia 16 listopada 2028 r.

Trybunał Konstytucyjny w składzie: 
Michał Królikowski - przewodniczący
Sabina Grabowska
Anna Surówka-Pasek - sprawozdawca
Krzysztof Wojtyczek
Anna Łabno 

po rozpoznaniu, z udziałem wnioskodawcy i prokuratora Prokuratury Generalnej, 
na rozprawie w dniach 18 września 2028 roku  i 16 listopada 2028 roku, wniosku grupy posłów na Sejm RP o stwierdzenie niezgodności ustawy z dnia 30 kwietnia 2028 r. O związkach partnerskich w całości z art. 17 Konstytucji,

orzeka:
ustawa z dnia 30 kwietnia 2028 r. O związkach partnerskich jest w całości
niezgodna
z art. 17 Konstytucji.

Orzeczenie zapadło większością głosów. Zdania odrębne zgłosiła sędzia Sabina Grabowska.

Uzasadnienie:
We wniosku grupa posłów wniosła o stwierdzenie niezgodności ustawy z dnia 30 kwietnia 2028 roku o związkach partnerskich z art. 17 Konstytucji. Przepis ten stanowi: "Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej."
Wnioskodawcy zwrócili uwagę, że wprowadzona ustawą instytucja związku partnerskiego jest wyposażona w liczne podobieństwa do małżeństwa. Jako ich przykłady wskazali konstrukcję zawarcia związku partnerkisego (art. 3 ust. 1 ustawy), a także skutki jego zawarcia. Stwierdzili także, że instytucja związku partnerskiego może stanowić zagrożenie dla chronionej w Konstytucji instytucji małżeństwa. W argumentacji wnioskodawcy odwoływali się do opinii prawnych Sądu Najwyższego (znak BSA I - 021 - 227 - 228/12, BSA I - 021 - 123 - 124/12 oraz BSA I - 021 – 345/12), w których stwierdzał on o niezgodności z Konstytucją podobnych projektów ustaw.
Sejm nie przedstawił swojego stanowiska w sprawie.

Wskazany jako wzorzec kontroli konstytucyjności art. 17 Konstytucji definiuje małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny. W bezpośredni sposób wskazuje to, że niezgodne z Konstytucją są wszelkie próby definiowania małżeństwa w inny sposób. Istniejąca w systemach prawnych wielu krajów instytucja małżeństwa pomiędzy osobami tej samej płci nie może zatem zostać wprowadzona do polskiego porządku prawnego bez zmiany ustawy zasadniczej. Przepis art. 17 został bez zmian przeniesiony do obecnej Konstytucji z Konstytucji z 1997 roku. Wcześniejsze Konstytucje również zawierały przepisy mające za zadania zagwarantować ochronę instytucji małżeństwa. Art. 67 ust. 1 zd. 1 Konstytucji PRL stanowił "Małżeństwo i rodzina znajdują się opieką i ochroną Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej". Zdaniem Trybunału w zdefiniowaniu małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny celem ustrojodawcy było zagwarantowanie, że w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej nie mogą pojawić się instytucje, posiadające choćby tylko część charakterystycznych cech małżeństwa, a niebędące związkiem kobiety i mężczyzny. Wskazują na to jednoznacznie wypowiedzi członków Komisji Konstytucyjnej Zgromadzenia Narodowego, która w dniu 4 kwietnia 1995 roku wprowadziła w obecnym brzmieniu przepis art. 17 do projektu Konstytucji. Była to świadoma decyzja ustrojodawcy, której ustawodawca zwykły nie może zmienić.
Trybunał dokonał także wykładni systemowej art. 17 Konstytucji. Nieprzypadkowo został on umieszony w rozdziale I ustawy zasadniczej. Takie umiejscowienie wskazuje, że rozumiane w "tradycyjny" sposób małżeństwo, obok wskazanych także w tym przepisie rodziny, macierzyństwa i rodzicielstwa, jest jedną z podstaw ustroju Rzeczypospolitej. Ochrona instytucji małżeństwa wynikająca z Konstytucji ma zatem wyższą rangę, niż ochrona praw i wolności zawartych w rozdziale II ustawy zasadniczej. Norma prawna wynikająca z art. 17 oznacza nie tylko, że chronione jest prawo do zawierania małżeństwa przez kobietę i mężczyznę, ale chroniona jest ogólnie ta instytucja, jako dobro wspólne, a więc chronione są dobra społeczne wynikające z zawarcia małżeństwa, jak i cele jego zawarcia.
Nieprzypadkowo także w art. 17 jako przedmioty ochrony wymieniono małżeństwo, rodzinę, macierzyństwo i rodzicielstwo w tak określonej kolejności. Jak wskazał Sąd Najwyższy w opinii prawnej do projektu zaskarżonej ustawy (BSA I – 021 – 123 – 124/12), Konstytucja preferuje tworzenie rodziny przez małżeństwo i ustawodawca jest zobowiązany do wprowadzania rozwiązań prawnych, które będą szczególnie chroniły i promowały instytucję małżeństwa. Zaskarżona ustawa narusza to kryterium. Co szczególnie warte podkreślenia, zasada ta nie może być kwestionowana z uwagi na inne normy konstytucyjne, jako zasada ustrojowa ma większą wagę od zasady równości, która została umiejscowiona w rozdziale II Konstytucji (art. 31). Z art. 17 bezpośrednio wynika bowiem, że ustawodawca jest zobowiązany do przyznania parze małżeńskiej szczególnych udogodnień, które nie przysługują innym parom. Jako uzasadnienie dla tych udogodnień wskazuje się przede wszystkim szczególne funkcje spełniane przez rodzinę, przede wszystkim prokreacyjną, socjalizacyjną i opiekuńczą wobec dzieci. Przynajmniej dwie z tych funkcji te nie mogą zostać spełnione w przypadku związku partnerskiego - z naturalnych względów prokreacyjna w związkach osób tej samej płci i, z uwagi na konstrukcję prawną związku partnerskiego, funkcja opiekuńcza wobec dzieci.
Trybunał Konstytucyjny stoi na stanowisku, że przyznanie związkom partnerskim udogodnień właściwych dla chronionego konstytucyjnie małżeństwa, podczas gdy związki te nie spełniają funkcji małżeństwa, z uwagi na zasadę równości, jest rażącym nadużyciem tej zasady. Szczególne prawa jakie posiadają małżonkowie należy bowiem traktować jako wyjątek od zasady równości. Zasadą wynikającą z klauzuli demokratycznego państwa prawnego jest, że wyjątków od zasad konstytucyjnych nie można ujmować rozszerzająco, a jedynie w takim zakresie, w jakim bezpośrednio wskazują na to przepisy Konstytucji.

Trybunał stwierdził, że podobieństwa pomiędzy instytucją związku partnerskiego a instytucją małżeństwa są na tyle duże, że wprowadzenie jej do polskiego porządku prawnego jest w istocie próbą obejścia konstytucyjnej zasady małżeństwa jedynie pomiędzy kobietą a mężczyzną. Mimo językowej różnicy pomiędzy nazwami tych instytucji, rozwiązania przyjęte w ustawie o związkach partnerskich co do zasady powielają rozwiązania prawne dotyczące małżeństwa. Naruszenie Konstytucji polega tu przede wszystkim na tym, że ustawa o związkach partnerskich nadaje osobom zawierającym związek partnerski niemal takie same prawa, jak małżonkom, pomimo nie spełnienia podstawowego kryterium umożliwiającego zawarcie małżeństwa – różnej płci.
W szczególności powielone zostają takie rozwiązania jak konstrukcja zawarcia związku partnerskiego, przepisy związane ze zmianą nazwiska, relacje majątkowe pomiędzy partnerami.
Zgodnie z art. 3 zaskarżonej ustawy związek partnerski jest zawierany przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, analogicznie jest małżeństwo (art. 1 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeksu rodzinny i opiekuńczy). Jedyną istotną różnicą pomiędzy przepisami K. r. o. a przepisami zaskarżonej ustawy w zakresie zawarcia małżeństwa i związku partnerskiego są przepisy dotyczące małżeństwa wyznanionego, które nie znajdują swojego odpowiednika w przypadku związku partnerskiego.
Kolejnym podobieństwem jest regulacja dotycząca zmiany nazwiska przez partnerów po zawarciu związku partnerskiego (art. 3 ust. 6 zaskarżonej ustawy). Podobnie jak w przypadku małżonków, mogą oni przyjąć wspólne nazwisko, "będące dotychczas nazwiskiem jednego z partnerów", zdecydować "o połączeniu dotychczasowych nazwisk partnerów" lub zachować dotychczasowe nazwiska.
Zgodnie z art. 7 – art. 9 i art. 12 zaskarżonej ustawy także relacje majątkowe pomiędzy partnerami pozostają w zasadniczym podobieństwie do relacji pomiędzy małżonkami. Jak wskazała Prokuratoria Generalna w opinii prawnej dotyczącej zaskarżonej ustawy (KR.-51-270 /13 /KBU): "relacje majątkowe pomiędzy partnerami mogą układać się w analogiczny sposób jak pomiędzy małżonkami. Projektowana ustawa stanowi, iż po zawarciu związku partnerskiego każdy z partnerów zachowuje majątek zarówno nabyty przed zawarciem tego związku i jak i majątek nabyty później, a także samodzielnie zarządza swoim majątkiem (art. 9 ust. 1 projektu). Partnerzy mogą przez umowę zawartą w formie aktu notarialnego ustanowić wspólność majątkową. Analogiczne uprawnienia przysługują małżonkom na podstawie art. 47 K.r.o., z tym, że zasadą jest istnienie wspólności majątkowej, która może być wyłączona lub ograniczona na podstawie umowy."
Wśród różnic należy wskazać przede wszystkim, poza możliwością zawarcia związku partnerskiego przez osoby tej samej płci, łatwiejszą konstrukcję prawną jego rozwiązania, brak konieczności obecności świadków przy jego zawarciu i brak kreacji więzi prawnych pomiędzy partnerem a członkami rodziny drugiego partnera.
Trybunał podziela zdanie wyrażone w opinii Sądu Najwyższego (BSA I – 021 – 123 – 124/12), iż podobieństwa pomiędzy instytucjami związku partnerskiego i małżeństwa mają wyższą wagę niż różnice pomiędzy nimi. Podziela również zdanie, że z uwagi na konstrukcję prawną związek partnerski można traktować jako odpowiednik małżeństwa dla osób tej samej płci oraz odmianę małżeństwa dla osób różnej płci. W tym zakresie stanowi alternatywę dla małżeństwa, co prowadzi do zmniejszenia jego atrakcyjności.
Podsumowując, art. 17 Konstytucji zakazuje nie tylko nazwania związku osób tej samej płci małżeństwem, ale też prawnego zrównania go z tą instytucją, nie może zatem wywoływać nie tylko takich samych, ale też zbliżonych skutków prawnych do skutków małżeństwa. Trybunał uznał, że ujęte w zaskarżonej ustawie związki partnerskie wywołują takie skutki.
Z powyższych powodów Trybunał uznał jak w sentencji.




Wróć do „Trybunał Konstytucyjny”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość

cron