Art. 1. W ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe w art. 39 ust. 4 po pkt 2 dodaje się pkt 4 w brzmieniu: “4) zapewnienie
uczniom jednostek, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o
promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu albo zwrotu kosztów
przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej do najbliższej jednostki, do końca
roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 18. rok życia.”
Art. 2. W ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu
terytorialnego w art. 28 ust. 5 pkt 1 in fine dodaje się
wyrazy: “z wyjątkiem dowozu, o którym mowa w art. 39 ust. 4 pkt 4 z dnia 14 grudnia
2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z ... r. poz. ...)”
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Nikodem Kepp
Pani Marszałek,
Wysoka Izbo,
Ochotnicze Hufce Pracy to państwowa jednostka budżetowa nadzorowana przez ministra właściwego do spraw pracy. OHP wykonują zadania w zakresie zatrudnienia oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu młodzieży. Ponadto, realizują zadania w zakresie kształcenia oraz wychowania ludzi młodych pozostających w trudnej sytuacji materialnej.
Do głównych zadań OHP należą:
1) wszelkie działania w zakresie wspomagania systemu oświaty, których celem jest aktywizacja społeczna, zawodowa i ekonomiczna młodzieży mającej trudności z nauką,
2) działania mające za zadanie podwyższenie, zmianę lub aktualizację posiadanych umiejętności i kwalifikacji zawodowych, których głównym
zadaniem jest pomoc młodzieży w wyjściu z ubóstwa i patologii społecznych,
3) inicjowanie oraz wspieranie przedsięwzięć służących przeciwdziałaniu i łagodzenia skutków bezrobocia wśród młodzieży. Warto zaznaczyć, iż
w tym obszarze OHP świadczą bezpłatne usługi w zakresie – pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej, warsztatów efektywnego poszukiwania pracy, organizacji szkoleń, itp. 4) organizowanie zatrudnienia u pracodawcy, w tym refundacja z Funduszu Pracy wynagrodzeń młodocianych pracowników, co bezpośrednio wpływa na polepszenie warunków społecznych i
zawodowych młodych ludzi,
5) działania w zakresie wychowania młodzieży, w tym profilaktyka zdrowotna, edukacja społeczno-ekologiczna i profilaktyka uzależnień, inicjowanie oraz organizowanie międzynarodowej współpracy młodzieży celem wymiany dobrych praktyk, doświadczeń i rozwiązań z zakresu rynku pracy oraz edukacji młodzieży. Zadania te realizowane są poprzez Komendę Główną OHP i 16 podlegających jej Komend Wojewódzkich OHP wraz z siecią wyspecjalizowanych jednostek organizacyjnych, takich jak: centra edukacji i pracy młodzieży, mobilne centra
informacji zawodowej, młodzieżowe centra kariery, kluby pracy, młodzieżowe biura pracy i punkty pośrednictwa pracy, ośrodki szkolenia zawodowego. OHP jest jednostką szczególną również ze względu na strukturę. Niewielka liczba placówek stanowi przyczynę rozległego obszaru okręgu, w ramach którego uczniowie uczęszczają do danej placówki, bardzo często znajdującej się poza obszarem danej gminy. W tym kontekście obecne przepisy dyskryminują uczniów OHP, nie zapewniając im bezpłatnego dojazdu lub opieki. Jak wskazuje ustawa z dnia
20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, OHP skierowane są do osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub finansowym. Dlatego państwo we współpracy z
samorządem powinno tym bardziej wspierać uczęszczanie uczniów do jednostek OHP poprzez zapewnienie dojazdu z miejsca zamieszkania.
Projektodawca proponuje w art. 39 ust. 4 po pkt 2 dodanie pkt 4 w brzmieniu: w myśl którego uczniom Ochotniczych Hufców Pracy zapewnia się bezpłatny transport i opiekę w czasie przewozu albo zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej do najbliższej jednostki, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 18. rok życia. Stanowi to rozszerzenie katalogu przypadków, w których gmina ma obowiązek świadczenia transportu i opieki albo zwrotu kosztów.
w art. 2 proponuje się zmianę w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego polegającej na dodaniu wyjątku od niefinansowania dowozu uczniów w ramach części oświatowej subwencji ogólnej w postaci sytuacji, o której mowa w art. 1 proponowanej ustawy. Proponuje się wejście ustawy w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.